کمیسیون انتخابات: آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات شفاف گرفته شده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۶ سرطان ۱۳۹۸

ستادهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری ادعا دارند که مسوولان در کمیسیون‌های انتخاباتی توانایی برگزاری انتخابات شفاف و سالم را ندارند و به همین دلیل ممکن است که انتخابات باردیگر به تعویق برود.
مسوولان در ستادهای انتخاباتی می‌گویند، متأسفانه نه یک تصویر شفاف از گفت‌وگوهای صلح وجود دارد و نه یک تصویر امیدبخش از یک انتخابات شفاف و سالم. به همین دلیل مردم در یک سر درگُمی به سر می‌برند.
mandegarبه باور این مسوولان، مداخلات آشکار حکومت در کار کمیسیون انتخابات و عزل و نصب‌هایی که صورت می‌گیرد و استفاده از امکانات دولتی به هدف مبارزات انتخاباتی، نشان‍گر این است که گواه یک انتخابات شفاف و سالم نخواهیم بود.
مسوولان در کمیسیون انتخابات اما می‌گویند که فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کردند، ثبت نام تقویتی را با موفقیت به پایان رسانیدند و تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کردند و برنامۀ این کمیسیون براساس برنامه به پیش می‌رود و هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات ندارند.
عارف کیانی سخنگوی ستاد انتخاباتی رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید، متأسفانه نه یک تصویر شفاف از گفت‌وگوهای صلح وجود دارد و نه یک تصویر امیدبخش از یک انتخابات شفاف و سالم. به همین دلیل مردم در یک سر درگُمی به سر می‌برند، در‌حالی‌ که برگزاری انتخابات برای مردم افغانستان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است که باید برگزار شود.
به باور آقای کیانی، نتیجه گفت‌وگوها تاکنون بعد از هفت دور در پردۀ از ابهام قرار دارد و مردم هیچ نمی‌دانند که این راه به کجا ختم می‌شود.
او خاطر نشان کرد، گفت‌وگوهای صلح و انتخابات دو روند ملی و مهم است، اما حکومت افغانستان و شرکای بین‌الملی‌اش بعد از هفت دور گفت‌وگوها با طالبان ناکام بوده‌اند.
به گفتۀ آقای کیانی، کارگذاران کمیسیون انتخابات از زمان آغاز به کار تاکنون بسیار ضعیف عمل کردند و این عمل‌کرد ضعیف آنان سبب شده تا مردم و نامزدان نسبت به برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم بی‌باور شوند.
او گفت، شواهد و مدارک بسیاری وجود دارد که مسوولان در کمیسیون انتخابات از ارگ تبعید می‌کنند و براساس خواست حکومت حرکت می‌کنند.
به باور آقای کیانی، اگر مسوولان در کمیسیون انتخابات کارشان را این‌گونه به پیش ببرند، بدون شک گواه یک انتخابات سالم، شفاف و به دور از تقلب و تخلف نخواهیم بود.
وی افزود، مداخلات آشکار حکومت در کار کمیسیون انتخابات و عزل و نصب‌های که صورت می‌گیرد و استفاده از امکانات دولتی به هدف مبارزات انتخاباتی، نشان‍گر این است که مسوولان حکومت کارکردهای کمیسیون را به نفع خود تغییر می‌دهند و مسوولان کمیسیون انتخابات هم باب میل آنان عمل می‌کند.
این درحالی‌ست که چند روز پیش شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری مشمل ۱۲ تکت انتخاباتی اعلام کردند که اگر از شفافیت انتخابات مطمین نشویم، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.
اعضای شورای نامزدان ریاست‌جمهوری هشدار می‌دهند که اگر از سلامت و شفافیت انتخابات آینده اطمینان حاصل نکنند، در انتخابات اشتراک نخواهند کرد. از سویی، نهادهای ناظر انتخاباتی هم باور دارند که تاکنون آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری یک انتخابات شفاف از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی گرفته نشده‌است
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات با رد این ادعا می‌گویند، کمیسیون انتخابات لیست نهایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، ثبت نام تقویتی را با موفقیت به پایان رسانید و تاریخ برگزاری انتخابات را اعلام کرد.
عزیز ابراهیمی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، محلات رأی‌دهی را مشخص کردیم و برنامه ما طبق پلان به پیش می‌رود و هیچ مشکلی در برگزاری انتخابات نداریم.
آقای ابراهیمی در مورد اینکه اگر گفت‌وگوهای صلح نتیجه بدهد، شما برای این مورد کدام گزینه دارید گفت، کمیسیون انتخابات د در این مورد آماده‌گی لازم را دارد و طبق برنامه به پیش می‌رود.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ شش میزان سال روان برگزار خواهد شد. پیش از این سه بار تاریخ برگزاری این انتخابات تغییر کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.