شهروندان افغانستان چرا شادمان نیستند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۲ ثور ۱۳۹۸

پژوهش وبیگاه big think”» نشان می‌دهد که افغانستان از افسرده‌ترین کشورها در جهان است.
در این پژوهش، گفته شده که افغانستان با داشتن ۲۲٫۵۰ درصد افسرده در صدر جدول کشورهای به شدت افسردۀ جهان قرار دارد.
در همین، حال، برخی از روان‌ شناسان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این موضوع می‌گویند که چالش‌های اقتصادی، خانواده‌گی و جنگ و تنش‌های دوامدار در کشور سبب افزایش افسرده‌گی شده است.
mandegarشرف‌الدین عظیمی، استاد روانشناسی، می‌گوید که افغانستان تنها کشور افسرده نیست، اختلالات روانی و استرس نیز در میان شهروندان به شکل بلند وجود دارد.
آقای عظیمی، چالش‌های ناامنی، فقر، بی‌ثباتی و جنگ را دلایل افزایش اختلالات در کشور می‌داند و می‌افزاید که نبود مصونیت شغلی و ناامنی همچنان در افسرده‌گی نقش دارد، کسانی که خود را در خانواده، ساحۀ کار و همچنان در ابراز عقیده آزاد نمی‌دانند، دچار افسرده‌گی می‌شوند.
به گفتۀ او، خشونت‌های خانواده‌گی، کشمکش‌های درون خانواده، نزاع، روابط نامناسب زن و شوهر و داشتن کودکان زیاد و دست ‌و پاگیر ازدواج‌های اجباری و مشکلات اقتصادی، همچنان از معضل‌های است که سبب افزایش افسرده‌‌گی می‌گردد.
آقای عظیمی، درمان خانواده‌گی را نسبت به تمام داروها و مشاوره‌یی روان پزشکان موثر می‌داند و اما می‌افزاید که در خانواده‌های اگر به افراد افسرده یک شنوندۀ خوب باشیم می‌توانیم در کاهش افسرده‌گی کمک کنیم.
برخورد پروژه‌یی
آقای عظیمی با انتقاد از کارکرد وزارت صحت عامه، می‌گوید که این نهاد هیچ تلاشی موثر و چشم‌گیری را برای کاهش و درمانی افراد روانی روی دست نداشته است.
آقای عظیمی، مراکز روان پزشکی یا روان درمانی که از طرف وزارت صحت ایجاد شده است، کافی نمی‌داند و می‌گوید که برای بیش از یک و نیم میلیون افسرده، حد اقل ۱۰ – ۱۵ هزار روانشناس و روان‌پزشک نیاز است، اما دولت نتوانسته ۵ هزار روان‌پزشک را استخدام کند.
آقای عظیمی تأکید کرد: «وزارت صحت برای سک‌های دیوانه هزینه‌یی را تخصیص داده است، اما برای بیمار روانی هزینه ندارد».
او همچنان افزود که وزارت صحت به معضل روانی به عنوان یک پروژه می‌بیند و افراد را به مدت چهار – شش ماه به عنوان روان‌پزشک آموزش دادند و استخدام کردند، اما پس از چند ماه تمام این افراد گریختند و پروژه تمام شد.
داکتر بشیر، رییس صحت روانی وزارت صحت عامه اما می‌گوید که آمار افسرده‌گی در افغانستان ۴٫۸ درصد است.
آقای بشیر هرچند بررسی وبیگاه «Big think» رد نمی‌کند، اما می‌افزاید که بررسی که ما در سال ۲۰۱۸ در ۱۸ ولایت انجام شده است و با ۶۶۶۶ تن مصاحبه صورت گرفته به صورت مستند نشان می‌دهد که ۴٫۸ درصد مردم دچار افسرده‌گی هستند.
او گفت که نهادِ «بیگ تنک» در افغانستان نیامده است و من مطمین هستم که این تحقیق خیالاتی باشد.
این در حالی است که وبیگاه “Big think” بررسی را به تاریخ ۱۹ اپریل منتشر کرد که نشان می‌دهد افغانستان از افسرده‌ترین کشورهای در جهان است.
در این بررسی که از طرف فرانک جاکوبس، نوشته است آمده است: افغانستان در صدر جدول ۱۰ کشورهای افسرده جهان و چاپان در قسمت پاین جدول ۱۰ کشور دارای کمترین افسرده‌گی قرار گرفته است.
در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۳ یک نهاد موسوم به « PLoS Medicine» پژوهشی را منتشر کرد که نشان می‌داد چهار درصد از تمام نفوس جهان دچار افسرده‌گی است. اما در پژوهش تازه نشان می‌دهد که از ۱۰ کشور که به شدت دچار افسرده‌گی است، افغانستان با داشتن ۲۲٫۵۰ درصد افسرده در ردۀ نخست، لیبیا ۹٫۲۷ درصد در ردۀ دوم، هندوراس با داشتن ۹٫۲۲ در ردۀ سوم همچنان بحرین، فلسطین، امارات متحدۀ عربی، قطر و اردون در ردۀ‌های بعدی قرار گرفته اند.
در این پژوهش، نورمال نبودن وضعیت زنده‌گی، چند دهه جنگ و تنش، چالش‌های اقتصادی و امنیتی دلیل اصلی افزایش اختلالات و افسرده‌گی در افغانستان گفته شده است، در حالی عین موضوعات در لیبیا و هندوراس و فلسطین وجود داشته است.
کشورهای مانند چاپان، کوریایی جنوبی، تایوان، مکسیکو، چین و آسترالیا و بریتانیا از کشورهای هستند که آمار افسرده‌گی در آن‌ها کمتر از چهار درصد است.
اما در میان کشورهای غنی، هلند با داشتن ۸٫۰۳ در صد افسرده در صدر جدول، استونی، ترکیه، لوگزامبورک، سویزرلند، فنلند، ناروی، آلمان، ایتالیا، فرانسه و سویدن در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.
در میان این کشورها ایالات متحدۀ امریکا با داشتن ۴٫۴۵ درصد افسرده‌گی در قسمت اخیر جدول قرار گرفته است. همچنان کوریایی شمال چهارمین کشوری با داشتن کمترین افسرده‌ شناخته شده‌اند.
وبیگاه «بیگ‌ تنگ» در سال ۲۰۰۷ توسط ویکتوریا برون و پیتر هاپکینس، راه‌اندازی شده و در زمینه‌ چالش‌های اجتماعی فعالیت دارد.
قابل یادآوری است که وزارت صحت عامه سال‌های گذشته اعلام کرده بود که نزدیک به یک‌ونیم میلیون افسرده در کشور وجود دارد، این نهاد تهعد کرده بود که مراکز مشوره دهی و روان‌پزشکی را برای درمان بیماران روانی ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.