کمیسیون انتخابات: آمـادۀ جلـوگیـری از تقلـب و تخـلف هستیـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۹ اسد ۱۳۹۸

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که تمام آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته شده اند.

آنان دیروز سه شنبه، ۲۹ اسد در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفتند که کمیسیون انتخابات آماده‌گی لازم را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روی دست گرفته است.
نهاد ناظر انتخاباتی اما با اشاره به سخنان مسوولان این کمیسیون می‌گویند که کمیسیون انتخابات در مرکز و ولایت‌ها مستقل عمل نمی‌کند و این کار نگرانی جدی را ایجاد کرده است.

mandegar
حوا علم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید: آماده‌گی لازم برای برگزاری انتخابات گرفته شده است و کمیسیون تدابیر لازم را برای جلوگیری از تقلب و تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری را روی دست دارد.
او گفت که کمیسیون انتخابات تلاش می‌کنند تا باجلوگیری از تخلفات انتخاباتی جلو تکرار فاجعۀ انتخابات‌های گذشته را بگیرد.
رییس کمیسیون انتخابات با سرنوشت‌ساز خواندن انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو می‌گوید که آنان متعهد بر برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و به موقع است.
در عین حال، مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون انتخابات در این نشست که جزییات کارهای کمیسیون را توضیح می‌داد، گفت: پس از آغاز کار هیأت رهبری جدید کمیسیون انتخابات ۴۲ – ۴۳ سند تقنینی را تصویب تعدیل کرده است و دلیل افزایش این اسناد؛ تعدیل قانون اساسی و بایومتریک شدن استعمال رأی است که قانون پیشین در این مورد پاسخ‌گو نیست.
آقای عبدالله با اشاره به فشردۀ سه سند که کارشیوۀ رأی‌دهی، ابطال و تفتیش آرا تضمین می‌کند، گفت: پس از اتمام ثبت نام تقویتی فهرست ۹ میلیون ۵ صد هزار رأی‌دهنده به مرکز گزارش شد، اما ۴ صد هزار این ثبت نام شده‌گان، به دلیل وجود برخی مشکلات از فهرست بیرون شدند، اما پس از پایان زمان ثبت نام فهرست تقویتی در ولایت غزنی، این آمار به ۹ میلیون ۶۶۰ هزار صعود کرد.
او گفت که کمیسیون انتخابات برای جلوگیری از تقلب در تمام محلات رأی‌دهی، یک دستگاه بایومتریک در نظر گرفته است و تنها ۴۰۰ تنی که در همان محل ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند رأی خود را استعمال کنند.
داشتن تذکره ثبت شده، وجود نام رأی‌دهنده در فهرست ثبت نام شده‌ها و طی مراحل روند انگشت‌نگاری از الزاماتی است که پیش از رأی دادن باید اجرایی گردد. همچنان عکس چهره‌ها و عکس زنده که در دستگاه گرفته می‌شود، تصویر انگشتان و عکس تذکره تابعیت باید همخوانی داشته باشد.
او گفت که راه‌کارهای موثری برای جلوگیری از از تقلب را در انتخابات پیش‌رو روی دست دارند که می‌توانند تا ۹۰ درصد از تقلبات جلوگیری کنند.
او گفت که دستگاه‌های انگشت‌نگاری هر محل در مکان خاصی نگه‌داری می‌شود و در صورت تلقب‌ افراد را می‌توان مورد پیگرد قانونی قرار داد.
آقای عبدالله همچنان گفت: ورق مخصوص رأی دهی که دارای «پی‌آر کود» است، به صورت ویژه با کود مخصوص دسته‌بندی می‌شود، در صورتی که «پی‌آر کود» را نداشته باشد، آرای آن باطل است.
آخرین کارشیوۀ تصویب شده از طرف کمیسیون انتخابات در رابطه به تفتش و ابطال آرا است؛ این لایحه گزینه‌های ابطال رأی یک فرد و یک محل و نامزد را پیش‌بینی کرده است.
نبود برگۀ رأی با نشان کمیسیون انتخابات، ورقی که از کندۀ کتاب کمیسیون نباشد یا فاقد ثبت دستگاه بایومتریک باشد و ورقی که پیش یا پس از زمان معین (پیش از هفت صبح و پس از ۴ شام) ثبت شده باشد، به گفتۀ او، نزد کمیسیون اعتبار ندارد.
این کمیشنر کمیسیون انتخابات گفت که علی‌رغم این مشکلات سایر تخلفات مانند، استفاده از اسلحه در جریان انتخابات، انتقال مرکز رأی دهی به منازل مسکونی بزرگان و متنفذین نیز سبب بطلان آرا می‌گردد.
او گفت که قانون انتخابات، کمیسیون انتخابات را مکلف به دعوت‌ نهادهای ناظر کرده است تا از روند انتخابات نظارت داشته باشد و دبیر خانۀ کمیسیون انتخابات مؤظف است تا تمام جوانب دخیل در انتخابات ( نامزدان، احزاب و جریان سیاسی و نهادهای مدنی) بخواهد تا محرمیت دستگاه‌های انگشت‌نگاری را مورد آزمایش قرار دهند تا از مشروعیت آن اطمنان حاصل کنند.
آقای عبدالله همچنان افزود که کمیسیون انتخابات برای استخدام افراد، کارشیوۀ مشترکی را با کمیسیون اصلاحات اداری ایجاد کرده‌اند و تمام روند جذب افراد در این نهاد به اساس همین کارشیوه و جریان استخدام با حضور ناظران نهادهای دخلی و بین‌المللی صورت گرفته است.
او فزود تا هنوز به ۱۷ نهاد مدنی و ۱۷ حزب سیاسی را اعتبار نامۀ داده‌اند تا از روند انتخابات نظارت داشته باشد و سایر نهاهای و جریان‌های سیاسی و مدنی تا اول ماه میزان فرصت به گرفتن اعتبار نامه دارند.
او گفت که روند جذب کارمندان مؤقتی که ولایتی که قرار بود به اساس کانکور صورت بگیرد، اما به دلیل نبود فرصت این استخدام نیز در حضور ناظران صورت می‌گیرد.
اما، نهادهای ناظر انتخاباتی از برگزاری انتخابات و عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات نگرانی جدی خورا اعلام کرده است.
نعیم ایوب‌زاده، رییس اجرایی نهادهای تیفا، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: کمیسیون انتخابات برخی فعالیت‌های خود را انجام داده است، اما نهادهای ناظر انتخاباتی از برگزاری یک انتخابات شفاف همه شمول نگرانی دارند.
آقای ایوب‌زاده، افزود که استفاده از وسایل بایومتریک و مستقل عمل کردن کمیسیون انتخابات از جمله چالش‌های است که نگرانی را در این مورد ایجاد کرده است.
آقای ایوب‌زاده تأکید کرد: استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی و عملکرد مستقلانۀ این نهاد در داخل و بیرون از مرکز کشور، برگزاری چگونه‌گی انتخابات را به پرسش مواجه کرده است.
آقای ایوب‌زاد، در پاسخ به پرشسی که راه‌کار عملی برای برگزاری یک انتخابات شفاف چیست، گفت: در اولین قدم کمیسیون انتخابات باید خود را مستقل، بی‌طرفی و مسلکی بداند و در قدم بعدی کمیسیون انتخابات نیاز دارد که واقعیت‌های جامعه را در نظر بگیرد.
او گفت که کمیسیون انتخابات اعلام کرده که ۵ هزار مرکز رأی‌دهی باز می‌باشد، اما تأمین امنیت این نهادها و استفاده از دستگاه‌های انگشت نگاری در تمام این نهادها سبب نگرانی جدی کمیسیون انتخابات شده است.
گفتنی است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ۶ میزان سال جاری قرار است برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.