پایان نام‌نویسی تقویتی از «موفقیت» تا «مشخص» نبودن شمار نام‌نویس‌شده‌گان

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۸ سرطان ۱۳۹۸

دیروز روند نام‌نویسی تقویتی به غیر از ولایت غزنی در ۳۳ ولایت دیگر به پایان رسید. روندی که با انتقادهای فراوان تیم‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر روبه‌رو شده است.
سخنگویان کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، پایان این روند را «موفقیت‌آمیز» توصیف می‌کنند، اما مسوولان در نهادهای ناظر و شماری از تکت‌های انتخاباتی این روند را «ناموفق» می‌دانند و می‌گویند تاهنوز شمار دقیق نام‌نویس شده‌گان مشخص نیست و اگر کارهای mandegarدیگر انتخابات همچون این روند به پیش برده شود، بار دیگر انتخابات پُرتقلب و غیرمردمی رقم خواهد خورد.
همزمان بااین، خبرنگاران روزنامۀ ماندگار دیروز به شماری از مراکز روند نام‌نویسی تقویتی سر زده و از جریان نام‌نویسی شهروندان دیدن کردند. کارمندان کمیسیون انتخابات در برخی از این مراکز به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که حضور مردم متفاوت و از روزهای دیگر است و آنان روز پُرکاری را نسبت به روزهای دیگر سپری کرده‌اند.
خبرنگار روزنامۀ ماندگار که به مکتب بی.بی ساره واقع ناحیه ۱۵ شهر کابل رفته بود، می‌گوید که دیروز حضور مردم در این مرکز نسبت به روزهای دیگر بیشتر بوده اما مواد کافی برای نام‌نویسی شهروندان وجود نداشت و کارها به کُندی دنبال می‌شد.
سخنگویان کمیسیون انتخابات می‌گویند که این روند با موفقیت پایان یافته ‌است و کمیسیون انتخابات توانسته ‌است در سه هفتۀ بیش از ۲۰۰ هزار واجد شرایط رأی‌دهی را در سراسر افغانستان ثبت نام کند.
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، تا تاریخ ۵ سرطان در کُل افغانستان به شمول ولایت غزنی ۲۳۵ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.
به گفتۀ او، روند تقویتی ثبت نام در ۳۳ ولایت افغانستان تمدید نمی‌شود به جز ولایت غزنی که برای یک‌هفتۀ دیگر این روند ادامه خواهد داشت.
آقای سادات گفت، در ۳۳ ولایت به جز غزنی، ۱۹۴ هزار و ۸۷۰ نفر ثبت نام کردند که از این جمله ۱۲۲ هزار ۹۱۰ مرد و ۶۹ هزار و ۲۸ زن و ۲۹۳۲ کوچی هستند.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات تأکید کرد که در غزنی در مجموعه مرد و زن حدود ۴۱ هزار و ۶۷ نفر تا ۵ سرطان ثبت نام کردند و این روند تا یک هفته دیگر در این ولایت ادامه دارد.
اما نهادهای ناظر با آنکه از این روند استقبال می‌کنند، ولی تأکید دارند که عدم آگاهی‌دهی، عدم هم‌آهنگی با وزارت معارف در گرفتن مکاتب برای ثبت نام، نبود کارمندان زن در بسیاری از سایت‌های انتخاباتی، مشکلات امنیتی و ده‌ها مورد دیگر از جمله مشکلات بسیار جدی این روند بوده‌است.
یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد فیفا در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: این پروسه در ذات خود یک قدم مثبت بود، اما این روند قابل ارزیابی است و در قدم نخست کاری که کمیسیون باید انجام می‌داد، آگاهی‌دهی عامه بود که در این زمینه بسیار دیر اقدام صورت گرفت.
آقای رشید گفت، با وزارت معارف هم‌آهنگی صورت نگرفت و در بسیاری از مکاتب که قرار بود به عنوان سایت انتخاباتی استفاده شود، به دلیل عدم هم‌آهنگی به کارمندان کمیسیون اجازه کار داده نشد و این اقدام سبب شد تا وقت تلف شود و کار با کُندی آغاز شود.
وی افزود، کمیسیون انتخابات برای اعتمادسازی باید با نهادهای دولتی و غیردولتی، احزاب سیاسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌آهنگ عمل می‌کرد و برای تقویت این روند از این نهادهای کمک می‌خواست که بدون شریک کمک این نهادها این روند تقویت را می‌کرد.
رییس اجرایی فیفا گفت، این نهادها در کنار این‌که در شفافیت این پروسه کمک می‌کردند، در بخش مشارکت مردم نیز نقش اساسی می‌توانستند داشته باشند، اما متاسفانه چنین اقدامی را از سوی کمیسیون شاهد نبودیم و آگاهی عامه هم قبلاً برای مردم داده نشد تا مردم مهم بودن این روند را درک می‌کردند.
آقای رشید خاطر نشان کرد، نبود کارمند زن در سایت‌های ثبت نام زنان مشکل دیگر بود. زمانی‌که در سایت ثبت نام کارمند زن وجود ندارد، آیا در روز انتخابات وضعیت چگونه خواهد بود و این مایه نگرانی ماست که صد درصد نبود کارمند زن در سایت انتخاباتی زمینه را برای تقلب و تخلف فراهم می‌کند و باید به این مساله توجه جدی شود.
وی افزود، مساله مهم دیگر حضور مردم در این روند است، اما چون مراکز ثبت نام محدود شده بود و این خود در انتخابات مشکل ایجاد می‌کند، زیرا مردم نسبت به انتخابات بی‌اعتماد و بی‌انگیزه هستند و سایت‌های انتخاباتی هم از محل مکان شان فاصله داشته باشد، بدون شک حضور مردم را کمرنگ خواهد ساخت.
بااین حال، عارف کیانی یکی از سخنگویان ستاد انتخاباتی رحمت‌الله نبیل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، بنیادهای این روند را سال گذشته کمیشنران و کارگذاران کمیسیون‌های انتخاباتی اشتباه گذاشتند و روند انتخابات را از مسیر اصلی منحرف ساختند.
او تاکید کرد، کمیسیون‌های انتخاباتی با بزرگ‌نمایی کاذب تعداد رأی‌دهنده‌ها را بیش از نه میلیون اعلام کردند، اما بعداً مشخص شد که زیر پنج میلیون بوده‌است و هنوز مشخص نیست که تعداد ثبت نام شونده‌گان حقیقی چقدر بوده‌است.
آقای کیانی افزود، هنوز سرنوشت تذکره‌های جعلی که در انتخابات پارلمانی توزیع شده بود، مشخص نیست و کمیسیون انتخابات با این تذکره‌های جعلی چه کرده است.
وی همچنان گفت، مساله مهم دیگر این‌که مکان‌های ثبت نام مشخص نشده‌بود و آگاهی‌دهی لازم صورت نگرفت و شهروندان از چگونگی ثبت نام آگاهی لازم پیدا کرده نتوانستند؛ بنابراین نمی‌توان یک چشم‌اندازه خوب از انتخابات پیش رو داشته‌باشیم.
به گفتۀ آقای کیانی، اگر این بی‌برنامه‌گی در کمیسیون انتخابات ادامه پیدا کند، یک انتخابات به مراتب بدتر از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ خواهیم داشت و کشور را یکبار دیگر به طرف بحران خواهد رفت که مدیریت آن بسیار مشکل خواهد بود.
این درحالی‌ست که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهور برای دو بار به تعویق افتاد و قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۶ میزان برگزار شود. اکنون باید منتظر شد و دید که آیا انتخابات در این تاریخ برگزار خواهد شد یا برای بار سوم به تعویق خواهد رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.