سفیر اتحادیه اروپا: امیدواریم مردم افغانستان گواه برگزاری انتخاباتِ خوب باشند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ سرطان ۱۳۹۸

پیشرفت‌های خوبی در پروسۀ انتخابات و روند گفت‌وگوهای صلح صورت گرفته ‌است و گواه حضور خوب زنان در نشست قطر بودیم.
سفیر اتحادیه اروپا با ابراز این مطلب در کنفرانس سه روزۀ «افزایش مشارکت زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری» که روز گذشته برگزار شده بود گفت، امیدوار هستیم که مردم افغانستان گواه برگزاری یک انتخابات خوب باشند.
mandegarبه گفتۀ سفیر اتحادیه اروپا، حضور زنان در انتخابات پارلمانی کمرنگ بود، اما اکنون حضور زنان در انتخابات پیش‌رو به عنوان نامزد و شرکت‌شان به عنوان رأی‌دهنده‌گان امیدوار کننده ‌است و حضور و فعالیت‌شان در این روند به معنای تقویت دموکراسی، مردم‌سالاری و ارج گذاشتن به مسایل حقوق بشری خواهد بود.
او افزود، درگفت‌گوهای صلح که زنان نقش داشتند، ۸۰% شفافیت در موافقت‌نامه‌ها دیده می‌شود. در حالی ‌که این شفافیت در گفت‌وگوهای صلح که زنان نقش چندانی ندارند، دیده نمی‌شود، بنابراین ما خواهان حضور پُررنگ زنان در گفت‌وگوهای صلح هستیم.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دراین نشست گفت: سرنوشت افغانستان به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری «خوب» بسته‌گی دارد و تکرار انتخابات ۱۳۹۳ فاجعه‌ خواهد بود که مردم دیگر تحمل آن را ندارند.
داکتر عبدالله با اشاره به تخلفات و تقلبات صورت گرفته در انتخابات سال ۱۳۹۳ گفت، تکرار فاجعه انتخابات سال ۲۰۱۴ دیگر برای مردم افغانستان قابل تحمل نیست.
انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌ها در تاریخ افغانستان به حساب می‌رود. در این انتخابات، اتهام‌های تقلب سازمان‌یافته به صورت گسترده مطرح شد. انتخابات سال ۲۰۱۴ در دو دور برگزار شد. در دور دوم این انتخابات، داکتر عبدالله و آقای غنی برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری با هم رقابت کردند که به دلیل جنجالی شدن آن، کمیسیون مستقل انتخابات برنده نهایی آن را اعلام نتوانست. دو طرف دراین دور یک‌دیگر را به انجام تقلب گسترده متهم ‌کردند. سرانجام پس از جنجال‌ها به وساطت جان‌کری، وزیر خارجه پیشین امریکا، حکومت وحدت ملی با مشارکت دو تیم تشکیل شد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این کنفرانس همچنان گفت که خیر، صلاح و سلامت افغانستان به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بسته‌گی دارد و راه دیگری وجود ندارد و حتا آنانی که به انتخابات باورمند نیستند نیز به جز پذیرفتن انتخابات راه دیگری ندارند.
داکتر عبدالله، سهم زنان در انتخابات را مهم و ارزنده خوانده تأکید کرد، زنان با فداکاری این حق را به دست آوردند و در انتخابات‌های گذشته نقش‌شان را به درستی بازی کرده‌اند. پس باید دراین روند ملی در محراق توجه قرار داشته باشند.
به گفتۀ داکتر عبدالله، سهم وزارت امور زنان و ریاست‌های مربوط آن در آگاهی‌دهی در مورد انتخابات بسیار مهم است، اما این سهم به معنای حمایت از یک نامزد مشخص نیست.
او همچنان گفت، نباید ریاست امور زنان ولایات در این خصوص سلیقۀ برخورد کنند. هر رییس حق دارد که به نامزد مورد نظر خود رأی بدهد، اما هیچ ادارۀ حکومتی حق ندارد به نفع یک نامزد مشخص کمپاین کند.
در عین حال، حوا علم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات در این کنفرانس گفت که اکنون زنان در کمیسیون انتخابات و در سطوح بلند این کمیسیون نقش اساسی و تصمیم‌گیرنده دارند که می‌تواند در برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم کمک کند.
بانو نورستانی می‌گوید، مشارکت فعال زنان در انتخابات گذشته نشان داد که زنان نسبت به سرنوشت‌شان احساس مسوولیت می‌کنند و زنان نسبت به هر کس دیگری دغدغده‌های امروزی را در سر دارند و نقش سازندۀ در انتخابات داشتند.
رییس کمیسیون انتخابات، برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم را وابسته به همکاری احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، نامزدان انتخابات و حضور پُررنگ مردم دانست.
بااین حال، دلبر نظری وزیر وزارت امور زنان در این کنفرانس گفت، رأی دادن و حضور درانتخابات به معنای حمایت از قانون، مردم‌سالاری و حقوق بشر است.
وزیر وزارت امور زنان می‌گوید، برنامۀ آگاهی‌دهی عام در ۲۲۴ ولسوالی و ۳۴ ولایت انجام خواهد شد که بدون شک مشارکت و سهم زنان در انتخابات را بلند خواهد برد.
بانو نظری، از وزارت امور حج و اوقاف، نهادهای امنیتی، رسانه‌ها و نهادهای مدنی خواست تا آنان را در اجرایی برنامۀ آگاهی‌دهی عامه برای مشارکت زنان در انتخابات حمایت و همکاری کند.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال روان برگزار شود. در این انتخابات هژده تن برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.