همکاری‌های منطقه‌یی: مبـارزه با تـروریسم و تأمیـن امنیت ملـی در افغـانستان

گزارشگر:مصطفی آرین - ۱۷ ثور ۱۳۹۸

پس از سرنگونی رژیم طالبان، افغانستان دنبال گسترش روابط با کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌یی بوده است. از آن زمان، افغانستان عضویت چندین سازمان و پروسه‌های منطقه‌یی را کسب کرده و روابط چند جانبه خودرا با کشورهای همسایه گسترش داده است. در حال حاضر، افغانستان عضویت چندین سازمان منطقه‌یی و بینالمللی از جمله سارک، ایکو، شانگهای و غیره را دارد. اهداف اساسی افغانستان در عضویت این سازمانها، تقویت همکاریهای اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی برای بلندبردن منافغ ملی، تأمین امنیت ملی و mandegarرفع تهدیدات در برابر امنیت ملی میباشد.
در افغانستان تهدیدها آشکار است و گروه‌های تروریســــتی، برای امنیت مـلی کشــور تهدید عینی شمرده می‌شــوند. در حال حاضر، مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت ملی در افغانستان در صدر اهداف حکومت افغانستان قرار دارد.
از آغاز تشکیل دولت جدید در افغانستان تا اکنون، افغانستان با حمایت جامعه جهانی، به‌خصوص نیروهای ناتو تحت رهبری ایالات متحده امریکا نقش مهم در مبارزه با تروریسم داشته است. اما با گذشت حدود دو دهه از آغاز مبارزه با تروریسم در کشور، هنوز هم تروریسم تهدید جدی در برابر امنیت ملی در افغانستان محسوب ‌می‌گردد.
به اساس گزارش‌ها، ده‌ها گروهی تروریستی در خاک افغانستان حضور و فعالیت دارند. القاعده، داعش، جنبش اسلامی ازبیکستان و غیره گروهها و تروریستهای خارجی از کشورهای مختلف جهان و منطقه از جمله چیچن، پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، اویغورهای چینی، عربها و غیره از جمله گروهها و تروریستانی هستند که در مناطق مختلف افغانستان حضور و فعالیت دارند. همچنان، این گروهها در مناطق قبایلی پاکستان، پایگاه‌ها و مراکز تروریستی دارند. واضح است که طالبان زمینه حضور و فعالیت آنها را در افغانستان مهیا ساخته است. تمام این گروهها و تروریستها با طالبان روابط تنگاتنگ داشته و مورد حمایت و پشتیبانی آنها قرار دارند.
این گروهها و تروریستها نه تنها برای افغانستان تهدید جدی هستند، بلکه برای کشورهای منطقه نیز تهدید به حساب میآیند. تروریسم و خشونت در افغانستان به امنیت، ثبات و توسعه کشورهای منطقه آسیب می‌رساند. چگونگی وضعیت امنیت و ثبات در افغانستان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم بالای کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار است. افراط‌گرایی و تروریسم تنها دشمن افغانستان نمی‌تواند به حساب آید بلکه تمامی کشورهای منطقه از رشد افراط‌گرایی و تروریسم آسیب می‌بینند.
تروریسم تهدیدی مشترک برای تمام کشورهای منطقه است و مبارزه با آن نیازمند همکاری‌های منطقه‌یی است. همکاری تمام عیار منطقه‌یی با همدیگر در راستای مبارزه با تروریسم می‌تواند تهدید تروریسم را از افغانستان و منطقه ریشه‌کن کند. بدون شک، شکست کامل تروریسم در منطقه، نیازمند اجماع منطقه‌یی و تقویت همکاری‌های منطقه‌یی است.
جلب و تقویت همکاریهای منطقهیی در راستای مبارزه با تروریسم برای افغانستان مهم است. افغانستان با همکاری‌های منطقه‌یی می‌تواند در مسیر مبارزه با تروریسم گام‌های بلندی بردارد و از ظرفیتها و قابلیتهای کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت ملی در کشور استفاده بهینه نماید.
روابط راهبردی فرا منطقه‌یی افغانستان از ارزش خاص برخوردار است. افغانستان با حفظ روابط فرا منطقه‌یی، نیاز بیشتر به تقویت روابط با کشورهای منطقه نیز دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.