نمایندۀ ویژۀ آلمان برای افغانستان و پاکستان: فرصت مهمی برای دست یافتن به صلح فرا رسیده است

گزارشگر:زهره شهرام - ۱۵ سرطان ۱۳۹۸

شورای عالی صلح با اشاره به اشتراک بیش از ۶۰ تن از نماینده‌گان جامعۀ مدنی، احزاب سیاسی و اعضای شورای عالی صلح در نشست «بین‌لافغانی» قطر، می‌گوید که اشتراک کننده‌گان در این نشست به شکل انفرادی حضور دارند و از «دولت» نماینده‌گی نمی‌کند.
مسوولان در شورای عالی صلح با اشاره به آن، می‌گویند که تمام کسانی در این نشست اشتراک می‌کنند، افراد حقیقی هستند و پیام‌های انفرادی دارند.
mandegarپیش از ریاست حکومت وحدت ملی نیز از برگزاری این نشست ابراز بی‌خبری کرده بود.
این در حالی است که دیروز شنبه بیش از ۶۰ تن نماینده‌گان جامعۀ مدنی، اعضای شورای عالی صلح، فعالان حقوق زن و احزاب سیاسی، کابل را به مقصد اشتراک در نشست «بین‌الافغانی» قطر ترک کردند.
این نشست به میزبانی مشترک آلمان و قطر قرار است، روز یک‌شنبه و دوشنبه هفتۀ جاری در دوحه برگزار گردد.
مارکس پوتزل، نمایندۀ ویژۀ آلمان برای افغانستان و پاکستان با اشاره به نشست «بین‌لافغانی» در قطر، می‌گوید: گفت‌وگوهای اخیر قطر فرصت مهمی برای دستیابی به صلح در افغانستان است.
نمایندۀ ویژۀ آلمان، در اعلامیه‌یی گفته است که اشتراک کننده‌گان فقط به‌گونۀ انفرادی در این نشست حضور می‌یابند.
همچنان، اسدالله زایری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اشتراک کننده‌گان در این نشست، پیام‌های روشن برای طالبان دارند و همچنان گروه طالبان را تشویق به آغاز گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان می‌کنند.
آقای زایری افزود که در این نشست کسی از دولت نماینده‌گی نمی‌کند و تمام اشتراک کننده‌گان به‌شکل انفرادی حضور می‌یابند.
معاون سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید: در داخل دولت علاقمندی خاص به صلح وجود دارد و هر نهاد و جریانی که در این مورد اقدام کند؛ مورد استقبال شورای عالی صلح قرار می‌گیرد.
همچنان شماری از اشتراک کننده‌گان، نشست «بین‌الافغانی» در قطر، این نشست را با اهمیت خوانده و می‌گویند که این گفت‌وگوها زمینه ساز آغاز روند گفت‌وگوهای مستقیم دولت افغانستان- طالبان است.
حضرت عمر زاخیلوال، یکی از اشتراک کننده‌گان، این نشست قطر را برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم دولت – طالبان پر اهمیت دانسته و به رادیو آزادی گفته است که قسمی که مذاکرات طالبان و امریکا زمینه سازی برای مذاکرات افغانستان و طالبان است، نشست کنونی قطر نیز بخش از تلاش‌های است که می‌تواند، نگرش َآغاز مذاکرات مستقیم دولت – طالبان را تقویت کند.
این در حالی است که فهرست منتشر شده از طرف در رسانه‌ها نشان می‌دهد که اصیلا وردگ، داکتر حبیبه سرابی، شهرزاد اکبر، فوزیه کوفی، لیلی‌ جعفری، ماریا اکرمی، شاه‌گل رضایی، انار کلی هنریار، جمیله افغان، زینب موحد، مولوی امین‌الدین مظفری، عبدالهادی رفیعی، قربانعلی فصیحی، جمال‌الدین بدر، مولوی شفیع‌الله نورستانی، محمد نادر نعیم، عطاالرحمان سلیم، مولوی سلام ضعیف، ارشاد احمدی، متین بیگ، حکمت کرزى، حاجی دین محمد، انجینر فرهادالله فرهاد، نادر نادری، حامد گیلانی، صالح‌محمد سلجوقی، غیرت بهیر، مولوی عنایت‌الله بلیغ، حضرت عمر زاخیلوال و داکتر رنگین دادفر سپنتا به نماینده‌گی از شهروندان افغانستان در این نشست با طالبان گفت‌وگو می‌کنند.
همچنان، گروه طالبان از اشتراک در این نشست اعلام آماده‌گی کرده‌اند.
سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر گفته که اشتراک کننده‌گان در رابطه به صلح صحبت می‌کنند.
با این حال، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتقاد این نشست گفته اند که نماینده‌های ارشد طالبان مانند ملادر برادر و عباس ستانکزی در این نشست اشتراک نمی‌کنند.
احمد سیدی، یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: «خانم ها و آقایان که تعدادشان نزدیک به ۶۰ تن می‌رسد امروز (شنبه) از کابل به‌خاطر ملاقات با گروه طالبان روانه قطر شدند».
او افزوده است: «ملا برادر و عباس ستانکزی با اعضای این هیأت ملاقاتی ندارند، مولوی شهاب الدین دلاور گفته است، اگر فرصت یاری کرد؛ من با تعدادی از طالبان دیگر با اینها ملاقات خواهیم نمود».
این نشست به میزبانی مشترک کشور آلمان – قطر، قرار است در دوحه مرکز این کشور عربی در حالی برگزار می‌گردد که دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا – وطالبان در این کشور جریان دارد.
این گروه در شش دور از گفت‌وگوهای خود با امریکا آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده‌اند.
پیش از این نیز دو دور نشست‌های «بین‌الافغانی» به میزبانی روسیه برگزار گردید و شماری از شخصیت‌های سیاسی و نماینده‌گان جامعه مدنی و زنان با گروه طالبان در مسکو دیدار داشتند، اما نتیجۀ این گفت‌وگوها ملموس و چشم‌گیر نبود و خواست اشتراک کننده‌گان که آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم دولت و طالبان بود، از طرف گروه طالبان پذیرفته نشد.
اولین نشست «بین‌الافغانی» در ۱۶ دلو سال ۱۳۹۷ میان طالبان و شماری از شخصیت‌های سیاسی و مدنی افغانستان و طالبان برگزار گردید و دومین دور این نشست نیز به بهانۀ صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه در ٧ و ٨ جوزا سال جاری با اشتراک رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان با هیأتی از گروه طالبان به میزبانی مسکو برگزار گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.