واشنگتن تایمز: ترامپ مذاکرات صلح افغانستان را در خفا پیگیر است

- ۲۹ ثور ۱۳۹۸

روزنامۀ واشنگتن تایمز می‌نویسد، مذاکرات صلح افغانستان میان مامور دولت دونالد ترامپ و نماینده‌گان طالبان در حالی انجام می‌گیرد که جزئیات این مذاکرات هرگز با دولت کابل مطرح نمی‌شود و امور در خفا دنبال می شود.
به گزارش این روزنامه، عدم ارایه جزئیات و گفت‌وگوهای مطرح شده در مذاکرات امریکا و طالبان می‌تواند این پیامد را داشته باشد که در صورت تحقق توافق صلح، عموم مردم افغانستان از این صلح حمایت نکنند زیرا هیچ شراکتی در روند مذاکرات صلح نداشته‌اند.
mandegarبه دنبال تلاش ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از جنگ طولانی مدت افغانستان روزنامه واشنگتن تایمز می‌نویسد، سطح بی‌اعتمادی میان دولت کابل و واشنگتن نسبت به دوران سابق بسیار گسترده‌تر شده است.
به نوشتۀ روزنامه، یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی تنش میان کابل و واشنگتن به دلیل سیاست خارجی است که دولت دونالد ترامپ از طریق مذاکرات صلح خواهان مشروعیت دادن به نیروهای طالبان است.
در همین زمینه رویا رحمانی سفیر افغانستان در امریکا در گفت‌وگو با واشنگتن تایمز می‌گوید، سیاست کنونی امریکا در افغانستان تحریک طالبان در صحنه‌های جنگ و تشدید فشار بر دولت است.
به گفتۀ بانو رحمانی، دولت کابل چنین احساسی ندارد که از جزئیات مذاکرات خلیل‌زاد با طالبان آگاهی کافی دارد و اگر با چنین روند مذاکراتی صلحی در افغانستان محقق شود مردم افغانستان در این توافق حضور نخواهند داشت.
سفیر افغانستان در واشنگتن در ادامه افزوده، نماینده‌گان حضور یافته طالبان در مذاکرات صلح نماینده رسمی جمعیت ۳۵ میلیون نفری افغانستان نیستند و آنان حتا هیچ مشروعیتی از طرف دولت کابل نیز ندارند.
بانو رحمانی با استقبال از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح در افغانستان گفت، در حقیقت این مردم افغان هستند که باید سرنوشت آتی خود را مشخص کنند نه نیروهای شورشی و خارجی.
در پی خودداری طالبان برای مذاکره مستقیم با دولت افغانستان، ششمین دور از مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امور خارجه امریکا برای پیگیری مذاکرات صلح با طالبان در هفته گذشته در شهر دوحه قطر برگزار شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.