تکت‌های انتخاباتی: تا زمـانی‌ که ‌غنـی در رأس حکـومت باشـد تضمینـی بـرای برگـزاری انتخـابات شفـاف وجـود نـدارد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۳۰ سرطان ۱۳۹۸

تا زمانی‌ که محمداشرف غنی در رأس حکومت قرار داشته باشد نباید مطمین بود که مردم افغانستان شاهد یک انتخابات به دور از تقلب و تخلف باشند.
شماری از تکت‌های انتخاباتی با تاکید براین مطلب به این باور اند که مسوولان در کمیسیون انتخابات از تقسیم اوقات و برنامۀ کاری‌شان، بسیار عقب مانده اند و براساس بررسی‌های صورت گرفته، ممکن است مبارزات انتخاباتی بار دیگر به تعویق بیفتد.
mandegarبه باور آنان، مکانیسم‌های که قرار بود شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با کمیسیون انتخابات به صورت مشترک به پیش ببرد و موارد تخنیکی با نهادهای ناظر مشترکاً به بررسی گرفته شود، هنوز مورد تردید است و هیچ اقدامی دراین بخش‌ها انجام نشده است.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات اعلام کرده اند که برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان آماده‌گی کامل دارند.
مسوولان در کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید دارند که برگزاری موفقانه انتخابات خواست مردم و وظیفه کمیسیون‌های انتخاباتی است که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه و مدیریت درست آن می‌تواند زمینه صلح و ثبات دایمی و همدلی را در کشور فراهم کند.
هیواد ملک‌زاده سخنگوی تیم شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با رد این گفته‌ها می‌گوید، هیچ تضمین و اطمینانی وجود ندارد که مسوولان فعلی کمیسیون انتخابات بتوانند یک انتخابات شفاف و سالم را برگزار کند.
آقای ملک‌زاده تأکید کرد، تا زمانی‌که محمد اشرف غنی در رأس حکومت قرار داشته باشد، نباید مطمین بود که مردم افغانستان شاهد یک انتخابات به دور از تقلب و تخلف باشند.
به باور او، براساس اطلاعاتی که به ما رسیده، همین اکنون آقای غنی با استفاده از امکانات دولتی مصروف مبارزات انتخاباتی است و برای به دست آوردن رأی پول توزیع می‌کنند، با توجه به این موارد نباید انتظار داشت که یک انتخابات شفاف را شاهد باشیم.
به گفتۀ سخنگوی تیم شهاب حکیمی، فهرست رأی‌دهنده‌گان نیز مانند سایر کارکردهای کمیسیون انتخابات از شفافیت برخوردار نیست و با سوالات بسیاری همراه است.
او تاکید کرد، آمار رأی‌دهنده‌گان اعلام شد، اما هیچ مشخص نیست که این آمار چقدر دقیق و شفاف است و مردم و نامزدان در جریان قرار ندارند که فهرست رأی‌دهنده‌گان که از سوی کمیسیون ارایه شده، درست و دقیق است یا خیر.
بااین حال، محمد واعظی عضو ستاد انتخاباتی حنیف اتمر به این باور است، فهرست رأی‌دهنده‌گان تا هنوز که زمان کمی به مبارزات انتخاباتی و برگزاری انتخابات باقی مانده‌است، نهایی نشده است.
این عضو ستاد انتخاباتی آقای اتمر خاطر نشان کرد، ما با دیدگاه نهادهای ناظر بر انتخابات که گفتند، فهرست رأی‌دهنده‌گان ناقص است، موافق هستیم و تاکید ما این است که باید این نقیصه هرچه زودتر برطرف شود.
آقای واعظی افزود، مسوولان در کمیسیون انتخابات براساس مسوولیت و وظیفۀ که دارند، هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند و اعتماد از دست رفته خود نزد مردم را دوباره برگردانند.
او می‌گوید، مسوولان در کمیسیون انتخابات از تقسیم اوقات و برنامۀ که ارایه کرده بودند، بسیار عقب مانده اند و براساس بررسی‌های که صورت گرفته، ممکن است مبارزات انتخاباتی بار دیگر به تعویق بی‌افتد.
آقای واعظی تاکید کرد، مکانیزم‌های که قرار بود شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با کمیسیون انتخابات به صورت مشترک به پیش ببرد و موارد تخنیکی با نهادهای ناظر مشترکاً به بررسی گرفته شود، هنوز مورد تردید است و هیچ اقدامی در این بخش‌ها انجام نشده است.
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات ناوقت روز شنبه، ۲۹ سرطان، اعلام کرد که فهرست رأی‌دهنده‌گان را برای آگاهی مردم روی وبسایت این کمیسیون قرار داده است.
حوا علم نورستانی، رییس این کمیسیون، گفت که این فهرست هنوز نهایی نیست و در این فهرست نام‌های ۹ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۲۸۳ نفر رأی‌دهنده ثبت است.
براساس تقویم انتخابات، ۲۸ سرطان روز نشر فهرست نهایی رأی‌دهنده‌گان انتخابات ششم میزان بود. این فهرست از تصحیح و اصلاح فهرست ابتدایی به دست می‌آید. در تقویم، برای تصحیح و اصلاح فهرست ابتدایی چهار روز زمان از ۸ تا ۱۱ سرطان در نظر گرفته شده بود. اما کمیسیون انتخابات نتوانسته است این مأموریت را در موعد مقرر انجام دهد و روز گذشته (۲۹ سرطان) فهرست رأی‌دهنده‌گان را بدون آن‌که نهایی کند، به صورت «ناقص» منتشر کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.