حکومت وحدت ملی: پس از سال ۱۳۸۲ مرگ‌ومیر کودکان ۸۰ درصد کاهش یافته است

- ۱۴ سرطان ۱۳۹۸

همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز مبارزات انتخاباتی، حکومت وحدت ملی با ارایۀ یک گزارش طولانی در بارۀ فعالیت‌هایش در عرصه‌های مختلف، گفته است که میزان مرگ‌ومیر کودکان در افغانستان از سال ۱۳۸۲ خورشیدی به این‌سو، هشتاد درصد کاهش یافته است.
mandegerاین گزارش که دورۀ کاری حکومت وحدت ملی را از ماه میزان سال ۱۳۹۳ تا ماه دلو ۱۳۹۷ خورشیدی تحت پوشش قرار داده است، از سوی ادارۀ امور ریاست جمهوری به نشر رسیده است. در این گزارش آمده که میزان مرگ‌ومیر مادران نیز ۸۶ درصد پس از سال ۱۳۸۲ کاهش یافته است. در این گزارش آمده است: «از سال ۱۳۸۲ بدین‌سو، وفات مادران ۸۶ درصد و وفات کودکان ۸۰ درصد کاهش داشته و مراقبت‌های قبل از ولادت ۴۷٫۸ درصد افزایش یافته است. در راستای تطبیق استراتژی ملی صحت باروری، مادر، نوزاد، طفل و نوجوانان (۱۳۹۶ ـ ۱۴۰۰) و با افزوده شدن ۹۰۰ قابله آموزش‌دیده، تسهیلات صحی که از حداقل یک قابله برخوردارند از ۹۱ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۹۵ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده است. در ضمن ولادت‌هایی که تحت مراقبت و کمک‌های متخصصان نسایی و ولادی صورت گرفته از ۷۶۶ هزار مورد در سال ۱۳۹۴ به ۹۲۳ هزار مورد در سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است که رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.»
در گزارش مسوولان حکومت گفته شده که از سال ۱۳۸۲ تاکنون، ارایۀ خدمات واکسین نیز بیست‌ درصد بهبود یافته است. براساس این گزارش، سالانه ده میلیون کودک زیر پنج سال واکسین پولیو دریافت می‌کنند. طبق این گزارش، واکسین زرقی پولیو «IPV» و واکسین وقایه از اسهالات ویروسی «Rota» نیز به برنامۀ روزانه معافیت کتلوی علاوه شده است.

کودکان مبتلا به سوءتغذی
حکومت وحدت ملی در گزارش کاری خود از مبارزه با سوءتغذی و افزایش مصوونیت غذایی نیز خبر داده و مدعی است که سوءتغذی مزمن از سال ۱۳۸۲ به این طرف، ۲۴ درصد کاهش یافته و از ۶۰ درصد به ۳۶ درصد رسیده است. از سوی هم حکومت مدعی است که درصدی کودکان زیر پنج‌ سال دارای کم‌وزنی نیز از ۲۵ درصد در سال ۱۳۸۲، به ۱۹.۹ درصد در سال ۱۳۹۴ کاهش یافت.
حکومت وحدت ملی در گزارش خود می‌گوید که به منظور بهبود وضعیت سوءتغذی و کم‌وزنی کودکان زیر پنج سال، ده‌هزار کارمند صحی در زمینۀ سوءتغذی آموزش دیده و ۱.۱ میلیون مادر مشوره‌های تغذیۀ کودکان را دریافت کرده‌ و همین‌طور برای ۲۲۷ هزار مادر بسته‌های مواد غذایی توزیع شده است. براساس این گزارش، مراکز تداوی سوءتغذی نیز از هفت‌صد به یک‌هزار و صد باب افزایش یافته است.
حکومت وحدت ملی در حالی از کاهش موارد سوءتغذی کودکان در کشور خبر می‌دهد که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا (یونیسف) اخیراً اعلام کرد که دو میلیون کودک زیر پنج سال در افغانستان به سوءتغذی مبتلا هستند. گزارش یونیسف که در ماه ثور امسال منتشر شد، در آن آمده که شش‌صد هزار کودک به سوءتغذی حاد مبتلا هستند. این گزارش تأکید کرده که ۴۵۰ هزار زن باردار و شیرده نیز به سوءتغذی شدید مبتلا هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.