گزارشگر:حامد علمی - ۲۸ جوزا ۱۳۹۸
بخش یازدهـم/
گفتهاند که مصاحبه جنگِ گلادیاتورها نیست، بلکه پرسشیست که مخاطبان میخواهند پاسخِ آن را داشته باشند. بنابراین با اشخاصی که جنبۀ فرهنگی دارند، خوشطبعی باید شود تا مصاحبه از شیوۀ خشک و خستهکُنِ آن بیرون آید، خصوصاً در مصاحبههای غیرخبری و ذوقی این شیوه موثریتِ خود را دارد.
مصاحبهکنندۀ مسلکی همیشه آلۀ ضبط صوت و در صورتِ امکان کمره با خود میداشته باشد؛ چون حوادث غیرمترقبه اتفاق میافتد و بعضاً یک عکس یا تصویر، دهها مصاحبه را جوابگو میباشد و لحظهها مانند باد میآیند و در لابهلای حوادثِ روزگار و برگهای تاریخ ناپدید میشوند.
مصاحبهکنندۀ مسلکی و با اعتبار، گفتههــای غــیرقابلِ نـشر یا اف د ریکارد را منتشر نمیسازد. گفتههای آف د ریکارد به صحبتهایی اطلاق میشود که مصاحبهشونده آن را برای معلوماتِ مصاحبهکننده بیان میکند اما از او میخواهد تا از ذکر منبعش خودداری کند و این مصاحبهکنندۀ خوب از گفتهها استفاده نموده ولی از ذکر نام منبع خودداری میکند و بــه ایــن ترتیــب بر اعــتبارِ خــود و حیــثیتِ مصاحبهشونده میافزاید.
بالاخره یک مصاحبهکنندۀ خوب کسی است که پرهیزگار و پابند به اصول خبرنگاری باشد، مسلک ژورنالیستی را از دل و جان دوست بدارد و به هیچ قیمتی با آن معامله نکند. به مسلکِ مقدسش احترام میگذارد و در مقابل زر و زور تسلیم نمیشود، بلکه قدر خود و مسلکِ خویش را حفظ میکند و الگویی از تقوا و راستی، صداقت و شجاعت، پاکنفسی و عزت میباشد.
ضعفهای مصاحبهکننده
همانطــور که در بــالا ذکــر کــردیم، یک مصاحبهکنندۀ خوب ویژهگیهای منحصر به فرد میداشته باشد و در صورت داشتن صفاتِ فوق میتواند یک ژورنالیست موفق باشد. ولی پارهیی از عملکردها و خواص است که اگر یک مصاحبهکننده آن را پیشه سازد و آن عادتها را ترک نکند، نقاط ضعفِ او شمرده میشوند.
ضعف بزرگِ یک مصاحبهکننده عبارت از عدم تسلط بر موضوعِ مورد بحث یا مصاحبه است؛ طوری که نامبرده با موضوع ناآشنا و پرسشهای چرتوپرت را مطرح میسازد، به مشکل میتواند هدفِ خویش را از لابهلای پاسخها خصوصاً جوابهای تخنیکی و اکادمیک دریافت کند. بنابراین آمادهگی و تسلط بر موضوع، الفبای یک مصاحبهکننده باید باشد.
اگر مصاحبهکننده بر موضوع تسلط نداشته باشد، هدف را گم کرده و مصاحبه را نمیتواند مسیر بخشد. در پـایــان یک مصاحـبه، او متوجه میشود که هیچ به دست نیاورده و یا جوابهای قناعتبخش بـرای مخاطبان رسانهاش دریافت نکرده است.
ضعف دیگرِ مصاحبهکننده عبارت از به بیراهه بردنِ موضوع اصلی است؛ مصاحبهکننده یک پرسش را مطرح میسازد اما پرسشهای بعدی طوری مطرح میگردد که ربطی به هدف ندارد. شاید پرسشها تسلسل منطقی داشته باشد و یا از لابهلای پاسخها تهیه شده باشد، اما هدف اصلی و موضوع را دنبال نمیکند.
عدۀ زیادی از مصاحبهکنندهگان از مصاحبهشونده شناخت قبلی ندارند و با طرح سوالاتی که بستهگی به وظیفه و موقفِ مصاحبهشونده ندارد، مصاحبه را به هدف رسانیده نمیتوانند.
همان طوریکه یک مصاحبهکننده عزت نفس و اعتماد خودی دارد؛ برعکس اگر احساس حقارت و خودکمبینی داشته باشد، یکی از ضعفهای او محسوب میشود. بنابراین در یک مصاحبه باید مصاحبهگر با اعتماد به نفس و تسلط بر موضوع حضور یابد.
مصاحبهکننده شخصی شجاع و دلیر است. جُبن یکی از ضعفهای او به شمار میرود، به همین ترتیب هر قدر مصاحبهکننده بر موضوع تسلط داشته باشد و در راه آموختن مسلکش سعی به خرچ دهد، به
همان اندازه پختهتر شده و از ضعف کمتجربهگیاش کاسته میشود.
مصاحبهکنندهیی که در کارش خلاقیت نداشته باشد، ضعیف به نظر میرسد. بنابراین با استفاده از تجربه و تکنالوژی به ابتکارات جدید بایــد دســت زد؛ به همیــن تـرتیــب ضــعف شخصیتی برای یک مصاحبهکننده دستوپا گیر میباشد و هـــیچگاه نمـیتواند به حالـت مطلوبش برسد.
مصاحبهکنندۀ ضعیف درک ســریــع از گفتارها ندارد و هنگام مصاحبه نمیتواند به عمق موضوعات مطرح شده یا پاسخ به سوالات بپردازد. علاوتاً هوش و ذکاوتِ ضعیف نیز یکی از ضعفهای مصاحبهکننده به شمار میآید.
ژورنالیست واقعی کسی است که به مسلکش عشق میورزد و این مسلک برایش مقدس است. یکی از نکات ضعفِ ژورنالیستان و مصاحبهکنندهگان بیعلاقهگی به حرفهاش میباشد که تا آخر عمر دستوپایش را بسته نگه میدارد و از تیوریهای نو و یافتههای جدید استفادۀ موثر نمیتواند.
مصاحبهکنندۀ خوب در پرسش سوالات دقت به خرچ میدهد و هر نوع گنـگ پرسـیدن چه از لحـاظ محتـوا و یا صدا یک ضعف به شمار میآید.
بسیاری را عـادت بر این اسـت که مراعات وقت را نمیکننــد و یا فطرتاً معطلکار و دیررس میباشند که اگر یک مصاحبهکننده و در کُل یک ژورنالیست این عادت را با خود دارد، یکی از ضعفهای او میباشد. بنابراین مصاحبهکننده باید سر وقت حتا چند دقیقه قبل از مصاحبه و وقتِ موعود در محل حاضر باشد. حاضر شدن زودهنگام به مصاحبهکننده مجال میدهد تا جوِ حاکم بر محل و فضای اطراف محلِ مصاحبه را در ذهن ترسیم نماید و اگر به رسانۀ چاپی مینویسد، از محیط تصویری بهتر ارایه بدارد. علاوتاً به تصویر کشیدن اتاق مصاحبه یـا دفتر کاری شخص مصاحبهشونده برای مخاطبان جالب میباشد.
مصاحبهکننده در استعمال کلمات و جملات مناسب ماهر باید باشد و اگر او نتواند یا نخواهد جملات مناسب را استعمال نماید، یکی از کمبودیهای وی محسوب میشود.
عدهیی از مصاحبهکنندهگان را سراغ داریم که به پرسیدن سوالات کماهمیت، کهنه و تکــراری مــیپــردازند که این خــود یکــی از نارساییهای یک مصاحبهکنندۀ خوب حساب میشود.
مصاحبهکننده باید مسوولیتهای خویش در قبال وسایل و امکانات خبرنگاری اعم از کمره، آلۀ ضبط صوت و سایر وسایل تخنیکی را ادا نماید. اگر این مسوولیتها فراموش شود و یا در استعمال آن کوتاه آید، مصاحبهکنندهیی ضعیف است.
مصاحبهکنـــندهگانی را سراغ داریم کـــه در وقــت انجام مصاحبه حرکات غــیرمــتناسب انــجام میدهــند و به نــحوی حـواس مصاحبهشونده را پرت و پریشان میسازند. این گونه حرکات چشم، دست و سایر اعضای بدن، مصاحبهشونده را مضطرب ساخته و او تمرکز ذهنیاش را از دست میدهد و بعضاً چنان وانمود میسازد که به بیرون از اتاق مصاحبه یا دفتر کار نگاه دارند که یک عمل نادرستِ مصاحبهکننده میباشد.
مصاحبهکننده قاضی یا مستنطق نیست. وقتی او یک پرسش را مطرح میسازد و مصاحبهشونده طفره میرود، بار دیگر بپرسد. اما اگر برای بار دوم و سوم از ارایۀ پاسخ خودداری کرد، قضاوت را به مخاطبان باید گذاشت، نه اینکه به اصطلاح عامیانه دو پا را در یک موزه کرد و سوال را باربار تکرار نمود.
تسلسل منطقی را از دست دادن، یکی از ضعفهای مصاحبهکننده به شمار میرود. بنابراین در هر حالت به جز حالات استثنایی که مصاحبهشونده هیجانی یا در انجماد فکری گرفتار میشود، تسلسل باید حفظ شود.
تلفظ نادرستِ نام اشخاص خصوصاً مصاحبهشونده، یکی از ضعفهایی است که در رسانههای تصویری و صوتی مشاهده میشود و مصاحبهکنندهگان بیتجربه، قبل از انجام مصاحبه بهدرستی از نام و وظیفۀ مصاحبهشونده خود را آگاه نمیسازند.
Comments are closed.