کمیسیون انتخابات: تاریـخ ثبت نام رأی‌دهنـده‌گان مشخـص نیست

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۲ ثور ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که برای تعیین تاریخ ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری، جلسات در کمیسیون جریان دارد و تاریخ آغاز ثبت نام رأی ‌دهنده‌گان را امروز یا فردا با مردم شریک خواهند ساخت.
بر بنیاد تقویم اعلام شده قرار بود روند ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان به تاریخ ۲۶ ثور سال روان آغاز شود.
mandegarمیرزامحمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، کمیسیون تلاش دارد که راه معقول پیدا کند تا بتواند روند ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان را در تمامی نقاط کشور انجام دهد.
او تأکید دارد که مسوولان در کمیسیون انتخابات روی این موضوع که روند ثبت نام به تاریخ ۲۶ ثور آغاز خواهد شد یا خیر، بحث و گفت‌وگو دارند و به زودی نتیجه آن با مردم شریک ساخته خواهد شد.
آقای حق‌پرست خاطر نشان کرد که در حال حاضر مشخص نیست که ثبت نام رأی ‌دهنده‌گان در ۲۶ ثور آغاز خواهد شد یا خیر، اما مسوولان تلاش دارند تا یک تاریخ معقول را برای ثبت نام رأی ‌دهنده‌گان اعلام کنند.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افزود، بعضی از آماده‌گی‎‌ها برای ثبت نام گرفته شده، اما مشکلات امنیتی و انتقال مواد به مناطق دوردست از جملۀ موارد قابل بحث است. بنابراین تا فردا(امروز) یا پس فردا، تاریخ ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان مشخص خواهد شد.
این درحالی ا‌ست که نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که حکومت و کمیسیون انتخابات برنامه‌یی برای روند ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به این باور است که حکومت ارادۀ برای برگزاری انتخابات ندارد و از طرفی هم سکوت نامزدان سبب شده تا کمیسیون انتخابات در آماده‌گی برای برگزاری انتخابات توجه چندانی نداشته باشد.
رییس فیفا در گفت‌گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات با وجود اینکه تاکید دارند که پا بند به برگزاری انتخابات هستند، اما هیچ کار عملی در راستای برگزاری انتخابات صورت نگرفته است.
به گفتۀ او، قرار بود به تاریخ ۲۶ ثور روند ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز شود و کمتر از چهار و نیم ماه زمان به برگزاری انتخابات باقی مانده است، اما کمیسیون انتخابات آن طور که ما نظاره‌گر هستیم، در راستایی ثبت نام رأی‌ دهنده‌گان هیچ آماده‌گی ندارند و بدون شک برای برگزاری انتخابات هم آماده نیست.
آقای رشید گفت، بارها تأکید کردیم که در برگزاری انتخابات نباید کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد، اما هرگاه روند صلح به نتیجه برسد و انتخابات را مورد بحث قرار بدهد، درآن صورت رهبران سیاسی می‌توانند با تشکیل یک اجماع تصمیم بگیرند.
او می‌گوید، نشست قطر انتخابات را تحت شعاع قرار داده، جامعه جهانی هم بیشتر به مسایل صلح می‌پردازد و در تلاش اند تا روند صلح قبل از برگزاری انتخابات به یک نتیجه برسد و انتخابات را به عنوان یک امتیاز در اختیار طالبان قرار دهند.
آقای رشید به این باور است که برگزاری انتخابات به تاریخ ۶ میزان بسته‌گی به چند مورد دارد. نخست دولت افغانستان و جامعۀ جهانی و شرکای این پروسه آیا برگزاری انتخابات را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند یا خیر که متاسفانه هم حکومت و هم جامعه جهانی توجه چندانی به پروسه انتخابات ندارند.
او افزود، حکومت با آنکه وعده پرداخت بودجه انتخابات را داده است، اما مردم و نهادهای ناظر حق دارند بدانند که این بودجه از کجا تمویل می‌شود.
آقای رشید نقش جامعه جهانی در برگزاری انتخابات چندان بارز نمی داند و می گوید که جامعه جهانی مانند انتخابات های گذشته علاقۀ چندانی برای تمویل انتخابات افغانستان ندارد.
وی همچنان گفت: نتایج انتخابات کابل هنوز معلوم نیست و درب پارلمان هنوز هم بسته است و از همه مهم تر اینکه اپوزیسیون و تکت‌های انتخاباتی خاموشی اختیار کردند.
پیش از این قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۳۱ حمل برگزار شود؛ اما این تاریخ به ۲۹ سرطان به تعویق افتاد. پس از برکناری اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی به دلیل تقلب و تخلفات انجام شده در انتخابات پارلمانی ۲۶ میزان سال پار، انتخابات برای بار سوم به تعویق افتاد.
اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی بعد از گزینش و آغاز کار بلافاصله اعلام کردند که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات در ماه سرطان آماده نیست و انتخابات قرار است به تاریخ ۶ میزان سال روان برگزار شود.
اکنون باید منتظر شد و دید که آیا مردم افغانستان به تاریخ ۶ میزان گواه برگزاری انتخابات خواهند بود یا انتخابات برای بار چهارم به تعویق خواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.