وزیر صحت: «فرصت طلایی برای رشد سالم کودک» در افغانستان نادیده گرفته می‌شود

- ۲۴ سرطان ۱۳۹۸

mandegarداکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، دورۀ پیش از تولد نوزاد و تا دو سالگی آن را «فرصت طلایی» برای رشد سالم کودک توصیف کرده می‌گوید پس از دو ساله شدن کودک، تلاش‌ها برای رشد سالم آن «هیچ» سودی در قبال نخواهد داشت.
آقای فیروز که در مراسم آگاهی‌دهی به رسانه‌ها در بارۀ آجندای ملی تغذیه صحبت می‌کرد، گفت که نباید فرصت پیش از تولد و تا دو سالگی نوزاد، برای رشد سالم آن از دست داده شود. وزیر صحت عامه می‌گوید: «از روزی که یک مادر تخمه در بتنش القاح می‌شود تا زمانی که یک کودک به دو سالگی می‌رسد، همین یک فرصت بسیار طلایی است؛ هرکاری را که انجام داده می‌توانیم باید در همین وقت انجام بدهیم. بعد از آن که کودک دو ساله شد هیچ نوع انتروینشن، مداخله، تداوی و هیچ چیز فایده ندارد و سوءتغذی هم بعد از دو سالگی برگشت نمی‌کند».
وزیر صحت عامه تأکید دارد که از روز باردار شدن مادر تا دو سالگی نوزاد، هزار روز را در برمی‌گیرد و این یک دوره‌ی طلایی است و باید از تمام کمالاتی که برای رشد سالم کودک وجود دارد، کار گرفته شود. داکتر فیروزالدین فیروز گفت: «تاثیرات آن چیست؟ اول این که اگر یک کودک در این دوره برایش توجه نشود، مقاومت‌اش پایین می‌آید، معافیت‌اش کم می‌شود، اول تمام بیماری‌های ساری سر او غلبه می‌کند. تحقیق نشان می‌دهد کسانی که از بیماری شکر رنج می‌برند، در طفولیت مصاب به‌ سوءتغذی بوده‌اند. نه به تنها امراض ساری، بلکه به امراض غیرساری هم مصاب می‌شود. عامل آن همین سوءتغذی است».
وزیر صحت عامه هم‌چنین گفت که اگر به هزار روز نخست زندهگی نوزاد توجه لازم صورت نگیرد، ذهن این نوزاد هم از رشد کامل می‌ماند. به گفتۀ او، این نوزاد قابل به درک کردن و درس خواندن نخواهد شد و یا قادر به ادامۀ روند آموزش و تحصیل نمی‌شود.
آقای فیروز تأکید کرد که اقتصاد نیز روی چگونگی رشد سالم نوزادان تأثیر دارد. به گفتۀ او، هرگاه از نگاه امکانات اقتصادی در هزار روز نخست زندهگی نوزاد توجه لازم صورت نگیرد، این نوزاد در آینده باردوش اجتماع خواهد بود. وزیر صحت عامه می‌گوید که این نوزاد ابتدا دچار مشکل قدکوتاهی شده و باروری آن نیز نسبت به آدم‌های نورمال به مراتب کم‌تر خواهد بود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طبق آمارهای ارایه شده از سوی مقام‌های دولتی، هم اکنون بیش از ۵۵ درصد شهروندان افغانستان زیر خط فقر زندهگی می‌کنند. براساس این آمارها، افغانستان از جمله بیست کشوری در جهان است که بدترین وضعیت از نگاه امنیت غذایی دارد.
از پیامدهای عمدۀ فقر سوءتغذی است. آن طوری که وزارت صحت می‌گوید سوءتغذی مزمن در میان کودکان، از شصت‌درصد اکنون به سی‌وشش درصد رسیده است.

کارهای غیرموثر پس از دو سالگی
فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه همچنان می‌گوید که اقدامات اساسی و سازنده باید در هزار روز نخست زندهگی نوزاد صورت گیرد و در غیرآن، اقدامات بعدی پس از دو سالگی نوزاد، موثریت زیاد نخواهد داشت. او گفت: «وقتی که طفل مریض شد و به ما مراجعه کرد، کار ما آن وقت موثر نیست. به‌خاطر این که طفل دوساله و به سوءتغذی مصاب شده یا بیماری دیگر می‌گیرد و به ما مراجعه می‌کند، بعد از آن هرنوع تداوی که انجام می‌دهیم شاید یک مقدار مفید باشد اما اصلی نیست. کار اصلی از همان روز اول باید صورت گیرد».
وزیر صحت عامه گفت که به‌دلیل برخی از عنعنات ناپسند، غذای درست و سالم به زنان باردار داده نمی‌شود. به گفتۀ او، براساس این فرهنگ، «نان خوب» هم به پدر خانواده داده می‌شود و پس‌مانده‌ها به مادر تعلق می‌گیرد. فیروزالدین فیروز این کار را ظالمانه توصیف کرد و گفت این مساله باید برعکس شود و «بهترین غذا» به مادران بادار داده شود. آقای فیروز می‌گوید که این بهترین کاری است که برای مادر، نوزاد، اقتصاد و آینده کشور باید صورت گیرد.
وزیر صحت عامه هم‌چنین از مشکل کم‌خونی در میان مادران باردار اشاره کرد. او گفت که وزارت صحت عامه برای رفع این مشکل تابلیت‌های آهن به دختران صنف هفتم تا دوازدهم توزیع می‌کند، اما تبلیغات‌های منفی در بارۀ این تابلیت‌ها مانع رفع این مشکل می‌شود. آقای فیروز می‌گوید که تبلیغات منفی طوری است که گویا استفاده از این تابلیت‌ها باعث عقامت دختران می‌شود. او این تبلیغات را ناروا، غیرانسانی و غیراسلامی توصیف کرد. به گفته‌ی او، استفاده از این تابلیت‌ها باعث رفع کم‌خونی در مادران باردار، رسیدهگی خون به مغز و یادگیری بهتر در کودکان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.