احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: کمیسیون انتخابات آماده‌گی لازم برای برگزاری انتخابات شفاف را ندارد

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۸ سرطان ۱۳۹۸

احمدولی مسعود، نامزد تکت وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که کمیسیون انتخابات آماده‌گی لازم برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را ندارد.
این نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تا چند روز دیگر مواضع خود در پیوند به برگزاری انتخابات را همه‌گانی می‌سازند.
mandegarآقای مسعود که به روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در حاشیۀ نشستِ «انتخابات و صلح زیر سایۀ حکومت غیرقانونی و فاسد» با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم خود مبنی بر انتخابات را در اول ماه اسد همه‌گانی می‌سازند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که شورای نامزدان طرح‌های گوناگونی را برای جلوگیری از ایجاد بحران و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه روی دست دارند.
چند روز پیش شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با پخش اعلامیه‌یی خواهان برگزاری انتخابات شفاف شدند.
احمدولی مسعود در ادامۀ صحبت‌هایش با خبرنگاران گفت: «صلح و انتخابات یک پروسۀ ملی است و همه شهروندان بر چگونه‌گی عملی شدن آن انتقاد دارند، چون هر دو روند از طرف مسوولان حکومت به گونۀ شفاف به پیش برده نمی‌شود».
آقای مسعود می‌گوید که مبهم و گنگ بودن روندهای ملی تیم انتخاباتی وفاق ملی را بر آن داشته تا با چهره‌های «دلسوز، ملی و مردمی» از سراسر کشور مشورت کنند.
تکت انتخابات وفاق ملی با دعوت باشنده‌گان ولایات به کابل و همچنان دیدارهای جداگانه با شخصیت‌های ملی کشور پیرامون صلح و انتخابات با آنان مشورت می‌کند. در روزهای اخیر جلسات مشورتی در دفتر مرکزی وفاق ملی آغاز شده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که این مشورت‌ها به خاطر تکرار نشدن تجربه‌های «تلخ» گذشته انجام می‌شود و هدف آن به بحران نرفتن افغانستان است.
آقای مسعود می‌گوید: «یک‌سال اخیر رژیم در کمپاین‌های انتخاباتی با مصارف سرسام‌آور پول بیت‌المال، فعالیت‌های بی‌وقفۀ کمپاینی به نام تیم دولت‌ساز و گروه‌های هم‌سو، افتتاح چندبارۀ پروژه‌های بی‌حاصل و وعده‌های مثل همیش میان‌تهی گذشت.
آقای مسعود در پاسخ به پرسشی مبنی بر کارایی کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات ۶ میزان گفت که اعضای این کمیسیون تنها ادعای برگزاری انتخابات سالم و شفاف را دارند، کمیسیون برای برگزاری انتخابات آماده‌گی لازم را ندارد و تا هنوز تضمین‌های لازم را به نامزدان نداده است.
آقای مسعود تأکید می‌کند: این ناآماده‌گی‌ها ما را بر آن داشت تا برای تصمیم‌گیری‌های تازه با مردم و بزرگان افغانستان مشورت کنیم تا در نهایت، ما به عنوان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نامزدان «احتیاط» می‌کنیم تا سرنوشت افغانستان به بحران کشانده نشود.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به آغاز دورۀ کارزارهای انتخاباتی که قرار است به تاریخ ۸ اسد آغاز شود اظهار داشت: «خواست ما از تمامی نامزدان این است تا در کارزارها رقابت سالم کنند، زیرا افغانستان به باهمی و وحدت نیاز دارد که رقابت ناسالم بحران کشور را بیشتر می‌سازد».
گفتنی است که پیش از این نیز نهادهای ناظر بر انتخاباتِ افغانستان، نبود فهرست مشخص رأی‌دهنده‌گان را از بزرگترین نگرانی‌ها در برابر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تعیین شدۀ آن دانسته اند. مسوولان فیفا و تیفا، دو نهاد ناظر بر انتخابات در روزهای پایانی هفتۀ گذشته در نشستی گفتند، این کار نشان می‌دهد که کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به گونۀ شفاف، سراسری و قابل پذیرش مردم، هیچ‌گونه آماده‌گی ندارند.
اما حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفته که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات شفاف، سراسری و قابل پذیرش همه، به روز ششم ماه میزان به گونۀ کامل آماده‌گی دارد.
مسوولان نهادهای ناظر بر انتخابات تأکید می‌کنند که با وجود اندک بودن فرصت تا زمان برگزاری انتخابات، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی، حکومت افغانستان، جامعۀ جهانی، دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ذی‌دخل به گونۀ صادقانه و مشترک با هم کار کنند، انتخابات ریاست‌جمهوری موفقانه برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.