روی پُل‌های پشت سرتان اسید نپاشید

- ۱۴ سرطان ۱۳۹۸

بخش نخست/

mandegerنمی‌خواهیم چشم‌مان را روی واقعیت ببندیم و کاری به دنیایی که دل‌خوری، عصبانیت و حتا قهر جزیی انکارناپذیر از آن است، نداشته باشیم. اصلاً چه‌طور می‌شود مرد و زنی از دو خانواده، دو فرهنگ و حتا دو شهرِ متفاوت در کنار هم قرار گیرند و در هیچ موردی اختلاف‌نظر نداشته باشند؟ با این وجود، آنچه میان زوج‌های موفق و آن‌هایی که پایه‌های زنده‌گی‌شان سست می‌شود تفاوت ایجاد می‌کند، مهارت کنار آمدن با این تفاوت‌ها و کم کردنِ فاصله‌هاست. مهارتی که در زمان بالا گرفتن اختلاف‌نظرها بیشتر از هر وقتی خودش را نشان می‌دهد؛ زمانی که تفاوت‌های میان شما و همسرتان آن‌قدر خود را به رخ‌تان می‌کشند که دل‌تان می‌خواهد چند ساعتی هیچ واژه‌یی میان‌تان ردوبدل نشود و با کمی فاصله گرفتن از هم آرام‌تر شوید.
این مطلب، با شما از همین لحظه‌ها حرف می‌زند. از این‌که در لحظات اوج گرفتنِ اختلاف‌نظرها و بالا رفتن صدای‌تان یا زمان‌هایی که به خیال خودتان دوست دارید یکی ـ دوساعتی با همسرتان قهر کنید، چه‌طور باید قدم بردارید که این دعواها نمک زنده‌گی‌تان شود، نه نقطۀ افتادن به سراشیبی سقوط.

همه را خبر نکنید!
صدای‌تان را پایین بیاورید. می‌دانیم که عصبانی هستید و گاهی کنترل خودتان برای‌تان سخت می‌شود، اما باور کنید اگر شمرده و آرام صحبت کنید، بهتر شنیده می‌شوید و تأثیر شبیه‌تر به آنچه می‌خواهید را روی همسرتان می‌گذارید. از راهکارهایی مثل بلند کردن صدا، داد و بیداد کردن، جلب کردن توجه همسایه‌ها یا حمله کردن به همسرتان به عنوان روش‌هایی برای کنترل او استفاده نکنید.
شما قرار نیست سلطان این خانه باشید و همسرتان را کنترل کنید، بلکه برای خوشبخت بودن در کنار او، باید راهکاری میانه را برای وضع کردنِ قانون‌های زنده‌گی‌تان پیدا کنید و با روش‌هایی مشابه که رفتن از آن‌ها اصطکاک میان‌تان را بیشتر نمی‌کند، به سمت اهداف مشترک‌تان حرکت کنید. آنچه برای رسیدن به این منظور نیاز دارید، قبل از هر چیز، پیدا کردن زبانی مشترک برای گفت‌وگوست. زبانی که نه با فریاد، بلکه با به دست آوردن شناخت بهتری از همسرتان، نیازها و انتظاراتش می‌توانید برای گفت‌وگو انتخاب کنید.

نبش قبر نکنید!
شاید شما روزهای سختی را پشتِ سر گذاشته باشید و هزار و یک اتفاقِ ناخوشایند قبلاً در زنده‌گی شما هر دوی‌تان را آزار داده باشد، اما امروز که به‌خاطر موضوعی خاص با هم دچار اختلاف شده‌اید، حق ندارید همۀ مشکلات کهنه را نبش قبر کرده و با دوباره مطرح کردن‌شان حل مشکلِ فعلی را هم دشوار کنید. شما باید آنچه در هر زمان باعث آزارتان می‌شود را، در زمانِ خود حل‌وفصل کنید و حتا اگر فراموشش نمی‌کنید، راهی برای بخشیدن و عبور از آن پیدا کنید تا وقت و بی‌وقت سر بیرون نزند و دوباره مایۀ آزارتان نشود.
در بحث‌هایی که امروز میان‌تان مطرح می‌شود، شما باید تنها موضوع فعلی را محور گفت‌وگو قرار دهید و با مطرح کردن موضوعات کهنه، بحث را به کلافِ سردرگمی که پیدا کردن نقطۀ شروع و پایانش آسان نیست تبدیل نکنید. پس به این قانون وفادار باشید و تنها در مورد موضوعی که در همان لحظه آزارتان می‌دهد، بحث کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.