غنـــی به پنجشیریان چـه گفت و چـه کـرد؟

گزارشگر:عبدالهادی شریفی - ۱۳ اسد ۱۳۹۸

در دوران حکومت وحدت ملی ولایت پنجشیر گواه دو حادثۀ بزرگ طبیعی یکی برف‌باری شدید و فرود‌آمدن برف‌کوچ در چندین ولسوالی این ولایت و دیگری هم سرازیر شدن سیلاب مدهش در قریۀ پشغور ولسوالی حصۀ اول بود که هر دوی آن خسارات زیاد جانی و مالی را برای باشنده‌گان این ولایت به بار آورد.
mandegarاشرف غنی در هر دو بار به این ولایت سفر کرد و برای باشنده‌گان آن وعده و وعید‌های فراوانی داد، وعده‌هایی که بیشتر آنها تاکنون عملی نشده‌اند. در اینجا وعده‌هایی که اشرف غنی یک‌سال پیش در پنجشیر برای مردم پشغور (به اصطلاح ایشان پشگون!) داده بود را به بررسی می‌گیریم.
نیمه شب مورخ ۲۱ سرطان سال پار (۱۳۹۷) در اثر لغزش کوه و سرازیر شدن سیلاب در دهکدۀ پشغور ولسوالی حصۀ اول پنجشیر، نزدیک به ده نفر کشته، بیشتر از ۵۰۰ خانه و بیش از ۱۰۰ دوکان ویران شد و در کنار آن خسارات اقتصادی زیادی به مردم محل به بار آورد. اشرف غنی سه روز پس از وقوع حادثه به تاریخ ۲۴ سرطان در رأس یک هیأت به این ولایت سفر کرد که عمده‌ترین وعده‌هایش به مردم پنجشیر قرار ذیل بود:
۱٫ وزارت شهرسازی موظف است تا جای مناسب برای مسکن باشنده‌گان پشغور فراهم نماید که در آینده خطر سیلاب در آنجا نباشد؛
۲٫ یک مقدار پول برای ساخت خانه در مکان فراهم شده از سوی دولت برای آسیب دیده‌گان پرداخته خواهد شد؛
۳٫ در قسمت ویران شدن بازار پشغور، دولت یک بازار مناسب برای پنجشیر را نقشه کرده و آن را آباد می‌کند؛
۴٫ جوی‌های آب بازسازی شده و شبکه‌های برق پنجشیر نیز اعمار خواهد شد؛
۵٫ (مدل اساسی دریای پنجشیر) ساخته خواهد شد؛
۶٫ (سیستم مدیریت سیلاب) در پنجشیر ایجاد خواهد شد که بعد از آمدن سیلاب همه مردم در کمترین وقت با خبر شوند؛
۷٫ به‌خاطر رفع بیکاری جوانان در پنجشیر چند مکتب تخنیکی به‌ویژه برای بانوان که به شرایط پنجشیر مناسب است، ایجاد می‌شود؛
۸٫ یک ماه بعد همراه با (یک پلان انکشافی) دوباره به پنجشیر می‌آیم.
وعدۀ تهیه مسکن در مکان مناسب را برای مردم پنجشیر در سال ۱۳۹۳ نیز داده بود، در نتیجۀ آن شماری از متضررین برف‌کوچ در منظقۀ باریک‌آب ولسوالی بگرام به‌طور موقت مسکن گزین شدند، اما حکومت هیچ همکاری‌یی در جهت تهیه مسکن و توزیع زمین با ایشان نکرد که در نهایت آنها دوباره به دهکده‌های‌شان برگشتند، اما عین وعده یک بار دیگر در ۱۳۹۷ توسط رییس حکومت وحدت ملی تکرار شد که تاکنون از عملی شدن آن خبری نیست. البته یک مقدار پول نقد برای متضررین سیلاب توزیع شد، اما در مقایسه به خسارات وارد شده، این پول خیلی اندک و ناچیز بوده است.
در قسمت اعمار دوبارۀ بازار پشغور نه تنها اینکه هیچ طرحی برای ایجاد دوباره آن ریخته نشده، بل تاکنون حتا مشکل بندش آب حل ناشده باقی می‌باشد. همین چند روز پیش در اثر زیاد شدن دریا یک‌بار دیگر راه مواصلاتی دو ولسوالی (حصۀ اول و پریان) برای چند روز بند شده بود. از محمداشرف غنی باید پرسید که شما در سفرتان خطاب به مردم مجاهد و با عزت پنجشیر گفته بودید «امانت بسیار بزرگی دادین [بر دوش من گذاشتید]. هر چیزی می‌خواستید، به مقایسه این امانتی که مره دادین، کم می بود. انشاالله و تعالی اجرا خواهد کردم.» اکنون باید از ایشان پرسید که آن امانت کجا شد؟ اجراآت عملی تان در همین دو مورد (تهیه مسکن و اعمار دوباره بازار) چه بوده است؟ ادارات زیربطی (به شمول حکومت محلی پنجشیر) که کوتاهی کرده اند چرا آنهارا مواخذه نکرده‌اید؟
رییس حکومت باید برای مردم پاسخ دهد که اعمار جوی‌های آب، شبکه‌های برق، (مدل اساسی دریای پنجشیر) و (سیستم مدیریت سیلاب) که وعده عملی شدن آنها را در چند ماه داده بودند، به کجا رسیده و چرا تاکنون هیچ تغییری به چشم نمی‌خورد؟ هنوز هم پنجشیر برق ندارد و حتا بند برق پارنده که کارش سال‌ها پیش آغاز شده بود، به اتمام نرسیده است، چرا؟
مهمترین وعدۀ دیگر ایشان که همانا ایجاد چند مکتب تخنیکی (تاکید می‌کنم چند مکتب!) به‌ویژه برای بانوان بود، چه زمانی اعمار خواهد شد؟ نشود این‌بار هم که برای کمپاین انتخابات به این ولایت می‌آیند یکبار دیگر خاک را به چشمان مردم زده و بازهم وعده اعمار چند باب مکتب تخنیکی و مسلکی وغیره را بدهند، چون ایشان طبق عادت به وعده‌های‌شان کمتر عمل می‌کنند.
خوب به یاد دارم که او حرف هایش را با جمله «پاینده باد مردم قهرمان پنجشیر!» به پایان رساند. مردم پنجشیر ثابت کرده‌اند که پاینده بودند، پاینده هستند و پاینده هم خواهند ماند، اما حرف‌ها و وعده‌های اشرف غنی تا چه اندازه پاینده بوده و اکنون که بیشتر از یک سال از آن حادثه می‌گذرد، در این یک‌سال اشرف غنی به کدام حرف‌اش عمل کرده است و کدام یک از این وعده‌های او تطبیق شده است؟ او که یک‌ماه مهلت خواسته بود تا با یک پلان انکشافی دوباره به پنجشیر خواهد آمد و همچنان در ظرف چند ماه تمام این وعده‌هایش عملی خواهد شد که نشد. او از این وعده‌ها به تمام افغانستان داده بود و اما در پایان معلوم شده که همه شعارهای بیش نبوده و زنده‌گی مردم بدتر شده و از رفاه و آسایش خبری نیست. اکنون که زمان کمپاین‌های انتخاباتی فرا رسیده و باز هم با وعده‌های بیشتر به پنجشیر خواهند آمد. مردم افغانستان خوب می‌دانند که رییس حکومت وحدت ملی به وعده‌هایش وفا نکرده و آنها را فریب داده است، اما این‌بار نمی‌تواند یک‌بار دیگر فریب دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.