کمیتۀ مک: ده‌ها پروندۀ فساد مقام‌های بلندرتبه در دادستانی‌کُل انبار شده است

- ۰۶ اسد ۱۳۹۸

mandegarکمیتۀ مستقل و مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد (مک) می‌گوید که ده‌ها پرونده فساد و اختلاس مربوط به «مقام‌های بلند پایه» در دادستانی‌کُل انبار شده است.
میوند روحانی رییس دبیرخانه این کمیته دیروز در یک نشست خبری در کابل از انبارشدن ده‌ها پرونده کلان فساد در دادستانی‌کُل خبر داد.
آقای روحانی گفت که از مدت‌ها به این‌سو نزدیک به ۶۰ پروندۀ کلان فساد و اختلاف مربوط به مقام‌های بلند پایه در دادستانی‌کُل کشور انبار شده و این نهاد به تکمیل بررسی این پرونده‌ها و ارسال آنها به دادگاه عالی قادر نشده است.
او افزود که از این میان، بررسی‌های دادستانی‌کُل تنها پیرامون ۶ پروندۀ بزرگ فساد تکمیل شده و این پرونده‌ها به دادگاه عالی فرستاده شده‌اند؛ او انبار شدن دوسیه‌های فساد در دادستانی‌کُل را نشان‌دهندۀ‌ کُندی روند بررسی پرونده‌ها در این نهاد خواند.
وی ابراز امیدواری کرد که پس از ایجاد کمیته ویژۀ رسیده‌گی به پرونده‌های بزرگ فساد اداری در دادستانی- بنابر بر سفارش کمیته مک- این اداره در بررسی دوسیه‌های بزرگ فساد جدی‌تر عمل کند.
فرهنگ معافیت از مجازات یا بررسی نشدن پرونده‌های فساد و جرم مقام‌های بلند پایه دولتی و زورمندان اتهام سنگینی است که در جریان ۱۷ سال گذشته بر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان وارد بوده، است.
رییس دبیرخانه‌ مک تاکید کرد: با آنکه توقع می‌رفت دادستانی‌کُل در جریان سال‌های گذشته در بررسی پرونده‌های یاد شده جدیت به خرج دهد، در این بخش پیشرفت لازم نداشته است.
همچنان مسوولان تخنیکی مک نابه‌سامانی در مراکز طب عدلی- که بخشی از نظام قضایی افغانستان محسوب می‌شود- را بخش دیگر از چالش‌ها در نظام قضایی کشور خواندند.
رستم پیمان مشاور حقوقی این کمیته گفت که بررسی طب عدلی از طریق ارسال پرسش‌نامه‌ها از ولایات به مرکز به دلیل عدم وجود این مراکز در برخی ولایات به شدت زمان‌گیر است و در برخی ولایات دیگر باوجود فعال بودن مراکز طب عدلی، متخصصان این بخش وجود ندارد.
او دو چالش یاد شده را زمینه‌ساز آن دانست که داکتران عادی به پرسش‌های قضایی که به طب عدلی مربوط می‌شود پاسخ دهند؛ آقای پیمان برطرف شدن این کاستی‌ها و انتقال مدیریت مراکز طب عدلی را از جمله سفارش‌های مک خواند که نهادهای عدلی و قضایی تاکنون به اجرای آن قادر نشده اند.
مراکز طب عدلی هم اکنون در چارچوب وزارت صحت عامه افغانستان اداره می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.