پاکستان: بـرای تأمین صلـح در افغـانستان نیـاز به اجمـاع جهـانی است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۷ سرطان ۱۳۹۸

محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی روز پنجشنبه شش سرطان به یک سفر دو روزه به پاکستان رفت. در این سفر آقای غنی با مقامات بلند پایۀ حکومت پاکستان، مهاجران افغانستانی مقیم این کشور و بازرگانان دیدار کرد.
ریاست حکومت وحدت ملی گفته است که محور گفت‌وگوهای این سفر را اتصال منطقه‌یی، امنیت و مبارزه با تروریسم و مذاکرات صلح تشکیل می‌دهد.
mandegarهمچنان رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند که محمداشرف غنی در دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه، عمران‌ خان نخست وزیر و همچنان عارف علوی رییس‌جمهور این، روی ایجاد فصل جدید یک رابطه میان افغانستان – پاکستان تأکید کرده است.
آقای غنی گفته است که فرصت ایجاد فصل جدید میان افغانستان – پاکستان فرا رسیده است.
همچنان در این دیدارها؛ روی اتصال پروژ‌های منطقه‌یی، امنیت و مبارزه با تروریسم و روند گفت‌وگوهای صلح بحث شده است.
روزنامۀ دان چاپ پاکستا، نگاشته است که محمداشرف غنی گفته که زمان ایجاد فصل جدید از یک «چپتر» در روابط دو کشورف فرا رسیده است.
در این سفر دو طرف همچنان روی حمایت از اتمام پروژه‌های برق کاسا یک هزار و همچنان کانال انتقال پایپ‌ لاین گاز تاپی که از آسیای مرکزی به جنوب آسیا صورت می‌گیرد، بحث کرده‌اند.
پروژۀ تاپی به طول ۱۸۴۰ کیلومتر گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. قرار است سالانه به مقدار ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز از طریق این پایپ لاین انتقال داده شود. کار این پروژه حدود یک سال قبل آغاز یافت.
همچنان پروژۀ کاسا یک هزار انتقال برق قرقیزستان و تاجیکستان از طرق افغانستان به پاکستان است، این پروژه نیز در سال ۹۵ افتتاح شده است.

پاکستان آمادۀ همکاری در روند صلح
عارف علوی رییس‌جمهور پاکستان در دیدار با محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، گفته است که پاکستان آمادۀ همکاری در روند صلح افغانستان است.
رییس‌جمهور پاکستان همچنان از روند صلح افغانستان حمایت کرده و گفته است که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان نیاز به یک اجماع جهان است.
در این دیدارها علاوه به تأکید روابط اسلام آباد – کابل، روی چشم‌اندازی اوضاع منطقه‌یی، روند صلح و همکاری‌های دو کشور بر روند اقتصاد، امنیت و ثبات منطقه‌یی نیز بحث شده است.
آقای علوی همچنان افزود که برای حل چالش‌های در افغانستان و همچنان تأمین ثبات، اسلام آباد آماده‌یی هر نوع همکاری است.
افراسیاب ختک، یک آگاهی سیاسی پاکستانی این سفر را که گفت‌وگوهای صلح یک محور آن تشکیل می‌دهند، موثر دانسته است.
آقای ختک به رادیو آزادی گفته است که تعهدات صورت گرفته در این دیدارهای نیازمند گام‌های عملی است که باید هردو طرف بردارند.
در همین حال، شماری از آگاهان این را سفر را بی‌نتیجه می‌خوانند.
جاوید فیصل، یکی از کاربران، در فیسبوکش نگاشته است که در سال ١٩٨٩ نتوانستیم از اسلام‌آباد به کابل صلح بیاریم، در ٢٠١٩ هم نمی‌توانیم!
آقای فیصل افزود که از این رفت‌وآمدها، ما منحیث یک ملت هیچ سودى نمی‌بریم، جز اینکه کمک کنیم تا پاکستان به سطح منطقه و جهان در وضعیت بهترى قرار گیرد.
او گفته که پاکستان به دنیا نشان می‌دهد که حکومت افغانستان، اپوزیسون سیاسى آنها و گروه طالبان که سه طرف عمده کشالۀ افغانستان استند را می‌تواند در اسلام‌آباد جمع کند. کار که قطر، روس، چین و امریکا انجام داده نتوانست.
به گفتۀ او، نباید با این رفتن رفتن‌ها بحث دید به افغانستان را از ذره‌بین پاکستانى بیشتر از این تقویت کنیم؛ مگر ما به این زودى فراموش کردیم که پاکستان براى چند دهه بر سر افغانستان با جهان معامله کرد و همین چهره‌هاى فعلى را چندین بار گول زد و جنگ را بیشتر شعله ور ساخت!
این در حالی است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در دیدار با مقامات حکومت وحدت ملی درکابل نیز گفته است که راهبرد ادارۀ ترامپ این است که روند صلح افغانستان تا دو ماه دیگر نتیجه دهد.
پیش از این، ینس ستونبرگ، منشی عمومی ناتو یا پیمان انتلانتیک شمال نیز گفته است که روند گفت‌وگوهای صلح «بین‌الافغانی» به زودترین فرصت آغاز می‌گردد.
گفتنی است که سفر محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، پس از پنج‌سال به پاکستان صورت گرفته است.
پیش از این، آقای غنی در سال ۱۳۹۳ به پاکستان سفر داشت، پس از آن؛ اما به دلیل افزایش حملات انتحاری در کشور به‌ویژه آماج قرار گرفتن چهارراهی زنبق متصل به درب ورودی ارگ و سپیدار که شمار زیاد درآن کشته شدند، روابط دو کشور متشنج و تیره شد.
سفرهای رهبران حکومت پیشین و کنونی افغانستان به پاکستان تا هنوز نتیجۀ مملموسی به دنبال نداشته است. پیش از سفر محمد اشرف غنی به پاکستان، حکومت اسلام‌آباد میزبان جمع از سیاسیون افغانستان در نشست موسوم به «روند لاهور» بود. اما بیشتر باورهای بر این است که این سفر محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی با نگرش کمپاینی و خنثا سازی برنامه‌های رقبای سیاسی‌اش صورت گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.