وزیر خارجۀ امریکا به غنی: استراتیژی ما در قبال جنوب آسیا و افغانستان تغییر نکرده است

- ۰۴ اسد ۱۳۹۸

سفارت امریکا در کابل در بیانیه‌یی گفته است که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ این کشور با محمداشرف غنی طی تماس تیلفونیِ در مورد پروسۀ صلح صحبت کرده است. در بیانیۀ سفارت امریکا در کابل آمده است که پمپیو به محمداشرف غنی گفته است که استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا در مورد افغانستان تغییر نکرده است.
mandegarاین گفت‌وگوی تلفنی پس از اظهارات اخیر رییس جمهور امریکا در مورد افغانستان صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا هفتۀ گذشته در نشستی با حضور عمران خان، صدراعظم پاکستان گفت که اگر بخواهد جنگ افغانستان را از راه نظامی ببرد، در یک هفته افغانستان را از نقشۀ جهان محو و نابود می‌کند که در آن صورت ده میلیون شهروند این کشور کشته خواهند شد.
او بیان داشت که کشورش بزرگترین بمب غیرهسته‌یی را در افغانستان انداخته است و افزود که نیازی نیست امریکا برای پایان جنگ در آن کشور به چنان راهی برود. پس از این اظهارات آقای ترامپ، ارگ ریاست جمهوری از مقام‌های امریکایی خواهان وضاحت در این زمینه شد.
به نقل از بیانیۀ سفارت امریکا، وزیر خارجۀ این کشور به رییس حکومت وحدت ملی گفته است که در استراتیژیک امریکا برای جنوب آسیا مبنی بر تعهد به خروج نظامیان امریکایی مبتنی بر شرایط از افغانستان، هیچ تغییری نیامده است. در این بیانیۀ آمده است: پمیو بیان داشته که کشورش متعهد به کاهش مشروط سربازانش در افغانستان است.
در بیانیه گفته شده که دو طرف توافق کرده اند که تلاش‌ها برای پایان جنگ افغانستان باید تسریع بخشیده شود. مایک پمپیو به آقای غنی همچنان گفته است که خلیل‌زاد و جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به کابل آمده اند تا مراحل بعدی گفت‌وگوهای صلح را با جزئیات به بحث و گفت‌وگو بگیرند.
گفتنی است که جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا و زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان در دو سفر جداگانه به افغانستان آمده و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدارد کردند. محور سفر این دو مقام امریکایی، پروسۀ صلح افغانستان گفته شده است. مایک پمپیو پیش از این در سفرش به کابل گفته بود که امکان دارد تا ماه سپتمبر با طالبان به توافق برسند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.