آگاهــان: عملی شدن قطع‌نامۀ قطر بعید به نظر می‌رسد/ «آزادی بیان شامل این قطع‌نامه نیست»

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۸ سرطان ۱۳۹۸

برخی آگاهان و ریاست حکومت وحدت ملی، با خوش‌بینی از نشست قطر می‌گویند که قطع‌نامۀ نشست مشترک قطر، نیاز به اقدامات عملی دارد.
آنان همچنان با انتقاد از نگنجانیدن، آزادی بیان و رسانه‌ها در مواد این قطع‌نامه، می‎گویند که نظام حکومت افغانستان «جمهوری اسلامی» است و با انتخابات آزاد تمثیل می‌شود.
این در حالی است که نماینده‌گانی از جامعۀ رسانه‌یی افغانستان نیز در این نشست شرکت کرده بودند.
mandegareاین در حالی است که ناوقت شب سه شنبه، اشتراک کننده‌گان نشست «بین‌الافغانی» قطر، توافق‌نامۀ مشترک چند ماده‌یی را منتشر کردند که در آن بر حفظ ارزش‌های؛ حاکمیت نظام اسلامی، تأمین عدالت اجتماعی و سیاسی، تأمین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، تعهد شده است.
همچنان در قسمتی از این توافق‌نامه، از کشورهای منطقه، جهان و جامعۀ بین‌المللی، خواسته شده تا به ارزش‌های والای اسلامی احترام کرده و اینکه افغانستان بار دیگر شاهد جنگ و بحران نباشد، تفاهم «بین‌الافغانی» میان سطوح مختلف جامعه در کشور ضرورت مبرم پنداشته می‌شود. حمایت جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه و عناصر داخلی را برای این امر خطیر – که خیر همگان در آن نهفته است – خواهانیم.
در ادامۀ قطع‌نامه افزوده شده که برای صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب ناگوار آن به حد اقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تامین صلح، طرف‌های درگیر جنگ اقدامات رهایی بی و قید و شرط زندانیان کهن سال، معیوب و بیمار، روی دست گیرند.
همچنان، افزوده شده که تضمین امنیت تمام موسسات عام‌المنفعه؛ از قبیل نهادهای دینی و مذهبی، شفاخانه‌ها/ بیمارستان‌ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب گردان و محلات کار در سراسر کشور، تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، دانشگاه‌ها و سایر موسسات تعلیمی و تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر روی دست گرفته شود.
ریاست حکومت وحدت ملی اما با انتقاد از اشاره نشدن به جایگاه رسانه‌های آزاد در قطع‌نامۀ مشترک نشست قطر می‌گوید: نظام حکومت افغانستان «جمهوری» و «حکومت اسلامی» است و اساس تمثیل آن نیز طبق انتخابات آزاد و عادلانۀ تمثیل می‌گردد.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی، در پیوند به نشست قطر، از نگنجانیدن موضوع «آزادی رسانه‌ها» در مواد قطع‌نامه این نشست، انتقاد کرد و افزود که نظام حکومت افغانستان «حکومت اسلامی» است که قانون اساسی هم بر آن تاکید دارد و انتخابات یگانه راه تمثیل حاکمیت ملی است.
همچنان، محمد ناطقی، آگاه مسایل ساسی، می‌گوید: تنها انتشار قطع‌نامه کافی نیست، باید گام‌های عملی در این مورد نیز برداشته شود.
آقای ناطقی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نشست قطر، گامی خوبی بود، اما یکی از کاستی‌های این نشست در نظر نگرفتن احزاب و جریان‌های سیاسی تأثیر گذار و نقش حکومت است.
او می‌گوید که عملی شدن قطع‌نامه از طرف طالبان را بعید می‌داند؛ زیرا در قطر قطع‌نامه تدوین و انتشار یافت، ولی جنگ در انفجار در ولایت‌های کشور جریان دارد.
این درحالی است که این نشست با استقبال شخصیت‌های مهم سیاسی روبه‌رو شده است.
ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با استقبال از اشتراک زنان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی قطر، در حساب تویترش نگاشته است: این خیلی‌ مهم است که زنان افغانستان در نشست بین‌الافغانی قطر اشتراک کرده‌اند.
ایوانکا افزود: زمانی که زنان به عنوان بخش از جامعه در گفت‌وگوهای صلح اشتراک می‌کنند، نتیجه نشان می‌دهد که در جریان ۱۵ سال جنگ تغییرات ایجاد گردیده است.
همچنان، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، در حساب تویترش نگاشته است که در نیمۀ از شب، روند گفت‌وگوها در یک فضای مثبت پایان یافت و این برای نماینده‌گان، طالبان، جامعۀ مدنی، مسوولان حکومت افغانستان جای خوشی است.
آقای خلیل‌زاد گفته که پس دیدار با طالبان به چین سفر کرده و متعاقباً به امریکا می‌رود.
از سویی هم، نادر نادری، یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست در توییتی نگاشته است که به جز طالبان، همه اشتراک کننده‌گان روی «نظام جمهوری» بر بنیاد قانون اساسی تأکید کردند.
آقای نادری افزوده که طالبان بیرون شدن مسوولانه نیروهای بین‌المللی را نپذیرفتند، اما حضور جنگجویان بیرونی را نکوهش کردند.
به گفتۀ او، طالبان از به رسمیت شناختن تعهدات بین‌المللی افغانستان از جمله تعهداتی در رابطه به حقوق زنان امتناع ورزیدند.
همچنان، پتزل مارکس، نمایندۀ آلمان در امور افغانستان و پاکستان با ابراز امیدواری از نشست بین‌الافغانی که به میزبانی مشترک آلمان و قطر، در دوحه برگزار گردید بود، گفته است:امیدوار است که این نشست بتواند روند یک صلح پایداری را در افغانستان کلید بزند.
در عین حال، سلطان بریکات، رییس نهاد مطالعات، منازعات بشری در دوحه، با خوش‌بینی از این نشست، گفته است: این جای خوشی است که زنان افغانستان در نشست مشترک در قطر اشتراک کردند، قطر و آلمان با دولت افغانستان از نزدیک کار می‌کنند تا صلح در افغانستان تأمین گردد.
این در حالی است که نشست بین‌الافغانی در قطر به تاریج ۶ – ۷ ماه جولای در دوحه به میزبانی کشور آلمان و قطر برگزار گردید.
در این نشست بیش از ۵۰ نماینده‌گان، جامعۀ مدنی، فعالان حقوق زنان، نماینده‌گان رسانه و برخی از اعضای حکومت و شورای عالی صلح اشتراک کرده‌بودند، همچنان ۶ تن از نمایند‌گان کشورهای اروپایی، دو تن از کشور عربی و شماری از نماینده‌گان طالبان اشتراک داشتند که برای دور روز در رابطه به روند صلح بحث و تبادل نظر کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.