نقش افغانستان در سازمان همکاری شانگهای افزایش می‌یابد

گزارشگر:آلکسی فومین، خبرنگار-روسیه - ۲۰ جوزا ۱۳۹۸

نشست انجمن بین‌المللی اقتصادی از ۶ تا ۸ جون در سنت پترزبورگ روسیه برگزار شد. یکی از مسایل مهم این انجمن بحث در مورد همکاری اقتصادی بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای (SCO)و به‌ویژه توسعه جاده‌ها و زیرساخت‌های آن بود.
ولادیمیر نوروف، دبیر کل سازمان SCO، در این نشست در مورد ابتکار چینی «یک تسمه – یک راه» صحبت کرد و گفت که برای حمل کالا از آسیا به اروپا و برعکس آن مهم است. به باور او: در این راستا، جاده‌های معمولی و راه آهن نقش ویژه‌یی ایفا می‌کنند.
mandegarولادیمیر نوروف گفت که برای ایجاد بزرگراه‌ها بسیار مهم است که کشورهایی مانند افغانستان و برخی از کشورهای ناظر شامل شوند.
او خاطر نشان کرد که از بخش راه آهن موطن-مزار شریف که در حال حاضر فعال است می‌توان اهمیت زیادی به دست آورد. علاوه براین، پیش‌بینی شده مسیرهای مزارشریف – هرات و مزارشریف – پیشاور، یک راه حمل و نقل جدید را با دسترسی به بنادر هند، ایران و پاکستان ایجاد خواهد کرد.
کارشناسان بر نقش بسیار مهم این بخش‌های راه آهن در توسعه زیرساخت مشترک SCO و تجارت بین کشورهای منطقه اذعان دارند. به باور آگاهان، این واقعیت می‌تواند نقش افغانستان در سازمان همکاری شانگهای را افزایش دهد. به گفتۀ آنان، اگر این ابتکارات در چارچوب SCO اجرا شود، منطقه آسیای مرکزی تبدیل به یک تقاطع تجارتی مهم در قارۀ اوراسیا خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.