پولیس کابل خبرنگاران را لت‌وکوب و توهین کرد

- ۱۴ سرطان ۱۳۹۸

ماندگار: شماری از خبرنگارانی که روز گذشته برای پوشش عملیات محاصرۀ مکتب افغان ترک در کابل رفته بودند، از سوی پولیس فرماندهی کابل لت‌وکوب شدند. فرماندهی پولیس کابل دیروز طی عملیاتی، مکتب افغان ترک را محاصره کرده و سپس مسوولیت این مکتب را به بنیاد معارف ترکیه سپرد.
mandegerسمیع جهش، خبرنگار تلویزیون آریانا به نهاد حمایت کنندۀ آزاد رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفته است که محافظ معاون فرمانده پولیس کابل او را لت‌وکوب و توهین کرده است. نی با پخش اعلامیه‌یی به نقل از آقای جهش نگاشته است که محافظ معاون فرماندهی پولیس کابل با خشونت و توهین، کمرۀ تصویربرداری و تیلفون همراه آقای جهش را از نزدش گرفته است.
منسوبان فرماندهی پولیس کابل همچنان به کارمندان بخش خبر تلویزیون طلوع نیوز توهین کرده اند. در حساب فیسبوک طلوع نیوز آمده است که خبرنگار و تصویربردار این شبکه با برخورد خشونت‌آمیز از سوی پولیس فرماندهی کابل در پوشش هجوم دیرروزی در مکتب افغان ترک مواجه شده اند.
نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، برخورد منسوبان پولیس فرماندهی کابل با خبرنگاران را «خلاف قانون» خوانده و از مسوولان وزارت امور داخله خواسته است تا لت‌وکوب خبرنگاران از سوی منسوبان فرماندهی پولیس کابل را به صورت جدی بررسی کند.
در اعلامیۀ نی به نقل از عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی این نهاد آمده است: «با این‌که وزارت داخله از بررسی این مسأله خبر داده، اما خواست ما این است که این برخورد غیرقانونی پولیس باید به صورت جدی پیگیری گردیده و نتایج بررسی به صورت عام منتشر شود».
همزمان با این، نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که پولیس حق «توهین، تحقیر و لت‌وکوب» خبرنگاران و شهروندان را ندارد. آقای رحیمی در صفحۀ رسمی فیسبوکش به این رویداد اشاره کرده و نوشته است که گزارش لت‌وکوب خبرنگاران از سوی منسوبان فرماندهی پولیس کابل به این وزارت رسیده است و آنان به گونۀ جدی به این پرونده رسیده‌گی می‌کنند.
این در حالی است که روز پنجشنبۀ هفتۀ، ۱۳ سرطان گذشته نیز یکی از خبرنگاران آژانس خبری فرحت در ولایت ننگرهار از سوی محافظان قنسولگری پاکستان در افغانستان توهین و تحقیر شد.
گفتنی است که طی توافقی که دو سال پیش میان وزیران معارف افغانستان و ترکیه انجام شد، قرار است مسوولیت مکاتب افغان ترک در سراسر کشور به بنیاد معارف ترکیه واگذار شود. پیش از این مسوولیت برخی از شاخه‌های ولایتی این مکتب به بنیاد معارف ترکیه واگذار شد.
مسوولیت مکاتب افغان ترک در افغانستان را نهادی به عهده داشت که گفته می‌شد، از سوی فتح‌الله گولن، یکی از مخالفان حکومت کنونی ترکیه رهبری می‌شد. آقای گولن متهم به سازماندهی کودتای نافرجام در برابر حکومت اردوغان، در سال ۲۰۱۶ است. پس از کودتای ۲۰۱۶ بود که حکومت ترکیه از افغانتسان خواست تا مسوولیت مکتب‌های افغان ترک را به بنیاد معارف ترکیه بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.