اشتراک‌کننده‌گان نشستِ «بین الافغانی»: نشستِ قطـر در حـد مشـورت است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۶ سرطان ۱۳۹۸

اشتراک‌کننده‌گان نشستِ «بین‌الافغانی» قطر می‌گویند که این نشست در حد یک مشورت و تبادل نظر است.
سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر به رسانه‌ها گفته است که گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» سبب نزدیکی دو طرف می‌شود.
آقای شاهین گفته است که در دور اول این نشست نظریات دو طرف مطرح گردید.
mandegarدر همین حال، شماری از اشتراک کننده‌گان نشستِ «بین‌الافغانی» قطر از کابل، نیز این نشست را برای فراهم کردن زمینۀ گفت‌وگوهای مستقیم دولت و طالبان مهم می‌دانند.
انارکلی هنریار، یکی از اشتراک‌کننده‌گان گفته است که اشتراک‌کننده‌گان، تلاش می‌کنند تا در این روند طالبان را متقاعد به گفت‌و‌گوهای مستقیم با دولت افغانستان کنند.
او گفته تأکید تمام اعضای این نشست روی ایجاد آتش‌بس در کشور است.
عمر زاخیلوال، یکی دیگر از اشتراک کننده‌گان، این نشست می‌گوید: این نشست در حد یک مشورت است تا از این طریق راه‌های گفت‌وگو مستقیم دولت افغانستان را با گروه طالبان کلید بخورد.
اما، اعضای مجلس سنا تاکید دارند که اشتراک کننده‌گان نشست بین‌الافغانی قطر «صلاحیت» و «اهلیت» تصمیم‌گیری در مورد صلح را ندارند.
گل احمد اعظمی، عضو مجلس سنا با تأکید بر این‌که «صلح وارداتی» و «نیابتی» درد مردم افغانستان را درمان نمی‌کند، گفت: کسانی که در نشست قطر رفته صلاحیت و اهلیت تصمیم‌گیری در مورد آینده کشور را ندارند.
رحمت الله اچکزی، عضو دیگر سنا نیز گفت که اشتراک کننده‌گان این نشست باید روی برقراری آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح و آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت افغانستان – طالبان تاکید کنند.
این در حالی است که نشست بین‌الافغانی میان نماینده‌گان از کابل و گروه طالبان به میزبانی مشترک آلمان، در قطر دیروز یک شنبه آغاز گردید و این نشست قرار امروز به پایان می‌رسد.
فرستادۀ ویژۀ آلمان در امور افغانستان و پاکستان، می‌گوید که نشست بین‌الافغانی قطر فرصت بی‌نظیر برای آغاز گفت‌وگوهای صلح مستقیم طالبان با دولت افغانستان است.
پورتزل مارکس، فرستادۀ ویژۀ آلمان در امور افغانستان و پاکستان که عضو هیأت میزبانی نشست بین‌الافغانی در قطر است، می‌گوید: این یک فرصت بی‌نظیر برای شهروندان افغانستان است که باهم در مورد آیندۀ افغانستان گفت‌وگو ‌کنند.
از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، روز یک‌شنبه پس از آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» در حساب تویترش نگاشته است: در شش روز گفت‌وگوهای که با نماینده‌گان طالبان در قطر داشت، روی چهار موضوع پیشرفت خوبی داشته‌اند، اما به نتیجۀ نهایی دست نیافته‌اند.
آقای خلیل‌زاد، همچنان، گفته است که در رابطه به روند صلح قسمی که با گروه طالبان صحبت می‌کنیم با حکومت افغانستان نیز در تماس هستیم و مشورت می‌کنیم.
آقای خلیل‌زاد، همچنان، در صحبت ‌با رسانه‌‎ها گفت: این نشست برای فراهم آوری زمینۀ گفت‌وگوهای مستقیم «بین‌الافغانی» مهم است.
آقای خلیل‌زاد در پاسخ به پرشسی که در دور هفتم گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، آیا به توافق رسیده‌اید؟ گفت: پیشرف‌ها صورت گرفته است، اما به نتیجۀ نهایی دست نیافته‌اند.
خلیل‌زاد، می‌گوید: افغانستانی‌ها باید روی ایجاد راه‌حل و ایجاد نظام فکر کنند که در آن حقوق همۀ شهروندان افغانستان تأمین شود.

اختلاف بر سر خروج
از سویی هم، یک عضو مذاکره کنندۀ امریکایی‌ در قطر می‌گوید که هیأت امریکایی جدول ثابت زمان بندی خروج نیروهای امریکایی را «قطعاً» رد کرده‌اند.
یک عضو هیات مذاکره کنندۀ امریکایی با طالبان، مذاکرات جاری میان امریکا – طالبان را بسیار مثمر خوانده است، اما گفت که هیأت امریکایی جدول ثابت زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان را قطعاً رد کرده است.
این مقام امریکایی به شرط افشا نشدن نامش، به خبرگزاری اسوشیتدپرس، گفت: ایالات متحده به عنوان بخشی از مذاکره کنندۀ صلح با طالبان خروج قوا را در جریان ۱۸ ماه قطعاً پیشنهاد نکرده است.
در همین، حال، اما برخی آگاهان گفت‌وگو با طالبان را برای ایجاد حکومت بعدی در افغانستان مهم می‌دانند.
محمد جواد رحیمی، آگاه مسایل بین‌الملل، با اشاره به نشست قطر می‌گوید: در این نشست روی تداوم مذاکرات بین‌الافغانی برای ایجاد حکومت بعدی در کشور و چگونه‌گی ختم جنگ و اعلام آتش‌بس و خروج نیروهای خارجی، همچنان تعهد طالبان مبنی بر استفاده نشدن خاک افغانستان در برابر امریکا و منافع آن با جزییات بحث و گفت‌وگو می‌کنند.
آقای رحیمی افزود: حضور طالبان در حکومت آینده افغانستان، برای امریکا مهم و اساسی می‌باشد؛ چون ایجاد یک توافق سیاسی میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان، خروج نیروهای خارجی از افغانستان را یک پوشش دیپلوماتیک می‌دهد. امریکا در بدل این امتیاز، جز ایجاد یک اداره جدید با ترکیب و حضور طالبان، چاره دیگری ندارد.

خوش‌بینی‌
در همین حال، وزیر خارجۀ امریکا این نشست «بین‌الافغانی» مهم دانسته است.
مایک پامپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا، در حساب توییترش، گفته است که امریکایی‌ها باید خرسند باشند که شهروندان افغانستان باهم می‌نشینند تا نابسامانی‌های کشورشان را حل می‌کنند و آینده مشترک‌شان را خود می‌سازند.
آقای پاپمیو، افزوده است که از دیر زمانی انتظار برگزاری نشست بین‌الافغانی دوحه را داشتیم، این عالی است که مقامات ارشد حکومتی، جامعه مدنی، زنان، و نماینده‌گان طالبان دور یک میز باهم جمع شده‌اند.
گفتنی است که مذاکرات بین‌الافغانی میان ۷۱ تن از نماینده‌گان از کابل، گروه طالبان و نماینده‌گان خارجی (آلمان و قطر) دیروز یک شنبه۶ سرطان در قطر آغاز شد و امروز به پایان می‌رسد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان، در حساب تویترش نگاشته است که روند دور هفتم مذاکرات امریکا و طالبان به دلیل نشست بین‌الافغانی در قطر متوقف شده است و قرار است در نهم جولای دوباره از سر گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.