ادامۀ تنش‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس: پنج پولیس زخمی شدند و درب پارلمان شکست

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۳۰ ثور ۱۳۹۸

روز سوم کار مجلس نماینده‌گان همچنان با تنش و کشمکش به صورت نیمه تعطیل آغاز یافت.
پس از آنکه روز شنبه، تنش‌ها میان حامیان میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان و کمال ناصر اصولی یک عضو دیگر این مجلس اوج گرفت، هیأت ۱۵ نفری برای حل این چالش ایجاد گردید.
mandegarمیر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی روز شنبه به برای گرفتن کرسی ریاست پارلمان به رقابت پرداختند و در نتیجه میر رحمان رحمانی با گرفتن ۱۲۳ رأی به عنوان رییس مجلس نماینده‌گان از طرف رییس موقت مجلس معرفی شد.
این کار اما با مخالفت کمال ناصر اصولی که ۵۵ رأی گرفته بود مواجه شد. این تنش‌ها سبب درگیری فزیکی هواداران آقای رحمانی و آقای اصولی گردید.
روز یک شنبه شماری از هواداران کمال ناصر اصولی با احاطه کردن کرسی ریاست پارلمان به میر رحمان رحمانی اجازه نداند تا کارش را آغاز کنند. آنا ادعا می‌کنند که رأی مورد نظر (۵۰+۱) ۱۲۴ رأی است و رحمانی ۱۲۳ رأی به دست آورده است. نصاب عمومی روز شنبه ۱۴۷ تن بوده اند که ۱۴۳ تن آن رأی داده‌اند و به اساس رأی مورد نظر ۱۲۳ است.
به اساس کارشیوۀ، داخلی مجلس نماینده‌گان، تصویب یک موضوع به اکثریت رؤیت رأی حاضران در مجلس صورت می‌گیرد.
در مادۀ ۷۱ اصول وظایف داخلی مجلس آمده است: چون مطابق اصول قانون، تصویب یک موضوع به رویت اکثریت حاضر اوراق ایجاب می‌کند.

سربازان قربانی تنش
برخی از اعضای مجلس به رسانه‌ها گفته‌اند که رییس مجلس نماینده‌گان به دبیرخانۀ این نهاد گفته است که روز یک شنبه نشست ندارند، اما شماری از نماینده‌گان که ادعا می‌شود، حامیان کمال ناصر اصولی هستند با یورش به طرف دروازۀ پارلمان، به علاوۀ شکستن درب این نهاد، محافظان این نهاد را مورد لت و کوب قرار داده که در نتیجۀ ۵ تن زخمی شده‌اند.
در نوارهای تصویری که در رسانه‌ها اجتماعی دست به دست می‌شود، شماری از محافظان شورای ملی را به شکل زخمی در یکی از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد.
محافظان ادعا کرده‌اند که از طرف هواداران آقای اصولی کتک خورده و زخمی شده‌‌اند.
عبدالرووف انعامی، یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گوید، میررحمان رحمانی، رییس تازۀ مجلس بدون در جریان قراردادن اعضای مجلس، به دبیرخانۀ شورای ملی گفته بود که روز یک شنبه نشست عمومی برگزار نمی‌شود و به نماینده‌گان اجازه داخل‌شدن به داخل تالار را ندهد.
به گفتۀ او، این کار خشم نماینده‌گان را برانگیخت و با محافظان پارلمان درگیر شدند که در نتیجۀ لت‌وکوب، ۵ محافظ زخم برداشتند.
از سویی هم، عبدالقادر قلاتوال، یک عضو دیگر مجلس می‌گوید که شماری از نماینده‌گان پیکاری را برای گردآوری امضا از نماینده‌گان به منظور گزینش یک رییس دیگر راه‌اندازی کرده‌اند. گفته می‌شود که تا اکنون حدود ۱۱۰ امضا جمع‌آوری شده و در صورتی که این امضاها به ۱۲۶ برسد، مجلس تصمیم جدید را برای برگزاری انتخابات روی دست خواهد گرفت.
در همین حال، تنش‌ در مجلس نماینده‌گان، واکنش‌های را در رسانه‌‎های اجتماعی به دنبال داشته است.
خالد نجوا، یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی، اعضای مجلس را به ندانستن قانون و کارشیوه‌های داخلی مجلس متهم می‌کند.
آقای نجوا در رخنامۀ خود نگاشته است: جنجال‌های شورای ملی ریشه در یکی از این مورد دارد.یک؛ نماینده‌گانی که به شورای ملی راه‌یافته‌اند، قانون نمی‌دانند.
دوم، به خاطر دیدگاه‌های قومگرایانۀ خود مادۀ ‫۱۶۰قانون اساسی‬ و مادۀ‫ ۷۱ اصول و ‌وظایف داخلی شورای ملی را نادیده می‌انگارند.‬‬
آقای نجوا، افزوده که در هر دو صورت، اگر ‌شورای ملی حزبی شود،‌ کمتر به این گونه برخوردهای سلیقه‌یی و قوم‌گرایانه مواجه خواهد شد.
به گفتۀ او، برخی از نماینده‌گان قوم‌گرای شورای ملی به‌خاطر پندارهای تفوق طلبانۀ‌شان نظم شورا را به هم ریخته و استدلال بی‌تمکین می‌کنند.
‏همچنان، برخی از حقوق دانان، گفته‌اند که به اساس کارشیوۀ داخلی مجلس، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان است.

نتیجۀ کار هیأت
تنش‌های روز شنبه سبب شد تا یک هیأت ۱۵ نفری حل چالش تنش‌های ایجاد گردید، در ترکیب این هیأت ۵ تن از طرف اصولی و ۵ تن از رحمانی و ۵ تن بی‌طرف تعیین شدند تا راه‌حلی برای چالش‌ها ایجاد کنند. هر چند قرار بود، دیروز این هیأت نتیجۀ کارشان را همگانی سازند، ولی این کار صورت نگرفت.
عرفان‌الله عرفان، عضو بی‌طرف این هیأت گفته است که طرفداران دو نامزد گفتند که آنان بین خود به تفاهم می‌رسند و اعضای بی‌طرف هم مساله را به آنان واگذار کردند.
همچنین، گفته می‌شود که فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی نیز دیروز در مجلس نماینده‌گان با میر رحمان رحمانی دیدار داشته است، ولی جزئیات این دیدار همگانی نشده است؛ ظاهراً گفته می‌شود که این دیدار برای فروکش کردن تنش‌های موجود در مجلس بوده است.
از سویی هم، نماینده‌گان بعد از ظهر دیروز توافق کرده‌اند که یک هیأت ۲۷ نفری برای بررسی موضوع مورد تنش و حل آن،ایجاد کنند.
تنش‌های پارلمان روز شنبه پس از آن ‌که محمد دهقان‌پور رییس موقت مجلس، میر رحمان رحمانی را برندۀ ریاست مجلس نماینده‌گان اعلام کرد، آغاز یافت و وارد سومین روز خود شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.