غلام‌حسین ناصری: نامـزدان دور دوم انتخـابات مانع حل مشکل اند

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۷ جوزا ۱۳۹۸

برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان با اشاره به طولانی شدن تنش‌ها بر سر ریاست مجلس نماینده‌‌گان، می‌گویند که دست‌های بیرونی به شدت در فربه‌سازی چالش‌ها میان رحمانی و اصولی تلاش می‌کنند.
غلام حسین ناصری، عضو مجلس نماینده‌گان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: برخی از چهره‌ها که خود را به عنوان گزینه‌های دوم برای نامزد ریاست مجلس می‌دانند، تنش‌ها را دامن‌ می‌زنند.
mandegarبه گفتۀ او، این نماینده‌گان که ظاهراً خود را طرف‌دار رحمانی و اصولی می‌دانند در تلاش هستند که از این چالش‌های به نفع خود استفاده کنند.
آقای ناصری افزود که مداخلۀ برخی نماینده‌گان و دست‌های بیرونی سبب طولانی شدن بن‌بست در مجلس شده است و کار کمیته‌های گماشته شده نیز نتیجۀ مثبت در پی‌نداشته است.
این عضو مجلس نماینده‌گان، همچنان می‌گوید که برخی افرادی خود را به عنوان گزینه‌های بعدی در ریاست مجلس می‌دانند، تنش‌ها را دامن‌می‌زنند و به همین سبب این بن‌بست به درازا کشانیده شد؛ این افراد علاوه به کارشکنی، برای تحریک برخی اعضای مجلس، به آنان انگیزه غرض آلود خلق می‌کنند و چالش‌ها را به موضوعات سمتی و زبانی و غیره می‌کشانند.
آقای ناصری می‌گوید که این افراد در ظاهر «آیه و روایت» برای حل تنش‌ها می‌خوانند، اما در پشت پرده به تحریک و تنش دامن‌ می‌زنند.
کرسی ریاست مجلس نماینده‌گان، یک هفته پیش زمانی جنجالی شد که میر رحمانی رحمانی با کسب ۱۲۳ رأی از طرف محمد دهقانپور رییس موقت مجلس، به عنوان رییس مجلس نماینده‌گان معرفی شد. اما این موضوع به اعتراض کمال ناصر اصولی رقیب آقای رحمانی مواجه شد. آقای اصولی و برخی از طرف‌دارانش می‌گویند که مجموع افراد در مجلس ۱۴۷ تن بوده که ۵۰+۱ آن ۱۲۴ رأی می‌شود، اما تعداد رأی‌های بیرون شده از صندق‌ها ۱۴۳ رأی بود، که ۵۰+۱ آن ۱۲۳ رأی می‌شود. برای حل این چالش‌ دو کمیته‌های ۱۵ نفری و ۲۷ نفری تعیین گردید؛ ولی نتیجۀ کار این کمیته‌ها ظاهراً کارایی برای حل این تنش‌ها نداشت. اما در میان ۱۲۳ رأی آقای رحمانیریال در یک برگۀ رأی‌دهی به علاوۀ نشانی در محل رأی دهی، در قسمت پاینی برگه یک نشان کوچک که ظاهراً به علت اشتباه فرد رأی دهنده از نوک «قلم ماژیک» باقی مانده است، سبب اختلاف شده است.
روز دوشنبه اعضای مجلس یک کمیتۀ اجرایی برای پیش‌برد نشست مجلس را به صورت موقت ایجاد کردند که ریاست آن قیوم سجادی به عهده داشت، اما به مجرد شروع کار با واکنش برخی از اعضای مجلس مواجه شد و نشست بی‌نتیجۀ پایان یافت.

مجلس تعطیل نیست
دیروز برخی از رسانه‌ها گزارش‌های را نشر کردند که به علت تنش‌ها میان اعضای مجلس، این نهاد تا پس از روز عید رمضان، کارش را توقف داده است، ولی اعضای مجلس نماینده‌گان، این گزارش را بی‌بنیاد می‌دانند و می‌گوید که این شایعه را نماینده‌گان پخش می‌کنند که به تفریح و خوش‌گذرانی به دوبی می‌روند.
غلام حسین ناصری، در ادامۀ سخنانش گفت: فردا (امروز) مجلس نماینده‌گان تعطیل نیست و نشست برگزار می‌گردد و روی حل تنش‌های موجود تمرکز خواهد کرد. همچنان، روز دوشنبه برای حل تنش‌ها در مجلس نماینده‌گان یک هیأت اجرایی موقت جهت سرپرستی نشست‌ مجلس و شنیدن دیده‌گاهای موافقان و مخالفان ایجاد گردید.
آقای میر رحمان رحمان، در این نشست، به دلیل چالش‌های ایجاد شده در مجلس از مردم معذرت خواست و گفت که در صورتی که به ریاست برسد، دفاع از قانون اساسی و حفظ وحدت ملی میان مردم را در اولویت برنامه‌هایش قرار می‌دهد.
همچنان کمال اصولی، رقیب آقای رحمانی گفت که چالش‌های ایجاد برسر ریاست مجلس نماینده‌گان، یک مسألۀ حقوقی است و به نامزدی آن به ریاست این نهاد ارتباط ندارد.
قرار بود دراین نشست روی یک ورق رأی دهی که در آن به علاوۀ رأی استعمال شد، یک نقطۀ نیز از «نوک قلم ماژیک» باقی مانده است، رأی گیری صورت گیرد، اما در نحوۀ این رأی گیری نیز میان اعضای مجلس اختلاف ایجاد گردید. شمار طرف‌دار بطلان آن رأی بودند و برخی‌ها به اصول وظایف داخلی مجلس در این مورد تأکید داشتند، اما برخی دیگر خواهان رأی‌گیری علنی در این مورد بودند.
برنامۀ دیروز، مجلس نماینده‌گان رأی‌‌گیری علنی و یا سری در مورد برگۀ مذکور بود، اما به نظر می‌رسد که به نتیجه‌یی دست نیافته‌اند.
گفتنی است که در مادۀ ۷۱ اصول وظایف داخلی مجلس نماینده‌گان، تصویب یک موضوع را به رویت اکثریت حاضر در مجلس مرتبط می‌داند، اما در مکان تصویب قانون به این گزینۀ توجه نمی‌شود و همه سرگردان یک نقطه‌اند و مجلس در بی‌سرنوشتی به‌سر می‎‌برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.