جنرال مک‌کرستال به مردم افغانستان: امـریکا به شمـا متعهد است

- ۱۰ دلو ۱۳۹۱

جنرال ستنلی مک‌کرستال می‌گوید که پاکستان و افغانستان به گونۀ خواهان حضور نیروهای ایالات متحدۀ امریکا در منطقه هستند و در صورت خروج نیروهای امریکایی از منطقه، اوضاع وخیم‌‌تر می‌گردد.
فرماندۀ پشین نیروهای امریکایی در افغانستان همچنان می‌گوید، مردم افغانستان باید بدانند که ایالات متحده به آن‌ها متعهد می‌باشد و اشتباهی را که پس از جنگ سرد مرتکب شده بود، تکرار نخواهد کرد.
اشارۀ او به بی‌علاقه‌گی واشنگتن از دخالت در افغانستان پس از شکست شوروی پیشین بود.
جنرال مک کرستال در نهاد پژوهشی بروکینگز در واشنگتن کتاب جدید خود به نام «سهم من در مأموریت» را معرفی می‌کرد و در مورد تجربه‌هایش در جنگ‌های عراق و افغانستان صحبت می‌نمود.
علاقمندی به حضور امریکا در منطقه
مک‌کرستال باور دارد که افغانستان و پاکستان به گونۀ طرفدار حضور ایالات متحده در منطقه پس از سال ۲۰۱۴ می‌باشند.
این جنرال بازنشسته می‌گوید که رهبر افغانستان نسبت به تعداد سربازان امریکایی به کمک‌ها و رونق تجارت‌های افغان و امریکایی در کشورش علاقمند می‌باشد. او افزود «به باور من افغانستان و پاکستان خواهان ماندن ما در آن منطقه اند اما از حضور ما مطیمن نمی‌باشند. شراکت استراتیژیک بین ما باید حقیقی باشد. اما، ما طرفدار دیر ماندن نیستیم و مشکل در همین جاست.»
جنرال مک کرستال می‌‎گوید موفقیت در افغانستان دشوار است، اما محال نمی‎باشد. اما ایالات متحده اول باید مشی ثابت خود را در مورد این کشور مشخص کند. جنرال مکرستال می‌‎گوید که ایالات متحده باید اهداف واضح استرایژی جغرافیایی داشته باشد، و فقط در مورد افغانستان نه بلکه در مورد تمام منطقه فکر کند.
مشی نامشخص امریکا برای افغانستان
مک کرستال می‎گوید در حالی‌که با خارج‌شدن امریکا، منطقه در جای خود باقی خواهد ماند، اما بحران‌‌ها وخیمتر خواهد شد. او افزود «ما همیشه می‌گویم که خواهان افغانستان پایدار و با ثبات و پاکستان با ثبات هستیم… اما سوال در اینجا است که تا چه حد حاضریم منابع را در دراز مدت برای منطقه تخصیص دهیم،  هم از نظر مالی و هم از نظر حضور عساکر، حتی میزان معطوف نمودن توجه به منطقه، و این‌که تا چه حد می‌خواهیم دخیل باشیم اهمیت دارد.»

جنگ داخلی و برگشت طالبان
جنرال مک کرستال می‌گوید افغان‌ها به خاطر از برباد رفتن دست آوردهای یک دهۀ گذشته نگران اند. او افزود: فکر نمی‌کنم که یک فرد عادی افغان، از برگشت طالبان زیاد نگران باشد، بلکه وحشت آنان از شعله‌ور شدن جنگ داخلی می‌باشد.
مک کرستال که در جمع خبرنگاران و پژوهشگران در واشنگتن صحبت می کرد، گفت که به نفع ایالات متحده است تا در راستای استحکام ثبات در منطقه بیشتر تلاش کند. او افزود اگر افغان‌ها، به آینده امیدوار شده و در مورد اطمینان حاصل کنند، هم ارتش پولیس ملی شان می‌تواند در مقابل شورشیان مقاومت کند و هم مردم دست و پاچه نشده و سرمایه‌های خود را به خارج انتقال نخواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.