سفیر ملکی ناتو در افغانستان: نسبت به برگـزاری انتخـابات خیـلی نگـران هستیـم

- ۱۶ ثور ۱۳۹۸

سفیر ملکی ناتو برای افغانستان از آهسته‌‌بودن و پیچیده‌گی در روند آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز نگرانی می‌کند.
نیکولاس کی، سفیر ملکی ناتو برای افغانستان در گفت‌وگویی ویژه با سلام‌وطندار می‌گوید، زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است، اما آمادهگی‌ها برای برگزاری این انتخابات بسیار آهسته به پیش می‌رود و کارگیری از دستگاه‌های بایومتریک در این انتخابات نیز پیچیده است.
mandegar1آقای کی، معرفی دیرهنگام دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات مجلس نمایندهگان را سبب به میان آمدن بی‌نظمی‌ها در این انتخابات می‌داند و می‌گوید، «ما خیلی نگران هستیم مبادا عوض آموختن از کاستی‌های انتخابات پارلمانی این کاستی‌ها یکبار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار شود.»
سفیر ملکی ناتو، هر چند از حضور شمار زیادی از نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری در فصل جنگ ابراز نگرانی می‌کند، اما می‌گوید که مسوولیت اساسی ناتو در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در چارچوب آموزش، کمک و مشاوره‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان باقی خواهد ماند.
سفیر ملکی ناتو در بارۀ صلح می‌گوید، هرچند که مشکلات و چالش‌های زیادی برای رسیدن به صلح وجود دارد، «اما من سخت باورمندم که این بهترین فرصت برای دستیابی به صلح است، چون من باور دارم طرف‌های درگیر جنگ درک کرده‌اند که در میدان نبرد برنده نخواهند شد. همسایه‌های افغانستان نیز پی‌برده‌اند که افغانستان با ثبات و نیرومند به سود آنها است.»
اما آقای کی می‌گوید، طالبان حاضر نیستند که با حکومت افغانستان گفت‌و‌گو کنند و این موضوع را یک مشکل اساسی می‌داند.
سفیر ملکی ناتو، از شکل‌گیری یک اجماع نیرومند خبر می‌دهد و می‌گوید، تلاش می‌شود تا در این اجماع افغانستان نقش کلیدی داشته باشد نه نقش انحصاری.
نیکولاس کی در بخشی این گفت‌وگو می‌گوید، «طالبان نمی‌توانند به گونۀ سلیقه‌یی برخورد کنند که با چه‌کسی می‌خواهند گفت‌وگو کنند و با چه ‌کسی نمی‌خواهند.»
آقای کی تأکید می‌کند و می‌گوید، سیاست‌های مغرض و تفاوت‌های سیاسی نباید مانع تحقق صلح شود. از این نوع تفاوت‌های سیاسی تنها طالبان می‌توانند سود ببرند.
نیکولاس کی، سفیر ملکی ناتو برای افغانستان بر حفظ ارزش‌های دمکراسی، حقوق‌بشر و دستاوردهای ۱۸ ساله نیز تأکید می‌کند.
به باور سفیرملکی ناتو، پس از توافق با طالبان چالش‌های دیگر امنیتی هنوز پا برجا خواهند ماند، شماری از طالبان که نمی‌خواهند صلح کنند احتمالا که به داعش خواهند پیوست، همچنان منازعات ملی برروی منابع و قاچاق‌چیان مواد مخدر از جمله تهدیدات پس از صلح است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.