خلیل‌زاد مأموریتی جدیدی را آغاز می‌کند

- ۲۹ سرطان ۱۳۹۸

ماندگار: زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژل ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان می‌گوید که برای یک مأموریت دیگر در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان آماده می‌شود.
هفتمین دور گفت‌وگوهای زلمی خلیل‌زاد با نمایندهگان طالبان در قطر، دو هفته پیش پایان یافت و آقای خلیل‌زاد این مذاکرات را در مقایسه با گفت‌وگوهای قبلی «سازنده» خوانده بود.
آقای خلیل‌زاد دیروز در دیدار با سفیر‌های هند، آلمان و همچنان وزیر خارجه اوبیکستان گفته که با آنان در مورد گفتگوهای صلح افغانستان صحبت و مشورت کرده است.
آقای خلیل‌زاد در صفحه تویتر خود گفته است: «آماده می‌شوم که یک مأموریت دیگر را دربارۀ مذاکرات صلح افغانستان آغاز کنم؛ به امید این که پیشرفت‌های بیشتر در این راستا بدست بیاید.»
آقای خلیل‌زاد گفته است که در کنار گزارش‌دهی به اداره ایالات متحده امریکا از گفت‌وگوهایش با نمایندهگان طالبان در قطر، دیدارهای جداگانه‌یی نیز با مقام‌های برخی کشورها در پیوند به روند صلح افغانستان داشته است.
نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در پایان هفتمین دور مذاکرات با نمایندهگان طالبان گفته بود که با نمایندهگان طالبان در این دور گفت‌وگوها، روی چهار بخش توافق صلح به پیشرفت های اساسی دست یافته اند.
این بخش‌ها شامل مبارزه با دهشت‌افگنی، آیندۀ نیروهای امریکایی از افغانستان، شرکت در مذاکرات و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی و جامع است.
در عین حال، سرور دانش، معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفته که مردم افغانستان قربانی اصلی جنگ کنونی اند و باید در تصامیم صلح شریک باشند.
به گفتۀ او، تا زمانی که طالبان دست از جنگ برندارند و پیش‌نهاد آتش‌بس را نپذیرند، صحبت از صلح جز فریب دادن افکار مردم دنیا چیزی دیگری نیست.
آقای تأکید می‌کند که تنها با گفت‌وگوی امریکا و طالبان صلح در کشور تأمین نمی‌شود.
آقای دانش با اشاره به نزدیک‌شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید، پذیرفتن صلح به معنای انصراف‌دادن از انتخابات نیست و اگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود، نظام تجربه شدۀ امارت به میان خواهد آمد.
شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان نیز در نشست عمومی دیروز این مجلس از عدم حضور نماینده‌گان مردم در گفت‌وگوهای صلح نگرانی کردند.
عالم‌ساعی، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، گفت‌وگوهای صلح بدون حضور نماینده‌گان مردم مشروعیت ندارد.
اما یارباز خان، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، مردم از جنگ و انفجار خسته‌اند و صلح می‌خواهند.
این درحالی‌ست که دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان به‌گونۀ وقفه‌یی در قطر ادامه دارد. گفته می‌شود که در این دور گفت‌وگوها، دو طرف بر سر موردهای مشخصی به توافق می‌رسند و پس از آن روند گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.