انجـام کارهـای روزمـره بر اسـاسِ ساعت درونـی بـدن

- ۱۱ سرطان ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegarمرگ در ساعت ۱۱ صبح
دانشمندان متوجه شده اند که ساعت احتمالیِ مرگِ انسان هم وجود دارد که این ساعت در ژن‌های افراد نوشته شده است. محققان با بررسی الگوهای خوابِ هزار و ۲۰۰ فردِ ۶۵ساله متوجه شدند افرادی که نوع خاصی از ژن‌ها (به نامِ AA) را دارند، بیشتر احتمال دارد که در ساعت ۱۱ صبح جانِ خود را از دست بدهند. این موضوع به این دلیل است که این ژن‌ها باعث می‌شوند انسان سحرخیزتر شود. از سوی دیگر، بیشتر حوادث پزشکی مانند حملۀ قلبی و سکتۀ مغزی حدود ساعت ۱۱ صبح رخ می‌دهد. کلیفورد ساپر از دانشکدۀ پزشکی هاروارد که این تحقیق را در مجلۀ Annals of Neurology در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد، می‌گوید: حتا مرگ نیز باید از ساعت بیولوژیکی‌یی که درون هر یک از ما وجود دارد، پیروی کند که متوسط زمانیِ آن حدود ساعت ۱۱ صبح است.

چُرت زدن در ساعت ۱۲:۳۷
درحالی‌که بیشترِ ما با رخوتِ بعد از صرف غذای چاشت آشنا هستیم، اما در حقیقت بدنِ ما بسیار زودتر شروع به خوابیدن می‌کند. درجۀ حرارتِ بدنِ ما از صبح در حال افزایش است و حدود اواسط روز کاهش می‌یابد. همچنین غدۀ صنوبری مغز شروع به تولید مقدار کمی هورمون خواب می‌کند که همۀ این عوامل باعث می‌شود انسان حدود ساعت ۱۲:۳۷ نیاز به چرت زدن داشته باشد.

رفتن به دندان‌پزشکی در ساعت ۲ بعدازظهر
انجمن دندان‌پزشکی انگلیس ساعت ۲ بعد از ظهر را بهترین زمان برای ویزیت دندان‌پزشک توصیه کرده است. ماندگاری بیهوشی موضعی در اواسط ظهر سه‌برابر بیشتر است. دانشمندان علتِ این موضوع را نمی‌دانند اما تصور می‌کنند که این افزایش ماندگاری به این دلیل است که انرژی بدن به رویه‌های بیولوژیکیِ دیگر منحرف می‌شود.

تمیز کردن خانه در ساعت ۳:۱۳ دقیقۀ بعدازظهر
محققان می‌گویند، هماهنگی میان دست و چشم در ساعت ۳:۱۳ دقیقۀ بعد از ظهر در اوج قرار دارد. اندورفینز پیام‌آورهای شیمیایی در مغز که موجب کاهش درد می‌شوند نیز در بعد از ظهر به اوج می‌رسند و باعث می‌شود که درد ناشی از خم شدن کاهش یابد.

ورزش کردن در ساعت ۵:۴۴ دقیقۀ بعدازظهر
جای تعجب نیست که ۸۰ درصد رکوردهای المپیک در اواخر بعد از ظهر شکسته می‌شوند. در این زمان عملکرد فیزیکی انسان در حداکثر قرار دارد و خطر جراحت میان ساعت‌های ۳ تا ۶ بعد از ظهر کاهش می‌یابد.
علاوه بر این، ریه‌های ما بعد از ساعت پنج بعد از ظهر عملکرد بیشتری نسبت به میان روز دارد. ماهیچه‌ها نیز کاملاً در طول روز گرم شده‌اند و انعطاف‌پذیرتر هستند و کمتر مستعد رگ به رگ شدن می‌شوند.
سلامت نیوز منبع:

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.