دور هفتم گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در قطر همه در انتظار توییت خلیل‌زاد اند!

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۰ سرطان ۱۳۹۸

اعضای گروه طالبان و مقامات امریکایی دور هفتم گفت‌وگوهای خود را در قطر امیدوار کننده می‌خوانند.
برخی از اعضای گروه طالبان و مقامات امریکایی می‌گویند که گروه طالبان و امریکایی‌ها در تلاش دست‌یابی به یک نتیجۀ ملموس اند.
این در حالی است که دور هفتم گفت‌وگوهای میان زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا و گروه طالبان روز شنبه ۲۹ جون/ ۷ سرطان در دوحه مرکز قطر آغاز شد.
mandegarاما، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ امریکا در روند گفت‌وگوهای صلح هیچ معلومات در این مورد نداده است و در حقیقت همه در انتظار تویت خلیل‌زاد اند. خلیل‌زاد همواره نتایج دیدارهای خود را در رشته‌ها تویت‌ها همه‌گانی می‌ساخت. همچنان گفته نشده است که این دور تا چند روز ادامه خواهد داشت.
روزنامۀ گلف‌ تایمز چاپ، قطر نگاشته است که در این دور روی گزینه‌های از قبل تعین شده؛ مانند، آغاز گفت‌وگوهای داخلی میان دولت و طالبان، ضمانت امنیتی، برای استفاده نشدن افغانستان در برابر کشورهای بیرونی و همچنان مشخص شدن زمان خروج نظامیان امریکایی‌ در افغانستان گفت‌وگو می‌شود.
این روزنامه همچنان افزوده که دو طرف (نمایندۀ امریکا و طالبان) با نگرش تعامل‌گرایانه، تلاش می‌کنند تا به چالش‌‌های جاری در افغانستان نقطه پایان گذاشت شود.
روزنامۀ چاپ این کشور میزبان گفت‌وگوها، افزوده که طرف‌های مذاکره ‌کننده در این نشست امیدوار اند که این نشست نتیجۀ ملموسی در پی‌داشته باشد.
در عین حال، سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در قطر، گفت‌وگو‌ با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان را «خیلی مهم» خوانده به خبرگزاری اسوشتیتد پرس، گفته ‌است: هر دو طرف در تلاش دست‌یابی به نتایج ملموس اند، تلاش می‌کنند تا توافق‌نامۀ به‌خاطر ختم جنگ هژده ساله در افغانستان، نهایی شود.
شاهین افزود که تا زمانی که خروج نیروهای امریکایی در حضور ناظران بین‌المللی صورت نگیرد؛ روند گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان کلید نمی‌خورد.
در همین حال، روزنامۀ دهیل چاپ امریکا نگاشته است که طالبان تلاش می‌کنند تا خامۀ توافق خروج نیروهای امریکایی که پیش از این آماده شده را به متن پیاده کنند و از خروج نیروهای امریکایی که در کابل در برابر آنان قرار دارند اطمینان حاصل کنند.

انتخابات و صلح
هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) اعلام کرده است صلح و انتخابات افغانستان دو روند اساسی است که بر آیندۀ افغانستان تأثیر می‌گذارد و نباید یکدیگر را متأثر ساخته و یا باعث تعویق یکدیگر شوند.
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، گفته است که روندهای صلح و انتخابات از اولویت‌های مهم سازمان ملل متحد است.
در اعلامیه‌یی یوناما که دیروز (یک‌شنبه، ۹ سرطان) منتشر شده، به نقل از آقای یاماموتو آمده است که سازمان ملل با تمام نیرو به تلاش‌هایش در راستای حمایت از این دو روند ( صلح و انتخابات) ادامه می‌دهد.
خبرنامه افزوده که یاماموتو به سخنان دو هفته قبل خود در جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره کرده که در آن گفته بود؛ انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان لحظه‌‌یی اساسی برای تأیید دوبارۀ مشروعیت ساختار سیاسی و دموکراتیک افغانستان است.
به گفتۀ او، به‌منظور حصول اطمینان از انتخابات بااعتبار و نتیجۀ مورد پذیرش این روند، «نیاز است تا اساس این بنیاد سیاسی حیاتی گذاشته شود».

ادامۀ جنگ
این در حالی است که بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ خود می‌گوید که در صورت توافق صلح با طالبان، جنگ در این کشور همچنان ادامه خواهد یافت و نیروهای امنیتی افغانستان مجبور خواهند بود با ده‌ها گروه و سازمان هراس افگن بجنگند.
در این گزارش از القاعده و داعش به عنوان تهدید جدی برای امنیت افغانستان یاد شده و هشدار داده شده که افغانستان همچنان با خطر سازمان‌های متعدد افراط‌گرایی روبرو خواهد بود.
پیش از این مقامات امریکایی از نتیجۀ بخش بودن دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان در قطر ابراز امیدواری کرده‌اند. جان‌‍بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل گفته است که دور هفتم گفت‌وگوهای صلح امیدوار کننده است.
همچنان، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ امریکا در دیدار با مقامات حکومت وحدت ملی، گفته است که ادارۀ ترامپ تلاش می‌کند تا روند گفت‌‍وگو با گروه طالبان تا دو ماه دیگر نتیجۀ دهد.
وزیر خارجۀ امریکا هفتۀ گذشته در دیدار با سران حکومت وحدت ملی، گفته است که اولویت ما در افغانستان روند موفقیت گفت‌وگوهای صلح است.

میزبان جدید
این در حالی است که وزارت خارجه از گفت‌وگوهای مستقیم دولت افغانستان – طالبان به میزبانی آلمان در آیندۀ نزدیک خبر داده است.
صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه ۳۰ جون (۹ سرطان) در کابل به خبرنگاران گفت که مقام‌های آلمانی در دیدار با صلاح‌الدین ربانی، سرپرست این وزارت، از آغاز گفت‌وگوهای «بین الافغانی» اطمینان را داده‌اند.
او گفت: ممکن گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» در یک یا دو هفته آغاز شود و آلمان انجام گفت‌وگوهای مستقیم میان نماینده‌گان طالبان و دولت افغانستان را ضمانت کرده است.
آقای احمدی، در خصوص هفتمین دور گفت‌وگوها میان زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان و نماینده‌گان طالبان در دوحه گفت که حکومت افغانستان از جریان این گفت‌وگو باخبر است.
در حالی که همه به نتیجۀ دور هفتم گفت‌وگوهای طالبان و امریکا در قطر چشم دوخته‌اند، اما حملۀ یک موتر بم در کابل صبح دیروز دوشنبه که حدود نزدیک به صد تن در آن کشته و زخمی شدند واکنش تند سران حکومت وحدت ملی را به دنبال داشت. سران حکومت وحدت ملی طالبان را متهم به جنگ افروزی و خشونت می‌کنند. ریاست حکومت وحدت ملی و همچنان رییس اجرایی در واکنش به این حملات گفته‌اند که طالبان با این حملات خود نشان دادند که خواهان تأمین صلح و ثبات در کشور نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.