پایـان دور هشتـم مذاکـرات؛ توقف عملیات نظامی و آموزش دهی نیروهای امریکایی در افغانستان/ ارگ و ناتو: ایـن خبـر دروغ است

- ۲۲ اسد ۱۳۹۸

در حالی که دور هشتم گفت و گوها میان طالبان و امریکا به پایان رسیده است، هیات هر دو طرف به کشورهای امریکا و پاکستان رفته تا با رهبران شان در مورد اقدامات بعدی ملاقات و مشورت کنند و با هدایات جدید بر گردند. اگرچه هم طرف طالبان و هم طرف امریکایی در پیام شان از روند هشتم مذاکرات ابزار خورسندی کرده‌اند، اما هنوز نکته روشنی از این مذاکرات به بیرون درز نکرده است.
mandegarهمزمان با پایان دور هشتم مذاکرات، برخی از رسانه‌های امریکایی و بریتانیایی از تصمیم آمریکا برای توقف عملیات‌های نیروهای آمریکایی علیه طالبان و نیز از توقف آموزش های نظامی نیروهای امریکایی به نهادهای نظامی و امنیتی افغانستان خبرداده اند. بر بنیاد گزارش آن رسانه ها که از منابع معتبر روایت کرده اند، این تصمیم امریکا ربطه به توافقات مشخصی دارد که در دور هشتم مذاکرات میان امریکا و طالبان ایجاد شده است. اما هم ریاست جمهوری و هم فرماندهی ناتو در افغانستان در یک پیام های جداگانه به رسانه‌ها این خبر را به شدت رد کرده و آن را دروغ میدانند.
در همین حال برخی منابع می گویند که امریکایی به محض نزدیک شدن به توافقات با طالبان اقداماتی از جمله توقف عملیات‌های شان بر مواضع طالبان را روی دست می‌‎گیرند و به همین دلیل احتمال می‌‎دهند که ترامپ چنین دستوری را صادر کند. زیرا برخی منابع می گویند که طالبان به امریکایی‌ها گفته‌اند که باید شرایطی فراهم شود تا آنان بعد از امضای موافقت‌نامه وارد مرحله آتش بس شوند. اما هنوز مراجع رسمی چنین اطلاعاتی را مطرح نکرده اند.
گفتنی است که هیچ کس نمی‌داند که طالبان و امریکایی‌ها روی چه مواردی باهم توافق کرده و روی چه مواردی هنوز اختلاف دارند. این مساله سبب نگرانی‌های جدی در افغانستان شده‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.