هشـدار از فاجعۀ محیط زیستی در کابل

- ۱۳ دلو ۱۳۹۱

هوای شهر کابل در این روزها به شدت آلوده است. به خصوص در ساعات اول صبح و نزدیک شام، میزان آلوده‌گی هوا افزایش می‌یابد و دود غلیظی، فضای شهر را می‌پوشاند. مقام‌های مسوول تا به حال در این زمینه اقدام جدی انجام نداده اند.
شدت آلوده‌گی هوا به حدی است که باشنده‌گان کابل می‌گویند به جای هوای پاک، دود تنفس می‌کنند. خلاف بسیاری از دیگر پایتخت‌های جهان، مسوولان اقدام‌های عملی در این زمینه انجام نمی‌دهد و به مردم نیز به طور جدی هشدار داده نمی‌شود.
به گزارش نیویارک تایمز، در بررسی بانک توسعه آسیایی آمده که میزان آلوده‌گی هوا در کابل به ۶۰۰ هزار مورد اضافی حمله اسما منجر می‌شود و در کل سالانه حدود ۲۲۸۷ تن از باشنده‌گان کابل در اثر بیماری‌های ناشی از آلوده‌گی هوا جان می‌سپارند. به این ترتیب طبق گزارش این روزنامه تلفات مردم ملکی ناشی از آلوده‌گی هوا تنها در شهر کابل دو برابر میزان مرگ و میر آن‌ها در جنگ‌ها می‌باشد که در سال گذشته در سراسر کشور به ۱٫۴۰۰ تن رسیده بود.
محمد کاظم همایون، رییس پلان اداره حفظ محیط زیست افغانستان می گوید: «تا زمانی‌که حکومت این معضل را در اولویت کاری خود نگیرد، نگرانی من این است که وضعیت محیط زیست بهبود نمی‌یابد و این معضل حتی به یک فاجعه تبدیل شود».
تیل بی‌کیفیت
مسوولان حفظ محیط زیست می گویند، بزرگترین آلاینده هوای کابل، دود وسایط نقلیه‌یی است که تیل بی‌کیفیت مصرف می‎‌کنند. آقای همایون می‌گوید که تلاش‌ها برای جلوگیری از وارد کردن این گونه تیل به نتیجه مطلوبی نرسیده است. با استفاده از این گونه سوخت ذرات سرب در هوا پخش می‌شوند که تنفس آن کندی ذهن کودکان و مریضی افراد مسن را سبب می‌شود. اکثر وسایط نقلیه در کابل کهنه و دست دوم هستند و هنوز برنامه ای برای کاهش استفاده از این گونه موترها وجود ندارد.
لطف الله، یک باشنده کابل برای جلوگیری از تنفس گرد و خاک و دود، از ماسک استفاده می‌کند. او می‌گوید: «شخصا خودم در یک ماه دوبار مریض شده ام. همین حالا هم مریض هستم.» عبدالغفور، یک باشنده دیگر کابل که همه روزه در کنار جاده ها صرافی می کند، از آلوده‌گی هوا شکایت دارد: «از بس که دود و غبار زیاد است گلو درد می شوم. هفته یک بار پیش داکتر می روم».
اداره حفظ محیط زیست برنامه خاصی برای کاهش آلوده‌گی ها ندارد ومسوولان آن می‌گویند که تنها با تخصیص بودجه برای ایجاد فضای سبز و همکاری های مردم می‌توان با این معضل مبارزه کرد.
استفاده از چوب و ذغال
باشنده‌گان شهر کابل در فصل زمستان بیشتر از چوب و ذغال سنگ برای گرم کردن خانه ها استفاده می کنند که دود ناشی از آن بر آلوده‌گی هوا می افزاید.
اداره حفظ محیط زیست می‌گوید، این منبع آلوده‌گی زمانی از بین می‌رود که دولت برنامه‌یی برای توزیع گاز مایع برای گرم کردن خانه‌ها تنظیم و عملی کند. آقای همایون می گوید: «فقر یکی از مشکلات عمده ماست. به این دلیل مردم در فصل سرما از انرژی های فسیلی استفاده می کنند. در صورتی که دولت قیمت گاز را کاهش دهد، یکی از راهکارهای خوب می تواند باشد».
این مسوول اداره حفظ محیط زیست می گوید که برنامه‌های مختلفی برای بهبود هوای کابل به وزارت خانه‌ها پیشنهاد کرده، اما هنوز گام عملی در این زمینه برداشته نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.