واکنش‌ها به حمله در دفتر روند سبز: برای مبارزه با تروریسم، جهان در کنار مردم افغانستان می‌ماند

- ۰۷ اسد ۱۳۹۸

نهادهای داخلی و بین‌المللی حمله به دفتر روند سبز در مربوطات حوزۀ چهارم شهر کابل را حمله به افراد ملکی و دموکراسی می‌دانند.
عصر روز شنبه، ۶ اسد یک موتربم دفتر روند سبز به رهبری امرالله صالح معاون اول دستۀ انتخاباتی محمداشرف غنی را آماج قرار دادند. پس از انفجار موتر بم، مهاجمان وارد ساختمان این دفتر شده‌اند و به تیراندازی پرداختند، وزارت داخلۀ اعلام کرده است که در نتیجۀ این حمله ۲۰ تن mandegarکشته و ۵۰ تن زخمی شده‌اند.
این حمله واکنش‌های در داخل و بیرون از کشور به همراه شده است.
جان‌بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل، حمله به دفتر روند سبز را محکوم کرده و حمله به نامزدان را حمله به دمکراسی و شهروندان افغانستان دانسته است.
آقای بس در حساب تویترش نگاشته است که امریکا و جامعۀ بین‌المللی متهعد به همکاری با نهادهای افغانستان است تا برای انتخابات آماده شوند.
همچنان، سفیر انگلستان در تویترش،حمله به کارزارهای انتخاباتی را حمله به مردم دانسته و افزوده که این حملات به حق مردم افغانستان است.
آلیسون بلیک، سفیر بریتانیا در کابل، حمله بر دفتر روند‌ سبز را نکوهش کرده و گفته است که ما همۀ حملات بالای گروه‌ها و نامزدان را نکوهش می‌کنیم.
او گفته که حمله به روندهای انتخاباتی، حمله به حق مردم افغانستان برای سهم گرفتن در تعیین آینده کشور شان است.
دفتر نماینده‌گی سازمان ملل (یوناما) حمله شام یک‌شنبه به دفتر روند سبز را محکوم کرده و گفته که نامزدان غیرنظامی هستند و خشونت در کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان جایی ندارد.
همچنان، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به حمله به دفتر روند سبز در حساب تویترش نگاشته که حمله به دفاتر حزب سیاسی آقای صالح باور نکردنی است.
او گفته که این حمله نشان‌دهندۀ اقدام روشن در راستای اعمال تروریستی است.
آقای خلیل‌زاد ضمن نکوهش این رویداد، گفته که مرتکبان این حمله باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند. او افزوده است: «ما در راستای مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان ایستاد‌ه‌ایم».
همچنان، سفارت‌خانه‌‎های هند و آلمان در کابل این حمله را نکوهش کرده‌اند. وزارت امور خارجه پاکستان نیز حمله دیروز به دفتر روند سبز در کابل را نکوهش کرده است.
این حمله واکنش شخصیت‌های سیاسی را در داخل کشور در پی ‌داشت. احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، حمله بر دفتر روند سبز محکوم کرده است.
آقای مسعود در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: در حملات اخیر جمعی از هموطنان مان شهید شدند.
آقای مسعود گفت: «از خدای قادر و توانا استدعا دارم تا مردم و کشور ما را از این باتلاق جنگ نیابتی دیگران، میان تبعیض‌گرایان قومی و افراط‌گرایان مذهبی نجات بخشد تا جوانان ما قربانی آجنداهای دیگران نشوند.
این حمله همزمان با آغاز کارزارهای انتخابات ریاس‌ جمهوری آغاز یافت و واکنش‌های تند مسوولان حکومت را به دنبال داشت.
همچنان داکتر عبدالله رییس اجرایی و محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی با حضور در منزل رییس روند سبز این حادثه را تقبیح کردند.
پس از حمله بر دفتر روند سبز، وزارت داخله اعلام کرده است که نیروهای امنیتی بیش از هشتاد و پنج نفر دیگر را از ساختمانی که مهاجمان به آن حمله کردند، نجات داده‌اند.
این حمله نخست با انفجاری شدید در حوالی ۴:۴۰ بعد از ظهر در نزدیک دفتر روند سبز در جاده فرودگاه کابل اتفاق افتاد تا ناوقت شب گذشته ادامه یافت تا هنوز شخص و یا گروه مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است.
اعضای روند سبز گفته اند که در این حمله آسیبی به رییس این جریان نرسیده است.
این در حالی است که هفتۀ گذشته در سه انفجار پیهم در کابل نزدیک به ۲۰ تن کشته‌ شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.