اعضای جدید مجلس: کمیسیون شکایات انتخاباتی تا شنبه فرصت دارد که نتایج نهایی انتخابات کابل را اعلام کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۷ ثور ۱۳۹۸

اعضای جدید مجلس نماینده‌گان به کمیسیون شکایات انتخاباتی برای اعلام نتایج نهایی انتخابات کابل یک هفته ضرالاجل تعیین کرده‌اند.
اعضای جدید مجلس نماینده‌گان می‌گویند که اعضای جدید این مجلس به کمیسیون شکایات انتخاباتی یک هفته فرصت داده اند تا نتایج انتخابات کابل را اعلام کنند و در صورتی که نتایج کابل اعلام نشود، اعضای این مجلس انتخابات داخلی را برگزار کرده و رییس و هیأت اداری مجلس را mandegarانتخاب خواهند کرد.
اعضای جدید مجلس، دلیل آغاز نشدن کاری اداری مجلس را اعلام نشدن نتایج نهایی انتخابات کابل عنوان کرده تأکید دارند که تمامی کار پارلمان معطل برگزاری انتخابات داخلی مجلس است و اگر تا پایان هفته جاری نتایج مشخص نشود، مجلس مجبور است که انتخابات را بدون حضور نماینده‌گان کابل برگزار کند.
این واکنش‌ها در پی آغاز نشدن کار اداری مجلس نماینده‌گان افغانستان ابراز می شود.
مسوولان در کمیسیون شکایات انتخاباتی اما می‌گویند که آنان فیصله‌شان در بارۀ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را به کمیسیون انتخابات فرستاده‌اند.
قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که کار این کمیسیون پیرامون انتخابات پارلمانی حوزۀ کابل به روز پنج‌شنبه هفته گذشته تمام شده بود اما بنابر نبود ۲۰ درصد برگه‌های رأی، روند بازشماری به
کمیسیون شکایات انتخاباتی، هرچند به‌خاطر فرمه‌های گُم‌شده به کمیسیون انتخابات مکتوب فرستاده است اما با آن‌هم، مسوولان در این کمیسیون می‌گویند، در صورتی که این فرمه‌ها دریافت نشوند، تأثیر روی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ندارد.
مسوولان در کمیسیون انتخابات اما می‌گویند که کمیسیون انتخابات تمام آماده‌گی را دارد و منتظر کمیسیون شکایات انتخاباتی اند که نتایج را به آنان تحویل دهد.
عزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌و‌گو با روزنامۀ ماندگار گفت، ما منتظر هستیم که کمیسیون شکایات انتخاباتی نتایج بررسی شکایات را به ما تحویل دهند و ما پس از تطبیق، نتایج نهایی انتخابابات کابل را اعلام کرده و به انتخابات پارلمانی ۲۶ میزان سال ۱۳۹۷ نقطه پایان بگذاریم.
قاضی نذیر احمد حنفی عضو مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که مجلس نمایند‌گان برای کمیسیون شکایات انتخاباتی یک‌ هفته فرصت داده تا شکایات انتخابات کابل را بررسی و نتایج آن را هرچه زودتر اعلام کنند.
قاضی حنفی تأکید کرد که اگر تا پایان هفته روان نتایج نهایی انتخابات کابل اعلام نشود، مجلس نماینده‌گان طبق قانون انتخابات کرده و رییس و سایر اعضای اداری مجلس را براساس انتخابات گزینش خواهند کرد.
به گفتۀ او: طبق اصول وظایف داخلی مجلس و براساس قانون اساسی باید رییس موقت و هیات اداری که منشی و نایب منشی و نایب اول و دوم که در مجموع پنج نفر هیات اداری گفته می‌شوند، باید انتخاب شود که بعداً انتخابات در سطح کمیسیون‌ها صورت بگیرد.
این عضو مجلس افزود، چون نتایج انتخابات کابل مشخص نشده و نماینده‌گان مردم کابل در مجلس حضور ندارد، کار اداری مجلس آغاز نشده و تا فعلاً دروازۀ پارلمان مسدود است.
وی همچنان گفت: در صورتی که نتایج کابل تا شنبه اعلام نشود، هیات مختلط یعنی گروپ مخالف و موافق که این ضرب العجل را تعیین کرده اند و سایر نماینده‌گان به طرف انتخابات رفته و رییس مجلس و هیأت اداری را براساس انتخابات گزینش می‌کنند.
این درحالی ا‌ست که نامزدان معترض کابل بر ابطال آرای کابل تأکید دارند و خواستار برگزاری دوباره انتخابات کابل هم‌زمان با انتخابات غزنی شده اند.
شماری از حقوق‌دانان به این باور اند که انتخابات پارلمانی سال پار با تقلب و تخلفات همراه بود و اعضای قبلی کمیسیون‌های انتخابات به دلیل تخلف و تقلب به دادستانی معرفی شدند، بنابراین آغاز کار پارلمانی که انتخابات آن با تقلب همراه بوده است، خلاف قانون اساسی کشور است.
موسی فریور استاد دانشکده حقوق دانشگاه کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، آغاز کار پارلمانی که محصول یک انتخابات نامشروع و مملو از تقلب است، بدون شک خلاف قانون اساسی و سایر قوانین کشور است.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، رییس‌جمهور پارلمان را به عنوان رشوه سیاسی که نماینده‌گان در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کنند، با عجله افتتاح کرد تا از برنامه آقای غنی حمایت کنند که این اقدام او نیز غیر قانونی و خلاف قانون اساسی کشور است.
به باور او، نماینده‌گان غزنی که هنوز انتخاباتش برگزار نشده است در پارلمان حضور ندارند و نتایج انتخابات کابل هم معلوم نیست، بنابراین افتتاح پارلمان خلاف قانون اساسی و سایر قوانین کشور می‌باشد.
وی تأکید کرد، افتتاح پارلمان بعد از اعلام نتایج صورت می‌گیرد، یعنی نتایج انتخابات مشخص و معلوم باشد که پارلمان افتتاح شود، بنابراین از یک سوی این انتخابات با تقلب همراه بود و نامشروع است و از طرفی هم نتایج هنوز مشحخص نیست، بنابراین تکرار می‌کنم که افتتاح پارلمان غیر قانونی و به هدف سیاسی صورت گرفته است.
این درحالی ست که هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان می‌گذرد، اما تا هنوز نتایج نهایی انتخابات کابل اعلام نشده است و مشخص نیست که انتخابات غزنی چه زمانی برگزار خواهد شد.
چند ماه پیش اعضای پیشین کمیسیون‎های انتخاباتی به اتهام فساد مالی و استفادۀ سوء از صلاحیت‎های‎شان دراین کمیسیون‎ها، از کار برکنار و به دادستانی کل معرفی شده‎اند

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.