چک سفید غنی و پاسخ سرخ طالبان ریاست حکومت وحدت ملی: حکومت مسوول است تا با گروه طالبان مذاکره کند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۰ ثور ۱۳۹۸

ریاست حکومت وحدت ملی بر موضوع پیشین خود، مبنی بر آغاز گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان تأکید دارد.
مسوولان در دفتر رسانه‌های ریاست حکومت وحدت ملی، می‌گویند که رییس حکومت وحدت ملی روی آغاز روند گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان تأکید دارد.
اما، شماری از شخصیت‌های سیاسی، برگزاری جرگۀ مشورتی صلح و خواست پایان خشونت از طالبان را یک رویکرد تبلیغاتی و کمپاینی می‌دانند.
mandegarاین در حالی است که محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در مراسم پایانی جرگۀ مشورتی صلح که به تاریخ نهم ثور آغاز گردید و به مدت پنج روز ادامه یافت، از طالبان خواست تا به خشونت پایان داده و درخواست مذاکرات صلح پاسخ مثبت دهند.
آقای غنی با اشاره به آزادی ۱۷۵ تن از زندانیان گروه طالبان از زندان‌های کشور، گفت که به‌خاطر آغاز گفت‌وگوهای صلح برای طالبان چک سفید داده است. اما گروه طالبان این درخواست را با حملات دهشت‌افگنی بر چند ولایت و یک دفتر خارجی در پایتخت کشور پاسخ دادند.
گروه طالبان پس از این درخواست، حملات تروریستی خود را به ولایت‌های، بغلان، فراه و هرات و بدخشان شدت بخشیدند و در آخرین حملۀ این گروه به یک دفتر خارجی در شهر کابل موسوم به (کونترپارت/ Counterpart International Afghanistan ) حداقل ۹ تن کشته و نزدیک به ۲۱ تن زخمی به جا گذاشت.
این حملۀ با واکنش‌های شدید شهروندان و شخصیت‌های سیاسی مواجه شده است. احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در صفحۀ فیسبوکش، چگونه‌گی نقش جرگۀ مشورتی صلح و تشدید انتحار و انفجار در کابل را پرشس برانگیز دانسته است.
آقای مسعود افزوده که اشرف غنی امروز به یک چهرۀ جنجال برانگیز سیاسی مبدل شده است؛ چنانچه با حضور وی در قدرت به‌عنوان شخص اول مملکت هیچگاهی نمی‌توان انتظار ختم جنگ، رسیدن به صلح و ثبات را در افغانستان داشت.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اذعان کرده است: «تحریم لویه جرگۀ صلح حکومتی» توسط سیاسیون داخل و بیرون دولت از یک‌سو، تشدید جنگ‌ها و انتحارگری طالبان از سوی دیگر، فعالیت‌های رقیب‌‌مآبانۀ صلح آقای خلیل‌زاد و‌ نگرانی‌های شدید جامعۀ جهانی از وضعیت عمومی، همه نشان‌دهندۀ «شاریده‌گی‌های» جدیدی در بافت نازک اجماع سیاسی می‌باشند که پیوند دوبارۀ آن، رسیدن به صلح را بشدت زمان‌گیر می‌سازد.
به گفتۀ او، تلاش بی وقفۀ آقای اشرف غنی و تیم کوچک وی، برای تداوم قدرت تحت عنوان صلح یا هر وسیلۀ ممکن، شاید در حد یک آرزو به بهانۀ باز کردن فصل جدید سیاست با چهره‌های جدید سیاسی صورت گرفته باشد، اما آغاز این فصل و باب با «چهره‌های جنجال برانگیز» نه تنها ممکن نیست؛ بلکه «تراژیدی» کشور را همچنان شدت خواهد بخشید.
در این میان، عارف صمیم معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که حکومت مسوول است تا با گروه طالبان مذاکره کند.
آقای صمیم با اشاره به این‌که اگر طالبان حاضر به گفت‌وگو نشوند، عملکرد حکومت چیست؟ گفت: تأکید حکومت بر آغاز گفت‌وگو با طالبان است، اما در صورتی که طالبان آمادۀ گفت‌وگو نباشند، حکومت از قوت‌های نظامی در برابر آنان استفاده می‌کند.
معاون سخنگوی دفتر ریاست حکومت وحدت ملی همچنان گفت که کسانی که مانع فراراه روند گفت‌وگوهای صلح باشند از قوت‌های نظامی در برابرشان استفاده می‌شود.
او گفت که پیشنهاد حکومت برای پایان خشونت و آغاز گفت‌وگو با گروه طالبان هنوز بالای میز کاری رییس حکومت وحدت ملی قرار دارد.
همچنان، عبدالصمد حکیمی فرمانده لوای چهارم فرقۀ کماندو در ولایت هلمند اعلام کرده است که گروه‌های دهشت‌افگن، (داعش و طالبان) باید در میدان نبرد از بین برده شوند.
آقای حکیمی افزود: هراس افگنان با استفاده از امکانات کشورهای همسایه و گروه‌های استخباراتی دیگر در تلاش است تا نبرد را بیشتر از پیش بر شهروندان افغانستان تحمیل کنند.
پایان گفت‌وگوهای قطر
این در حالی است که دور ششم گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان گروه طالبان روز پنجشنبه، ۱۹ ثور به پایان رسید.
زلمی ‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در تویترش گفته است که روند گفت‌وگوها به آهسته‌گی به پیش‌می‌رود، اما نیاز است تا در مورد صلح افغانستان آهسته ولی محکم قدم برداریم.
آقای خلیل‌زاد گفته که مذاکرات با طالبان روی چهار مورد اساسی؛ جدول زمانی خروج قوت‌های خارجی، حصول اطمینان از اینکه از خاک افغانستان برضد امریکا حمله نشود، آماده‌گی طالبان به مذاکرات میان‌شهروندی و آتش بس پایدار بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.
همچنان، گروه طالبان در اعلامیۀ پایانی، این نشست را مثبت خوانده‌اند.
در اعلامیه‌یی که از نشانی گروه طالبان منتشر شده است، آمده که در ششمین دیدار با نماینده‌گان امریکایی روی «مسوده‌‌یی که در دوره‌های قبلی ترتیب یافته بود» بحث و گفت‌وگو صورت گرفته است.
بر اساس اعلامیۀ طالبان: «در دور بعدی مذاکرات بر موارد باقی مانده بحث‌های لازم انجام خواهد شد.» تاریخی برای برگزاری دور بعدی این مذاکرات مشخص نشده است.
پیش از این سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان، در قطر گفته بود که شکاف کوچکی در گفت‌وگوهای گروه طالبان با نمایندۀ امریکا وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.