تبلیغ برای وحشی نبودن

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۱ جوزا ۱۳۹۸

پس از آنکه شهرداری کابل طرح تغییر برخی چهارراه‌ها در سطح شهر را عملی ساخت و نیز چراغ‌ها و اشاره‌های ترافیکی را در چهار سمت چهارره‌ها نصب کرد، کاربران شبکه‌های اجتماعی از این کار استقبال کرده و کارزاری را برای آگاهی‌دهی و رعایت علایم راه انداختند.
شهرداری کابل با نشر پیامی از شهروندان خواسته تا هنگام عبور و تردد از جاده‌ها، به اشاره‌های ترافیکی متوجه باشند و به آن تمکین کنند. در پیام شهرداری کابل آمده است که این اداره گزمه‌های سیار را در سطح شهر موظف کرده‌اند و در صورت توجه و تمکین نکردنِ راننده‌گان به mandegarاشاره‌های ترافیکی، با آنان برخورد قانونی کنند.
شهرداری کابل همچنان مراحل پیگرد و مجازات متخلفان را نیز بیان کرده است. به نقل از پیام شهرداری کابل، متخلف برای بار اول جریمۀ نقدی و انگشت‌نگاری می‌شود و در صورتی که متخلف برای بار دوم اشاره‌های ترافیکی را جدی نگیرد، جواز راننده‌گی‌اش گرفته شده و راننده به ادارۀ پولیس تسلیم داده می‌شود.
شهروندان از این اقدام شهرداری کابل استقبال کرده و پیام این اداره را در شبکه‌های اجتماعی دست ‌به‌دست می‌کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان در مذمت و نکوهش راعایت نکردن قوانین و اشاره‌های ترافیکی و نیز در حُسن رعایت کردن اشاره‌ها و قوانین ترافیکی مطالبی نوشته و با دوستان شان شریک کرده‌اند.
وسیم نوری، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک نوشته است که اکثر حادثه‌های ترافیکی در جهان، به‌ویژه در افغانستان از اثر بی‌توجهی راننده‌گان و استفاده کننده‌گان از جاده‌ها است. آقای نوری شهروندان و راننده‌گان را مخاطب قرار داده و افزوده است که با نصب اشاره‌ها و چراغ‌های ترافیکی و رعایت کردن قوانین ترافیکی بالای جاده، جان خود و همه را در امان داشته و سبب اخلال در جریان ترافیک نگردیم. به باور آقای وسیم نوری، مراعات کردن قوانین، بیانگر فرهنگ بلند و خوب شهرنشینی است.
در سوی دیگر، محمدایوب ادیب، یکی دیگر از کاربران فیسبوک در صفحه‌اش نوشته است: «احترام به قوانین ترافیکی و سایر قوانین نافذۀ کشور، نشانی از عقلانیت شهروندی افراد یک جامعه است. این بر ماست تا در عملی شدن قوانین شهری خود توجه کنیم. لطفاً قوانین ترافیک را مراعات کنید».
جمال ناصر فرهمند، کاربر دیگر نوشته است که در یک اقدام نیک، شهرداری کابل چهارراه‌ها را منظم و مزین با چراغ‌های ترافیکی ساخته که از این اقدام استقبال می‌کنیم و به عنوان یک شهروند مسوول، برای نظم بخشیدن در شهر و ترافیک در جاده‌ها همکاری ما بی‌تأثیر نخواهد بود.
محمداکرام اندیشمند، نویسنده و تاریخ‌نگار به این باور است که رعایت نکردن اشاره‌های ترافیکی و در مجموع قوانین کشور، نشانۀ «وحشی‌گیری» است. آقای اندیشمند راننده‌گان و مجموع عابران جاده‌ها را مخاطب قرار داده و نوشته است: «چراغ‌های ترافیکی در شهر کابل فعال شده است، به‌ویژه در چهارراهی‌ها. اگر شما در پشت فرمان یا اشترینگ موتر قوانین ترافیکی را در وقت سرخ و سبز شدن این چراغ مراعات کردید، مدنی هستید و اگر مراعات نکردید، وحشی هستید. حالا شما تصمیم بگیرید که مدنی می‌باشید یا وحشی می‌مانید».
شهرداری کابل چند ماه پیش تصمیم گرفت تا شکل هندسی چهارراه‌ها را تغییر دهد. سخنگوی شهرداری کابل در آن زمان به روزنامۀ ماندگار گفته بود که وجود چهارراه‌ها با شکل هندسی دایره‌یی، خود عامل بیشتر ازدحام و مسدود ماندن جاده‌ها است و طرح تغییر حدو ۳۳ چهارراه را روی دست دارند. سخنگوی شهرداری کابل همچنان از نصب چراغ‌ها و اشاره‌های هوشمند ترافیکی در این چهارراه‌ها نیز خبر داده بود.
گفتنی است که پیش از این نیز شهرداری کابل در هماهنگی با ادارۀ ترافیک، در برخی از چهاراه‌ها و جاده‌های شهر کابل چراغ‌ها و اشاره‌های ترافیکی نصب کرده بود، اما با مرور زمان، نه راننده‌گان به این چراغ‌ها و اشاره‌ها تمکین کردند و نه هم پولیس ترافیک در عملی کردن قوانین نافذه بر این چراغ‌ها و اشاره‌ها موفق بود. سال‌های درازی‌ست که برخی از چهارراه‌ها دارای چراغ‌ها و اشاره‌های ترافیکی اند، اما کار نمی‌کنند و خاموش اند. خاموش بودن چراغ‌های ترافیکی یکی از مشکلات جدی است که ظاهراً تاکنون شهرداری کابل و ادارۀ ترافیک به آن راه‌حلی نسنجیده است؛ به‌ویژه در فصل زمستان که پرچوی برق در کشور بیشتر از هر فصل دیگری می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.