افـزایش قتـل‌های هـدف‌منـد کارمنـدان نهـادهای غیردولتـی در پایتخت

گزارشگر:مجاهد منیب - ۲۰ جوزا ۱۳۹۸

همزمان با رویدادهای تروریستی در پایتخت، آمارها نشان می‌دهند که رویدادهای ترورهای هدف‌مند نیز در شهر کابل، افزایش چشم‌گیری داشته است.
تکرار قتل‌های هدف‌مند در کابل باشنده‌گان آن را به‌شدت نگران کرده است. پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا کابل گواه کاهش حملات انتحاری که بیشترین قربانی را از افراد ملکی می‌گیرد، بوده است. با آنهم چنین حملات چندین‌بار بالای نهادهای mandegarملکی صورت گرفته است که قربانی اصلی آن کارمندان ملکی نهادهای دولتی و غیردولتی بوده اند.
مخالفان مسلح و تروریستان روش حملات شان را ظاهراً تغییر داده است که در این اواخر بیشترین حملات در پایتخت متمرکز بالای نهادهای ملکی و کارمندان نهادهای بین‌المللی بوده است. حملۀ انتحاری از سوی طالبان بالای دفتر امریکایی کونتر پارت که توسط نهاد توسعه ایالات متحده امریکا حمایت مالی می‌شد، قتل علمای دینی و هدف قرار دادن کارمندان و مشاوران نهادهای غیردولتی در ماه اخیر به‌خصوص در ماه مبارک رمضان برای باشنده‌گان نگرانی جدی را به بار آورده است.
چندی پیش، تفنگ‌دارن ناشناس، صبح روز (یک‌‌شنبه، ۵ جوزا) شبیر احمد هاشم کامه‌وال، مشاور یک نهاد غیردولتی را در کارتۀ نو کابل با شلیک گلوله به قتل رساندند.
یکی از دوستانش که سال‌هاست با این نهادها منحیث مشاور حقوقی کار می‌کند، از این رویداد شوکه شده می‌گوید که کامه‌وال شخص بردبار، عالم دین و حقوق‌دان خوب بود که با پیمودن راه‌ها دراز و پس از سال‌ها زحمات و فعالیت‌های مسلکی به عنوان یک کدر مطرح تبارز کرده بود. از این‌رو از احترام و جایگاه خوب بین همسلکان و همکاران خود برخوردار بوده که چند دور از طریق انتخابات آزاد و مستقل بحیث عضو شورای رهبر انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان از طرف کل وکلای مدافع کشور انتخاب شده بودند.
او که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: قتل وی باعث نگرانی عمیق امنیتی ما گردیده است، تهدیدات به‌صورت جدی و بالقوه علیه ما از سوی مخالفان وجود دارد، تروریستان و مخالفان مسلح سد راه فعالیت‌های مسلکی ما واقع می‌شوند.
به گفتۀ نزدیکان کامه‌وال، او صبح روز هنگامی که در موتر به‌ سوی وظیفه می ‌رفت، چهار مرد موتر سایکل ‌سوار بر وی چندین مرمی شلیک کردند. این رویداد در دو کیلومتری یک حوزۀ پولیس رخ داده‌است. تروریستان با نقاب و چهره مخوف بر قتل و کشتار این چنینی در پایتخت ادامه خواهند داد که در کنار چالش‌های دیگر فرا روی این شهر و کشور، چالش بزرگ دیگری افزود شده و راه حل نزدیک برای آن دیده نمی‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.