‌خلیل‌زاد: در پـی ‌یـک «تـوافق خـوب» هستیـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۲ اسد ۱۳۹۸

زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که امریکا در تلاش توافق و تأمین «صلحِ خوب» در افغانستان است و در پی‌ توافق خروج نیروهایش نیست.
آقای خلیل‌زاد که به روزهای اول و دوم ماه اگست با مقامات پاکستانی دیدار داشت، روی اقدامات بعدی روند گفت‌وگوهای صلح و نقش پاکستان در این روند تأکید کرد.
mandegarدر خبرنامۀ سفارت امریکا در پاکستان آمده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در دیدار با مقامات پاکستانی روی نقش و حمایت این کشور از روند صلح تأکید کرده است. حمایت از مذاکرات صلح، آغاز گفت‌وگوهای

«بین‌الافغانی» و تأمین صلح همه‌جانبه در افغانستان محور این دیدارها بوده است.
آقای خلیل‌زاد همچنان در حساب توییترش از آغاز ادامۀ دور هشتم گفت‌وگوها با طالبان در قطر خبر داده است.
آقای خلیل‌زاد گفته است که «طالبان به توافق صلح آماده‌گی نشان داده‌اند، اما ما در پی‌ ایجاد توافق خوب هستیم».
آقای خلیل‌زاد، گفته است: «ما به قطر رفتیم تا روی خروج نیروهای امریکایی نه؛ بلکه روی تأمین صلح توافق ‌کنیم».
آقای خلیل‌زاد افزوده که حضور امریکا در افغانستان با در نظر داشت اوضاع است و خروج آنان نیز نظر به شرایط و زمان صورت خواهد گرفت.
از سویی هم، روزنامۀ اندیا تودی، نگاشته است که ادارۀ دونالد ترامپ گفته است که ما به صورت سریع می‌خواهیم از افغانستان بیرون شویم.
این روزنامه از قول ادارۀ ترمپ نگاشته که تلاش‌های به ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا در افغانستان جریان دارد. هفتۀ گذشته، مایک پمپیو وزیر خارجۀ امریکا اعلام کرد که رییس‌جمهور دونالد ترمپ دستور کاهش نیروهای امریکایی تا پیش از سال ۲۰۲۰ که انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برگزار می‌گردد را صادر کرده است؛ اما وزارت دفاع امریکا گفته است که تاهنوز چنین دستوری دریافت نکرده است.
دو مقامات امریکایی نیز به NBC نیوز گفته‌اند که ادارۀ ترامپ روی فاذ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تمرکز دارد، اما در صورتی است که طالبان به آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی توافق کنند.
این منابع افزوده‌اند که در صورت توافق، امریکا نصف از چهارده هزار نیروی خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد. این اظهار در نخستین دور گفت‌گوهای زلمی خلیل‌زاد با سران طالبان هفتۀ جاری در قطر مطرح گردیده است.
همچنان، سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر، در حساب تویترش گفته‌ است که با تعین زمان‌بندی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را با طرف‌های مختلف افغانستان آغاز می‌کنند.
شاهین افزود: با تمام طرف‌های سیاسی افغانستان بحث می‌کنیم، اما با ادارۀ کابل به عنوان حکومت نه، بلکه به عنوان یک طرف سیاسی بحث صورت می‌گیرد.
این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا، هفتۀ گذشته در یدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت که اگر بخواهیم در جنگ افغانستان برنده شویم، یک هفته زمان می‌برد و ۱۰ میلیون انسان کشته می‌شود.اما به‌جای این رویکرد در همکاری با پاکستان تلاش می‌کنیم تا راه‌حل سیاسی ایجاد گردد.
پس از اعلام استراتژی امریکا در مور کشورهای آسیایی، دونالد ترمپ به نقش هند در افغانستان تأکید و در اول جون سال ۲۰۱۸ در حساب تویترش نکاشت:» ایالات متحدۀ امریکا به صورت احمقانه در بیش از ۱۵ سال ۳۳ میلیون دالر را برای پاکستان کمک کرد. اما آنان (پاکستان) به جز دروغ و حقه چیزی به امریکا ندادند.
ترمپ ادعا کرده بود که «پاکستان به گروه‌های تروریستی پناه‌گاه امن دادند و ما را در افغانستان ضربه زدند».
اما، جیف مک کونالد، عضو شورای امنیت امریکا، اظهارات اخیر رییس جمهوری امریکا را خلاف راهبرد می‌داند که این کشور دهه‌ها آن را دنبال کرده است.
آقای کونالد در قسمتی از مقالۀ خود که در رابطه به اظهارات اخیر دونالد ترمپ، به شبکۀ CBS نگاشته است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ در اظهار خود برای برنده شدن در جنگ افغانستان نگران نیست. این به معنای شکست دشمن ما و تأمین صلح در یک منطقه‌یی خاکستری است.» اما چنین رویکردی دهه‌ها می‌شود که در پالیسی امریکا جای ندارد. در ۱۸ سال اخیر نظامیان و دیپلومات‌ها به این باور رسیده‌اند که جنگ افغانستان راه‌حل سیاسی دارد.
به اساس گفته‌های انستیتوت دانشگاه برون امریکا، پس از سال ۲۰۰۱، ۱۴۰ هزار شهروندان افغانستان کشته‌ و ۲٫۴ میلیون پناهنده شده‌اند. در عین زمان، نزدیک به ۲۵۰۰ سرباز امریکایی و ۱ هزار ناتو کشته شده‌اند. همچنان گفته شده است که هیج نشانی امیدوار کننده برای پایان دو دهه جنگ (افغانستان) وجود ندارد.استراتژی جدید از نگاه راهبردی و هم فکری امریکا را بیشتر تنها می‌سازد.
گفت‌وگوهای صلح با طالبان با گماشتن زلمی‌ خلیل‌زاد، به عنوان نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، نزدیک به یک‌سال پیش آغاز یافت. خلیل‌زاد هفت مرتبه با طالبان در قطر دیدار کرده‌ است و گفته می‌شود که در این دور از گفت‌وگوها با طالبان روی خروج نظامیان امریکایی و آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به توافق نزدیک شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.