مولانا محمد عبدالله: ارگ در کـارهـای کمیسیون انتخابات مداخله می‌کند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۱ جوزا ۱۳۹۸

یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات مدعی است که «حلقاتی» در ارگ در کارهای استخدام این کمیسیون مداخله می‌کند.
مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات روز پنجشنبه، ۳۰ جوزا در یک نشست خبری در حالی که از «عدم مداخلۀ مستقیم محمداشرف غنی» در کارهای استخدام در این کمیسیون سخن گفت، اما افزود که شماری از بست‌های دایمی این کمیسیون در جریان پروسۀ رقابت mandegarمتوقف می‌شوند و بعضی از بست‌ها هم اصلاً به اعلان داده نمی‌شوند، اما به طور غیرقانونی توسط «حکم محمداشرف غنی» مقرر می‌شوند.
او با بیان این‌ که در اطراف محمداشرف غنی کسانی هستند که مانع کارهای قانونی کمیسیون می‌شوند، تصریح کرد، شماری از داوطلبانی که در پروسۀ رقابت راه‌یابی به کمیسیون انتخابات پیروز شده‌اند، برای منظوری به ریاست حکومت پیشنهاد نمی‌شوند و یا این‌ که پیشنهاد تقرری‌شان در ارگ بدون کدام دلیل موجه معطل قرار می‌گیرد.
مولانا عبدالله می‌گوید که حامیان بین‌المللی افغانستان، نهادهای ناظر، احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از مداخله در استخدام کارمندان دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات نگران‌اند.
او گفت: «بعضی از مأموران دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که به اثر سوءرفتار از وظایف‌شان اخراج شده بودند و تا دو سال اجازۀ کار در نهادهای دولتی را ندارند، اما غیرقانونی شامل آزمون شده‌اند یا در آزمون ناکام مانده‌اند، مگر در ظرف چند روز از ریاست‌جمهوری حکم تقرری‌شان اجرا شده است که این کار خلاف قانون می‌باشد».
این کمیشنر کمیسیون انتخابات همچنان از پیشنهاد شدن و تقرری برخی افراد از سوی ارگ به صورت «گزینشی» و «بدون هیچ گونه توجه قانونی» شکایت کرد و بیان داشت که حکم تقرری این افراد در مدت دو یا سه روز از سوی ارگ صادر می‌شود.
مولانا محمد عبدالله همچنان اظهار داشت که شماری از کارمندان موقت و دایمی این کمیسیون که در تقلب‌های انتخابات پارلمانی متهم شناخته شده بودند و یا «عامل اصلی تقلب» بودند، هنوز به کارهای‌شان ادامه می‌دهند و هیچ‌گونه برخورد قانونی با آن‌ها صورت نگرفته است. او از نبود برنامه برای برخورد قانونی با این افراد نیز خبر داد و گفت که باید این افراد به دادستانی معرفی شوند.
آقای عبدالله تصریح کرد که آنان در نخستین روزهای کاری‌شان، حدود ۲۰ بست به اعلان می‌گذارد که از آن جمله، ۱۱ تن استخدام می‌شوند، اما به دلایلی «نامعلوم»، اسناد آنان یا به ریاست حکومت پیشنهاد نمی‌شود و اگر پیشنهاد می‌شوند، این پیشنهاد در دفاتر ارگ معطل قرار داده می‌شوند.
این عضو کمیسیون انتخابات همچنان مدعی شد که اعلان و روند رقابت شماری از بست‌های کمیسیون انتخابات بنا به دلایل نامعلومی توسط «دست‌های پنهانی» متوقف می‌شود و حتا شماری از بست‌ها هیچ به اعلان گذاشته نمی‌شوند.
اما این گفته‌های آقای مولانا عبدالله را معاون کمیسیون انتخابات رد می‌کند و می‌گوید که سخنان آقای عبدالله «نظر شخصی‌اش» است. عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها اما هرگونه مداخلۀ حکومت در کار کمیسیون انتخابات را رد نمی‌کند و می‌گوید که آنان به حکومت اجازه نمی‌دهند در امور کاری‌شان مداخله کند.
ارگ و اطرافیان محمداشرف غنی در حالی متهم به مداخله در کارهای کمیسیون انتخابات می‌شود که تدامچی یاماماتو، نمایندۀ ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست ویژۀ شورای امنیت سازمان ملل متحدر در مورد افغانستان، نسبت به برگزاری انتخابات شفاف و مشروع در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
او به برگزاری انتخابات به موقع و معتبر در افغانستان تأکید کرده و گفته است که انتخابات فرصت مهمی برای «تصدیق مشروعیت دوبارۀ ساختارهای دموکراتیک» در این کشور است. آقای یاماماتو همچنان هُشدار داده است، در صورتی که انتخابات ریاست‌جمهوری شفاف برگزار نشود، افغانستان توانایی مقابله با بحران پساانتخابات را ندارد.
نمایندۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل بیان داشته است که مقام‌های دولتی افغانستان باید به اصل عدم دخالت در امور انتخابات احترام بگذارند و از مقام و منابع حکومتی به نفع یک نامزد مشخص استفاده نکنند. یاماماتو بیان داشت که نهادهای انتخاباتی و دولتی، رهبران سیاسی، نامزدان و همکاران بین‌المللی در روند انتخابات افغانستان باید روی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به موقع و قابل قبول به صورت مشترک کار کنند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزار شود. به شمول رهبران حکومت وحدت ملی ۱۸ تن دیگری برای به دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرده‌اند. از سوی هم، روند نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان در این انتخابات نیز از ۱۷ جوزای ماه گذشته آغاز شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.