نخستین همایش انتخاباتی تیم وفاق ملی برگزار شد/ احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای تغییر وارد میدان انتخابات شده و قدرت را به نسلِ جوان انتقال می‌دهیم

- ۱۸ اسد ۱۳۹۸

ماندگار: پنجشنبه هفته گذشته، کابل گواهِ برگزاری نخستین همایش انتخاباتیِ تیم وفاق ملی بود. در این مراسم مسوولان تکت انتخاباتی وفاق ملی، به بیان مشکلاتِ حکومت وحدت ملی پرداخته و بخشی از برنامه‌های حکومت‌داریِ خود را همه‌گانی کردند.

احمدولی مسعود، نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه ۱۶ اسد، در این همایشِ بزرگ گفت که به‌زودی و پس از پیوستن تکت‌های انتخاباتیِ دیگر به تیم وفاق ملی، معاونیت سوم و ساختار ریاست اجراییِ حکومت وفاق ملی را اعلام می‌کند. آقای مسعود بیان

داشت که برای “تغییر” وارد میدان انتخابات شده است، زیرا انتخابات فرصتی‌ست تا قدرت به نسل جـوان انتقال یابد.

 

IMG_4828

وفاق ملی؛ دریچه‌یی برای شکل‌گیری گفتمان ملی

احمدولی مسعود در آغاز سخنانش در این همایش مردمی و انتخاباتی گفت که وفاق ملی در پی ایجاد دریچه‌یی برای تمام مردم افغانستان است تا با شکل‌دهی یک گفتمان ملی، قدرت را به مردم بازگرداند. آقای مسعود گفت که چهره‌های جدیدی را از اقوام و اقشار مختلفِ افغانستان به عنوان معاون سوم و رییس اجرایی یا مقام صدارت در تکت انتخاباتیِ وفاق ملی، در محافلِ بعدی معرفی خواهند کرد.

احمدولی مسعود می‌گوید که در سال‌های گذشته پیشنهادهای زیادی برای احراز پست معاونت ریاست‌جمهوری و تصدی برخی وزارت‌خانه‌ها برایش شده، اما نپذیرفته و امروز از آن جهت وارد سیاستِ عملی شده که وضعیتِ افغانستان را ناگوار و بحـرانی می‌بیند.

IMG_4665او به ناامنی‌ها در سراسر کشور اشاره کرد و افزود که خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ساخته است تا مردم را از «بدبختی»، «مصیبت» و «فقر» بیرون کند و جلو ادامۀ فساد، ناتوانی و ادامۀ حکومت غیرقانونی و ضعیفِ وحدت ملی را بگیرد. آقای مسعود حکومت وحدت ملی را «مافیایی» خواند و اظهار داشت که در صورت پیروزی، یک روز هم از خدمت‌گزاری به مردم تعلل نخواهد ورزید.

احمدولی مسعود ضمن اشاره به این سخنِ قهرمان ملیِ کشور که گفته بود «راهِ ما حق است؛ اگر پیروز نشدیم، خداوند اجرش را می‌دهد»، بیان داشت که پیش از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، دروازه‌های تک‌تکِ اعضای خانوادۀ بزرگِ جهاد و مقاومت را زده و از آنان خواسته تا نامزدشان را برای بیرون کشیدنِ افغانستان از بحران معرفی کنند و این خانواده‌ها او را انتخاب کرده‌اند.

IMG_4814    رییس عمومی بنیاد شهید مسعود اظهار داشت که مردم افغانستان و حتا سیاست‌مداران و مقام‌های حکومت‌های گذشته و کنونی، اختیار و آگاهیِ دقیقی از صلح و جنگ و نیز انتخابات نداشتند و ندارند. به گفتۀ او: «۱۸ سال از حکومت جدید می‌گذرد اما سرنوشت ما در دستِ خود ما نیست، نمی‌دانیم جنگ با کی است؟ کی برای ما صلح می‌آورد؟ آیا حکومت موقت می‌آید یا نه؟ نمی‌دانیم، این‌همه به خاطر این است که سرنوشتِ ما در دست خود ما نیست».

IMG_4739آقای مسعود می‌گوید که سرنوشت افغانستان به دستِ سیاست‌مداران و حکومت‌گرانِ افغانستان نیست و او وارد میدان انتخابات شده است تا مردم افغانستان خودشان سرنوشتِ خود را به دست بگیرند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در قسمتی از سخنانش گفت که هژده سال پیش در قالب «آجندای ملی» به حکومتِ وقت هشدار داده بود که باید برنامه بریزند و حکومت ملی و زعامت ملی را بسازند، زیرا امروز یا فردا جامعۀ جهانی از افغانستان می‌رود و مردم افغانستان باید در عدم حضور جامعۀ جهانی، خود بتوانند به پای خود بایستند؛ اما کسی به این هشدارها وقعی نگذاشت.

او افزود که در حکومت دورانِ آقای کرزی و حکومت وحدت ملی، همۀ نیروهای سیاسی برای رسیدن به قدرت، بقا در کرسی‌های دولتی و غصب جایدادِ مردم تلاش کردند و کسی به فکر آیندۀ مردم و کشور نشد. آقای مسعود می‌گوید که میلیون‌ها دالر کمک جامعۀ جهانی به مردم افغانستان، در دو دور حکومت حیف‌ومیل شد.

رییس تیم انتخاباتی وفاق ملی در ادامۀ سخنانش به مدیریتِ تقریباً پنج‌سالۀ رهبران حکومت وحدت ملی اشاره کرد و گفت که اگر به جای آن‌ها می‌بود، از شرم خود را بار دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌کرد. او افزود که یکی از رهبران سال‌ها جیغ کشید که اقتصاد را بهتر می‌سازد و به دسترخوان‌های مردم نان می‌آورد، اما نتوانست؛ و دیگرش «صبر استراتژیک» کرد اما این صبر نتیجه‌یی نداد.

به گفتۀ آقای مسعود: «غریب بودیم، فقر و بی‌کاری بیداد می‌کرد، اما ملتِ ما اخلاق‌مدار و با فضیلت بود، این ملت معنویت داشت. اما رهبرانِ حکومت کنونی این وجهۀ مردم افغانستان را با فساد اخلاقی و خیانت‌های‌شان خدشه‌دار ساختند». مسعود اضافه کرد که سقف مصارفِ کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان را کمیسیون انتخابات و قانون، ۴۵ میلیون افغانی تعیین کرده، اما اطلاعاتِ او نشان می‌دهد که تنها یکی از نامزدانِ حکومتی با یک تلویزیون به‌خاطر نشرات کمپاین‌هایش، دو میلیون دالر قرارداد کرده که این نشانگرِ «فساد و غارت بیت‌المال» است.

احمدولی مسعود با بیان این‌که افغانستان میدان جنگ‌های نیابتیِ کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ شده است، افزود: «حکومت ادعا می‌کرد که پاکستان را منزوی کرده است، اما سخنان عمران‌خان در واشنگتن نشان داد که نه‌تنها پاکستان منزوی نشده، بلکه مقام‌های پاکستان به نیابت از افغانستان میلیاردها دالر از امریکا به‌دست می‌آورند».

IMG_4702 احمدولی مسعود می‌گوید که شعارهای سرانِ حکومت مبنی بر جوان‌گرایی و نقش‌دهی به زنان، همه توخالی و فریب‌کارانه است و در صورتی‌که این حکومت بار دیگر روی کار بیاید، تمام جوانان و بانوان را از بدنۀ حکومت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی دور خواهد کرد. اما آقای مسعود در این نشست افزود که رهبرانِ حکومت در برخی از کارها موفق بوده‌اند. به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: «رهبران حکومت وحدت ملی در به حاشیه کشاندنِ مدافعان اصلی کشور به نام مجاهدین، سرکوب عدالت‌خواهان و تظاهرات مردمی، ایجاد تبعیض و تعصب، انحصار قدرت، سیاست پوپولستی و عوام‌فریبی، سفله‌پرورسی و دزدی پول و بیت‌المال موفق بوده‌‌اند و باید برای‌شان نمرۀ کامیابی بدهیم».

او با اشاره به این‌که هرکه به ظالم رأی دهد شریک ظلم است، بیان داشت که حکومت وحدت ملی در پنج سالِ گذشته نشان داد که هم ظالم است، هم مستبد و هم دزد بیت‌المال. احمدولی مسعود بیان داشت که تیم وفاق ملی نکاتِ افتراق بین اقوام را کنار گذشته و روی مشترکات تأکید دارد و آغوشش به تمام اقوام و چهره‌هایی که دل‌شان به وطن و مردم می‌سوزد، باز است.

احمدولی مسعود به ضرورتِ به رسمیت شناختنِ مشکلات اشاره کرد و گفت که باید با به رسمیت شناختن این مشکلات، برای حلِ آن‌ها اقدام کنیم نه این‌که به جنگِ همدیگر برویم. آقای مسعود افزود که برای تأمین وفاق ملی در کشور، نیاز به تغییر نظام سیاسی و گسترش قدرت از کابل و از درون ارگ به سراسر کشور داریم.

احمدولی مسعود می‌گوید که در چارچوب طرح وفاق ملی تصمیم دارد ساختار نظام را تغییر دهد و مشارکتِ متوازنِ اقوام در نظام را تأمین کند. آقای مسعود در اخیرِ سخنانش خطاب به مردم گفت که در مشورتِ با شما به طرفِ انتخابات می‌روم و اگر کدام گزینۀ دیگری به جز انتخابات مطرح شد، بازهم در مشورت با شما تصمیمی تازه خواهم گرفت.

 

IMG_4919بیرون شدن از انزوا و تجرید

دکتر عبداللطیف نظری معاون دومِ تکت انتخاباتی وفاق ملی در این همایش ضمن اشاره به این‌‌که مطالعات علمی نشان می‌دهد در جوامع توسعه‌نیافته‌یی مانند افغانستان، دست‌یابی جوانان به قدرت و سیاست با چالش‌های ساختاری مواجه است، گفت: اولین مولفه برای دست‌یابی جوانان به قدرت سیاست شالوده‌شکنی ساختاری است؛ ما در جامعۀ زنده‌گی می‌کنیم که اندیشه‌های افراط‌گرایانه در آن استوار است. فقدان اجماع نظر سیاسی، وجود سنت‌های سرکوب‌گرایانه و تعارفِ حداقلی از زنده‌گی مدنی، از متغیرهایی هستند که فرصت اشتراکِ جوانان را در قدرت و سیاست سلب کرده است.

آقای نظری افزود: در جامعۀ ما حاکمیتِ قانون وجود ندارد و نسل جوان برای ورود به قدرت سیاسی با چالش‌های جوهری و ساختاری مواجه است.  او گفت که در چنین جوامعی، شالوده‌شکنی اولین متغیر و فاکتورِ تأثیرگذار ارزیابی می‌شود. نسل جوان در این وضعیت نباید انزوا و تجرید را به عنوان یک روند سیاسی در دستور کارِ خود قرار دهد؛ بلکه به عنوان یک نگرش تجددگرایانه و روشن‌گرایانه باید وارد عرصۀ سیاست شود تا از این استبداد، انسداد  و انحصار گذار صورت گیرد. معاون دومِ تکت انتخاباتی وفاق ملی گفت که نسل جوانِ کشور می‌توانند با استفاده از روندهای سیاسی و انتخاباتی و حقِ رأیِ خود این نگرش را رقم بزنند، به همین دلیل است که تیم وفاق ملی با فاصله گرفتن از افراد زورمند و جاه‌طلب، به نسل جوان اتکا کرده است.

آقای نظری افزود که دومین متغیری که جوانان با استفاده از آن می‌توانند شالوده‌شکنی کنند و نقش خود را در جامعه فعالانه انجام دهند، تقویت و توسعۀ گفتمان معتدل اسلامی است. در جامعۀ ما رادیکالیسم به عنوان یک بستر قدرتمند نهادینه شده است؛ اما بر نسل جوانِ کشور است که با اتکا به نگرش اعتدال‌گرایانه، بساط افراط و تفریط را جمع کنند. این کار با اشتراک در نشست‌ها، همایش‌ها و اشتراک در گفتمان‌های سازندۀ روند‌های سیاسی، می‌تواند انجام پذیرد. به گفتۀ او، رفتار سیاسیِ تیم وفاق ملی از اصولِ اعتدال‌گرایانه سرچشمه می‌گیرد. ما به اسلام معتدل و میانه‎یی‌ که بحث عقلانیت در آن جاری باشد و مردم‌سالاری روند سیاسیِ آن را تعیین کند، باور داریم. همچنین او اضافه کرد که اعتدال‌گرایی تیم فاق ملی نشأت‌گرفته از دیده‌گاه‌های شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور است که کنش‌ سیاسیِ او را میانه‌روی تعیین می‌کرد.

به گفتۀ او، روایتِ تیم وفاق ملی، اسلام بر مبنایِ اعتدال و میانه‌روی است و باید ریشه‌های افراط و تفریط در نظام خشکانیده شود؛ همان چیزی که در منشور وفاق ملی روی آن تأکید صورت گرفته است.

معاون دوم تکت انتخاباتی وفاق ملی، گفت: در دولت وفاق ملی، آزادی‌های مدنی و سیاسی مانند حکومت وحدت ملی، سرکوب نخواهد شد. در دولت وفاق ملی که دولت کرامتِ شهروندان است، انتقال قدرت به نسلِ جدید صورت خواهد گرفت و مانند حکومت وحدت ملی، کانکور سهمیه‌بندی نخواهد شد و سلول‌های زندان‌ها بر اساسِ سهمیه‌بندی پُر نخواهد شد. او گفت در صورتِ پیروزی تیم وفاق ملی، شرافت که در حکومت فعلی رو به زوال رفته است را دوباره زنده خواهیم کرد و دیگر در اخبار مربوط به ارگ، پروند‌ه‌های آزار جنسی زنان و دختران مشاهده نخواهد شد.

 

IMG_4838تیـم منسجم

داکتر فریده مومند، معاون اولِ تکت انتخاباتی وفاق ملی در این همایش گفت: من از یک تیم منسجم سخن می‌گویم، تیم ما نسبت به سایر تکت‌های انتخاباتی متفاوت است. رییس تیم انتخاباتی وفاق ملی، احمدولی مسعود، وابسته به خانوادۀ قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود و تربیت یافتۀ دست اوست، یک دیپلوماتِ کارکشته و طراخ برنامه‌های «آجندای ملی» و «وفاق ملی» است.

داکتر مومند گفت که تیم وفاق ملی متفاوت از دیگر تیم‌ها به‌ این خاطر است که دو معاونِ آن از شخصیت‌های علمی و کدریِ کشور انتخاب شده است. به گفتۀ او، من به عنوان معاون اول تیم وفاق ملی، در مدت کوتاهِ کاریِ خود در حکومت وحدت ملی، به عنوان نخستین وزیر زن در وزارت تحصیلات عالی با ایجاد روند انگشت‌نگاری در آزمون کانکور توانستم از تقلب و جعل و تزویری که جوانان را سرخورده و مأیوس ساخته بود، جلوگیری کنم. او گفت که هرچند استفاده از روند بایومتریک در انتخابات پارلمانی سالِ گذشته افتضاحی بزرگ ایجاد کرد، اما در زمان سمتِ من به عنوان وزیر تحصیلات عالی این روند با شفافیتِ تمام پیش ‌رفت.

بانو مومند با اشاره به چالش‌های موجود فراراهِ پیشرفت زنان در کشور، افزود: زنان برای توانمندسازی نیاز به حمایت دارند و شعار حمایت از زنان باید به یک “حقیقت زنده” مبدل گردد تا به حضور آن‌ها در ردۀ اولِ سیاست باورمندیِ راسخ ایجاد شود. تیم وفاق ملی نگرشِ مثبت به این روند دارد و حمایت از زنان را در اولویتِ برنامه‌های خود قرار داده است، به همین دلیل معاونیت نخستِ آن را به عهدۀ من گذاشته‌اند.  او گفت که ایجاد فرصت برای زنان در سطوح مختلف قدرت مانند وزارتخانه‌ها، ولایت‌ها و سایر رده‌های دولتی جزیی از “منشور” تیم وفاق ملی است.

معاون اولِ تکت انتخاباتی وفاق ملی افزود که در صورت پیروزی تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست جمهوری، مرکز مطالعاتِ زنان را ایجاد خواهند کرد  تا چالش‌های زنان به صورتِ علمی مورد بررسی قرار گرفته و پژوهش‌گران جوان زن، روی مطالعات باورهای اسلامی در رابطه با زنان تحقیق کنند. او گفت که تیم وفاق ملی خود را حامی قوانینی می‌داند که منافع زنان در آن تأمین شده است و در صورت پیروزی، به اجرایی شدن آن مبادرت خواهد ورزید. همچنان تیم وفاق ملی برای حمایت از تولیدات زنان، احیای مهارت‌های بومی زنان مانند قالین‌بافی، گلیم‌بافی و… در قریه و قصبات برنامه‌های عملی روی دست دارد.

او گفت که در صورت پیروزی تیم وفاق ملی، نظام آموزش و پرورش و تحصیلات عالی را اصلاح و تغییرات لازم را وارد آن خواهیم کرد و  با استفاده از تجربه و نگرش کشورهای توسعه‌یافته، نصاب درسی مکاتب کشور پس از صنف نهم رشته‌بندی خواهد شد؛ همچنان برنامه‌های ایجاد مراکز حرفه‌یی برای فارغان صنوف دوازدهم را روی دست داریم.

او گفت، بیایید برای پایان چالش‌های موجود از تحمیل دوبارۀ کسانی که امتحانِ خود را به ملت داده‌اند، جلوگیری کنیم.

 

IMG_4665اوج فساد و بی‌عدالتی

حبیب الرحمن پدرام، رییس عمومی ستاد انتخاباتی وفاق ملی نیز در سخنانی ضمن برشمردنِ چالش‌های موجود افغانستان که در زمان حکومت وحدت ملی بر میزان آن افزود شده است، گفت که محمداشرف غنی بار دیگر خود را نامزد کرده و می‌خواهد دورِ بدبختی‌های مردم را تکمیل کند!

آقای پدرام که بخشی از شعارهای انتخاباتی محمداشرف غنی را در انتخابات پیش‌رو بازخوانی می‌کرد و با عملکردش در جریان حکومت وحدت ملی مقایسه می‌نمود، گفت:‌ آقای غنی با مطرح کردن عدالتِ عمری و علوی به مردم توهین کرده، چون رفتار و کردارِ او بر اساس حکومت‌داری خلفای راشدین نیست و در دوران حکومتِ غنی بی‌عدالتی و فساد به اوج خود رسیده است.

رییس عمومی ستاد انتخاباتی وفاق ملی در ادامۀ صحبت‌هایش بخشی از برنامه‌های انتخاباتیِ این تیم را شرح داد.

احمدولی مسعود در این دور از انتخابات، با معاونیت نخستِ داکتر فریده مومند و معاونیت دومِ دکتر عبداللطیف نظری نام‌نویسی کرده و تیم انتخاباتی وفاق ملی را شکل داده است.

بر اساس تقویم کمیسیون انتخابات، انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۶ میـزان برگزار می‌شود.

 

IMG_4702 IMG_4716

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.