رحمـانی بایـد به کـارش شـروع کنـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ جوزا ۱۳۹۸

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که براساس اصول وظایف داخلی این مجلس، میررحمان رحمانی رییس مجلس نماینده‌گان است و باید هرچه زودتر به کارش آغاز کند.
آنان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گویند که شمار دیگری از اعضای مجلس با راه‌اندازی «جنجال و دعوا» اجازه نمی‌دهند میررحمان رحمانی به کرسی مجلس تکیه بزند.
mandegarبه باور شماری از نماینده‌گان مجلس، انتخابات برای گزینش رییس مجلس نماینده‌گان در صورتی ممکن است که دو ثلث مجلس آقای میررحمان رحمانی را خلع صلاحیت کنند.
عارف رحمانی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس نماینده‌گان می‌گوید که براساس اصول وظایف داخلی، تشریفات حقوقی انجام شده، انتخابات صورت گرفته و قضیه تمام شده و آقای رحمانی رییس مجلس است.
این عضو مجلس می‌افزاید که تشریفات حقوقی در مورد آقای رحمانی تمام شده، اما شماری از وکلا با «زور، جنجال و دعوا» اجازه نمی‌دهند که مجلس کارش را آغاز کند. آقای رحمانی اما از کسی نام نمی‌برد. او در خصوص دوباره برگزار شدن انتخابات مجلس می‌گوید که براساس اصول وظایف داخلی مجلس، انتخابات در صورتی ممکن است دوباره برگزار می‌شود که اعضای مجلس آقای رحمانی را با دو سوم آرا خلع صلاحیت کنند.
عارف رحمانی در مورد این‌که آیا دو ثلث مجلس به خلع آقای رحمانی رأی خواهند داد گفت: «براساس بررسی ما و فضای که در مجلس وجود دارد، اجماع بر سر خلع آقای رحمانی وجود ندارد و ممکن نیست که دو ثلث آرا به برکناری آقای رحمانی رأی بدهند».
این عضو مجلس بیان می‌دارد که مجلس نماینده‌گان با بن‌بست مواجه شده است که باید شکسته شود، اما به باور او: با آنکه تلاش‌های زیادی برای حل این مسأله صورت می‌گیرد، اما بنابر دلایل که هر دو طرف قضیه مطرح می‌کنند، حل این روند کُندتر شده است.
در سوی دیگر، قاضی نذیراحمد حنفی، عضو دیگر مجلس اظهار می‌دارد، زمانی که «چکش بر سر میز کوبیده شد» و آقای رحمانی به عنوان رییس مجلس اعلام شد، قضیه تمام شد، اما این‌که شماری از سر لجاجت یا هرچیزی دیگری ادعا دارند و مشکل ایجاد می‌کند، بحث دیگری‌ست.
قاضی حنفی می‌افزاید، زمانی که آرا شمارش شد، براساس اصول وظایف داخلی مجلس، اکنون آقای رحمانی رییس مجلس است و فیصله نهایی‌ است. او می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد تا هرچه زودتر این مسأله حل شود تا مجلس بتواند به روال عادی کارش را آغاز کند و به کارهای اساسی و مهم بپردازد.
همزمان با این، داکتر فاطمه عزیز، نمایندۀ مردم کندز در مجلس می‌گوید که این بن‌بست همچنان پابرجا است و مشکل هنوز حل نشده است. به گفتۀ بانو عزیز: تلاش‌ها در داخل مجلس ادامه دارد و ما امیدار هستیم که این تلاش‌ها نتیجه بدهد و هرچه زودتر این مشکل پایان یابد، زیرا تمامی کارهای مجلس منتظر همین مسأله است و باید مجلس هرچه زودتر کارش را آغاز کند.
انتخابات برای گزینش ریاست مجلس نماینده‌‌گان به تاریخ ۲۶ ثور سال جاری برگزار شد. در این انتخابات، هیچ یک از نامزدان کرسی ریاست نتوانست رأی اکثریت اعضای حاضر مجلس را به دست آورد. به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. اما در دور دوم تنها میررحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی که بیشترین رأی را در دور نخست به دست آورده بودند، با هم رقابت کردند.
در روز انتخابات دور دوم که در ۲۸ ثور برگزار شده بود، میررحمان رحمانی ۱۲۳ رأی و کمال ناصر اصولی، ۵۵ رأی به دست آوردند. عطامحمد دهقان‌پور که در آن زمان ریاست موقت مجلس را بر عهده داشت، میررحمان رحمانی را رییس مجلس و برنده انتخابات اعلام کرد، اما این کار با واکنش کمال ناصر اصولی، نامزد دیگر ریاست مجلس که ۵۵ رای به دست آورده بود، مواجه شده و حامیان او آن را رد کردند. اکنون حدود یک ماه از این تنش می‌گذرد، اما هنوز نماینده‌گان مجلس نتوانستند این مساله را حل و به کارشان آغاز کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.