محمد شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مراسم گرامی داشت از صد ساله‌گی استرداد استقلال افغانستان: پول عواید و مالیات را به بهانۀ تجلیل از استقلال به غارت بردند

- ۲۸ اسد ۱۳۹۸

در حالی ‌که روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در کشور کشته و زخمی می‌شوند، آقای غنی مصروف جشن و پایکوبی وکمپاین به بهانۀ تجلیل از روز استقلال کشور است.
این سرزمین حاصل و نتیجۀ قربانی‌های تمام مردم افغانستان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب است و این سرزمین متعلق به تمام مردم افغانستان است.

mandegar
در این کشور همه برابر و برادر هستند. در افغانستان هیچ‌کس نه اول نه دوم و نه سوم است، بل همه صاحب این سرزمین اند و همه حق برابر و مساوی دارند.
افغانستان یک کشور فقیر است که زنده‌گی مردمانش به کمک کشورهای بیرونی به پیش می‌رود و خطر هر روز مردم این سرزمین را تهدید می‌کند، اما رییس‌جمهورش تصمیم گرفته ‌است که ده شب جشن بر پا کند.
در ده کیلومتری دانشگاه کابل که انفجار صورت گرفته بود، سه شب و روز ساز و سرود جریان داشت، در حالی ‌که مسوولان حکومتی مسوولیت تأمین امنیت را دارند.
پول عواید کشور به‌خاطر مصارف بی‌جا به بهانۀ تجلیل از استقلال به غارت برده می‌شود، پول در ولایات و ولسوالی‌ها توزیع می‌شود و مواد تبلیغاتی خود را در موترهای دولتی و توسط نیروهای امنیتی توزیع می‌کند.
همه پاسدار استقلال هستیم، اما نباید اجازهبدهیم که حق مردم این گونه زیر پا شود. کشور تحت حاکمیت ما نیست، مصارف ما از کمک کشورهای بیرونی تمویل می‌شود. اقتصاد ما وابسته است و حکومت به تمام کشور کنترل ندارد و ما یک کشور آزاد و مستقل نیستیم.
در حالی ‌که روزانه بیش از ۲۰۰ زخمی و کشته داریم، حکومت مصروف جشن و پایکوبی به بهانۀ تجلیل از استقلال به هدف کمپاین است.
وظیفۀ نیروهای امنیتی حفاظت از جان و مال مردم است، اما می‌بینیم که سهل‌انگاری می‌کنند. در هر جا از پول کمرگات، عواید دولتی و امکانات دولتی و بودجۀ انکشافی پول به هدف کمپاین و به بهانۀ تجلیل از استقلال بیهوده به مصرف می‌رسد.
ما باید به جای تجلیل از استقلال با غم‌دیده‌گان حادثۀ دیشب (حمله بر یک محفل عروسی در غرب کابل) غم شریکی کرده و غم‌شان را با آنان یک‌جا به سوگ بنشینیم. می‌توانیم از استقلال یک روز دیگر تجلیل کنیم یا سال آینده تجلیل کنیم و این تجلیل باید به گونۀ باشد که سبب اتحاد و اتفاق میان اقوام گردد نه اینکه سبب پراکنده‌گی و متفرق شدن ما گردد.
مردم ما یک ملت آزاده و با غرور هستند و همه شهروندان کشور در طول تاریخ در استقلال و آزادی وطن‌شان سهم داشتند. بنابراین، چنین روزی باید به گونه‌یی تجلیل شود که سبب اتحاد مردم گردد، نه باعث نفاق و تفرقه میان اقوام کشور گردد.
در وضعیتی که جنگ جریان دارد و هر روز مردم بیگنا‌ه و بی‌دفاع کشور کشته و زخمی می‌شوند، اولویت با صلح است نه انتخابات، اما غنی محکم و سخت ایستاده است که باید انتخابات برگزار شود تا بار دیگر صندوق‌ها را از تقلب پُر کند و بعد بگوید که برندۀ میدان خودم هستم و مردم این موضوع را به خوبی می‌دانند.
در وضعیتی که جنگ جریان دارد مردم به صلح نیاز دارند. صلحی که به نفع همه‌گان باشد و وضعیت به حالت عادی برگردد در این صورت است که می‌شود که برویم به طرف یک انتخابات، البته یک انتخابات شفاف و سالم و به دور از تخلف و تقلب. ما چندین‌بار به آقای غنی پیشنهاد کردیم که می‌تواند به عنوان سرپرست کارش را به پیش ببرد، ولی اجازه بدهد که وضعیت به حالت عادی برگردد، اما جناب ایشان شله هستند که رییس‌جمهور بودم، هستم و خواهم بود، اما با این وضعیت مشکل افغانستان حل نمی‌شود.
شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به شمول جناب احمدولی مسعود به این عقیده هستیم که بودن و نبودن ما مهم نیست، اما صلح مهم است و رسیدن به صلح هدف اصلی همۀ ماست.
با وجود اینکه جشن تجلیل از استقلال در چنین وضعیت قابل قبول برای ما و مردم نیست، اما با آن هم این روز را به همه مردم آزاد کشور عزیزمان افغانستان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و امیدوار هستم که به‌زودی شاهد صلح و ثبات در کشور باشیم تا بتوانیم به طرف برگزاری یک انتخابات شفاف و سالم برویم.
منتظر هستیم که به‌زودی نتیجۀ گفت‌وگو به صلح منتج شود و انشاالله شاهد صلح و ثبات در کشور عزیزمان باشیم و خوشحال به طرف برگزاری انتخابات برویم و با خیال آسوده و راحت زعیم ملی کشور خود را انتخاب نماییم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.