آگاهان سیاسی و استادان دانشگاه: تنها حکومت بیرون آمده از انتخابات می‌تواند گفت‌وگوهای صلح را با قدرت دنبال کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۴ اسد ۱۳۹۸

بحث‌های داغ امروزی افغانستان گفت‌وگوهای صلح طالبان و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است، اما کدام اولویت دارد، انتخابات یا صلح؟
باورها براین است که اگر تا شش میزان که تاریخ برگزاری انتخابات است، گفت‌وگوهای صلح به نتیجه نرسد، دیگر مردم افغانستان نمی‌توانند حکومت غیرقانونی را تحمل کند، بنابراین بهتر خواهد بود که برگزاری انتخابات را در اولویت قرار دهیم.
mandegarآگاهان سیاسی نظامی با تأکید بر برگزاری انتخابات می‌گویند، صلح با عذر و زاری به دست نمی‌آید، بل یک حکومت قدرت‌مند که حمایت مردم را داشته باشد، مسبب صلح پایدار خواهد بود، پس انتخابات باید برگزار شود تا یک حکومت مشروع و قانون‌مند روند صلح را دنبال کند.
احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه کابل می‌گوید، فرض کنیم که در مورد گفت‌وگوهای صلح به نتیجه نرسیدیم، دراین صورت انتخابات ممد صلح است و اگر به نتیجه هم برسیم بازهم انتخابات ممد صلح می‌باشد.
او افزود، مطرح کردن این‌که صلح چیزی جدایی از انتخابات است، در حقیقت نوع معرکه ایجاد کردن است. اگر طالبان به تفاهم نرسند، پس از آن هم راه بسته نیست، در مقطع که به تفاهم برسند، می‌توانند چند وزیر را شامل کابینه آینده حکومت کنند وهیچ مشکلی وجود ندارد.
استاد رفعت خاطر نشان کرد، این احتمال هم وجود دارد که اگر با طالبان به تفاهم برسیم و بعد برویم به طرف انتخابات، نامزد طالبان برنده انتخابات نشود، یعنی ممکن است که نامزد طالبان در میدان انتخابات بازنده باشد.
وی تصریح کرد، ممکن هم است که نامزد طالبان از حمایت جامعه جهانی برخوردار نباشد، بنابراین چندان درست نمی‌نماید که بگویم اولویت با انتخابات است یا صلح. بهتر است بگویم انتخابات و صلح مکمل هم‌دیگر اند.
بااین حال، عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی سیاسی با تاکید بر برگزاری انتخابات به این باور است که برگزاری یک انتخابات نسبتاً شفاف می‌تواند افغانستان را برای رسیدن به صلح دایمی کمک کند.
جنرال امرخیل می‌گوید، صلح با عذر و زاری به دست نمی‌آید، بل یک حکومت قدرت‌مند که حمایت مردم را داشته باشد، مسبب صلح پایدار خواهد بود، بنابراین انتخابات باید برگزار شود تا یک حکومت مشروع و قانون‌مند روند صلح را دنبال کند.
این آگاه نظامی خاطر نشان کرد، صلح دراختیار ما نیست و معلوم نیست که چه زمانی تحقق خواهد یافت و مساله مهم دیگر این‌که حتا اگر گفت‌وگوها نتیجه بدهد، بازهم شاهد صلح دایمی نخواهیم بود، پس باید به طرف انتخابات برویم و تلاش کنیم که تقلب و تخلف را به حداقل برسانیم تا شاهد یک حکومت قدرت‌مند و با ثبات باشیم.
او همچنان گفت، تأمین صلح باید از طریق حکومت افغانستان صورت گیرد، طالبان بنابر اهداف خود نمی‌خواهند با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند؛ اما اگر یک حکومت قدرتم‌ند از طریق انتخابات ایجاد شود، طالبان مجبور می‌شوند با حکومت وارد گفت‌وگو شوند.
غلام‌فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان به این باور است که صلح یکی از آرمان‌های مهم و اساسی برای مردم افغانستان است، اما انتخابات هم برای ایجاد ثبات در کشور لازم و ضروری می‌باشد.
آقای مجروح تاکید کرد، اگر قرار می‌بود که به این زودی‌ها شاهد تأمین صلح می‌بودیم، این صلح می‌توانست زمینه‌ساز یک انتخابات سالم باشد و همۀ جوانب افغانستان می‌توانستند درانتخابات فراگیر شرکت کنند، اما هنوز معلوم نیست که صلح درکشور آمدنی است یا خیر.
این عضو مجلس افزود، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز نشده، خواست‌های طالبان مشخص نیست و طالبان حاضر نیستند که با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند، بنابراین کارزارهای انتخاباتی ادامه پیدا کند.
او همچنان گفت، نامزدان باید به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهند و برویم به طرف انتخابات، فرض کنیم اگر تا شش میزان گفت‌وگوها نتیجه داد، می‌رویم به طرف گفت‌وگوهای صلح، اما اگر مساله صلح همچنان گنگ و نامعلوم بود، دراین صورت برویم به طرف برگزاری انتخابات.
وی خاطر نشان کرد، حکومت بیرون آمده از انتخابات که براساس رأی مردم ایجاد شده‌است، می‌تواند گفت‌وگوهای صلح با طالبان را با قوت و قدرت به پیش ببرد که دراین صورت نتیجه آن قناعت بخش خواهد بود.
این در‌حالی‌ست که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ شش میزان سال روان برگزار شود، اما هنوز هم مبارزات انتخاباتی در کشور سرد و بی‌روح است و نامزدان به برگزاری انتخابات چندان باورمند نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.