جوان مخترع: اختـراعاتم را تنـها در خـدمت مـردم افغانستان قـرار می‌دهـم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ سرطان ۱۳۹۸

یک جوان افغانستانی مدعی است که اختراعاتی انجام داده است و ماشین تولید برق، سلاح و تراکتورِ متفاوت از نمونه‌های رایج این‌ها در جهان را ساخته است. این جوان بلال افضلی نام دارد، باشندۀ اصلی ولایت کابل است و در حال حاضر استاد در یکی از مکاتب ولسوالی پغمان ولایت کابل می‌باشد. او می‌گوید که ادبیات زبان پشتو خوانده است.
mandegarافضلی می‌گوید که در رشتۀ مهندسی هیچ درس نخوانده، اما از کودکی علاقه داشته وسایل مختلف را پرزه کرده و دوباره بسته کند و به این صورت، به بسیاری از وسایل برقی و غیربرقی مسلط شود و با پرزه‌های‌شان آشنا گردد. آقای افضلی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در حال حاضر نمونه‌های چوبی اختراعاتش را ساخته و امتحان کرده و نتیجه هم داده است.
به گفتۀ آقای افضلی، دستگاه تولید برقی که ساخته است، تنها نیاز به چند داینمو و مقناطیس دارد و پس از آنکه به کار افتاد، از برق تولیدی خودش داینمو و مقناطیس را دوباره سارژ می‌نماید و ۶ تا ۳۶ میگاوات برق تولید می‌کند. او می‌گوید که این دستگاه نخست با اندل زدن روشن می‌شود و پس از آن خودش کار می‌کند. افضلی مدعی است وسیله‌یی درست کرده که با نصب آن در جنراتور، میزان مصرف تیل آن را بسیار کاهش می‌دهد.
این جوان مخترع همچنان نمونۀ متفاوتی از یک سلاح را ساخته و مدعی است که این سلاح هموزن سلاح کلاشنیکوف است و همزمان می‌تواند ۶۰۰ مربی را در شش شاژور به صورت خودکار یا اتموماتیک شلیک کند. به گفتۀ بلال افضلی، این سلاح دارای دوربین و لایزر می‌باشد و باروتی ویژه‌یی که برای مرمی‌ها این سلاح در نظر دارد، می‌تواند بسیار مصافۀ دور را هدف بگیرد و حتا از تانک‌ها و موترهای زرهی نیز عبور کند. او یک نوع سلاح دیگر نیز ساخته است که می‌تواند در کنار شلیک کردن، به صورت عصا استفاده شود.
بلال افضلی می‌گوید که یک آب‌بازک یا «واترپمپ» نیز سخته است که با استفاده از بوتلِ داروی «مولتی ویتامین» و یک بالتی، تا بیست‌وپنج متر آب را بلند می‌زند. آقای افضلی اظهار می‌دارد که یک دستگاه جاسوسی ساخته که می‌تواند از یک منطقه هم تصویربرداری کند و هم صداها را شنود کرده به مکان بسیار دور انتقال دهد.
این جوان مخترع همچنان بیان می‌دارد که سه نوع تراکتور ساخته است. آقای افضلی تصریح می‌کند: یک نوع این تراکتور که برقی می‌باشد، خاک را غربیل می‌کند و مواد فضله‌اش را بیرون کرده و تخم و دانۀ زراعتی را به مقدار ضرورت در زمین پخش می‌نماید. به گفتۀ او، هواپیمای بدون سرنشین نیز ساخته است و می‌تواند به صورت بزرگ آن را بسازد که ۵۰۰ مرمی ضد پرسونل را در خود جا دهد.
بلال افضلی می‌گوید که برای او از سوی برخی کشورهای خارجی تابعیت و پول و امکانات پیشنهاد شده است. آقای افضلی می‌گوید که نماینده‌گان کشورهای خارجی به او تضمین داده‌اند که در صورت رفتن به کشور آن‌ها، از تمام امکانات و سهولت‌های زنده‌گی برخوردار خواهد شد. او اما می‌گوید که دوست دارد ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش را برای کشورش خرچ کند.
بلال افضلی از حکومت می‌خواهد در صورتی که از او حمایت کند و ابزار و مواد خام تدارک ببیند، می‌تواند تمام آنچه را ادعا کرده در عمل ثابت کند. او می‌گوید، نمونه‌های اختراعاتش کار می‌کنند و نتیجه داده اند، اما در مقیاس بسیار خرد و ناچیز و در صورتی که مواد وجود داشته باشد، می‌تواند در عمل اختراعاتش را بسازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.