نقشِ مغـز در مقـابله با مشـکلات

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۸

mandegarمقاومت در مواجهه با مصیبت، یک خصوصیتِ اخلاقیِ ارزنده است. اکنون مشخص شده که می‌توان با ضربۀ سریعی به نقطۀ کوچکی از مغز، این حس را در ذهن به وجود آورد. این کشف در دو نفر با بیماری صرع به گونۀ تصادفی اتفاق افتاد، اما این نخستین بار بود که نشان داده شد که تحریکِ سادۀ مغزی می‌تواند تغییر پیچیده و غنی از هوشیاری را در این بیماران به وجود آورد.
جوزف پرویزی، عصب‌شناس دانشگاه استنفورد کالیفرنیا و همکارانش الکترودهایی را در مغزِ دو بیمار مبتلا به صرع کاشتند تا بتوانند منشای حملاتِ بیماری را در مغزشان مشخص کنند. در مرحله‌یی از کار وقتی ناحیه‌یی در کورتکسِ قدامی کمربندی (بخشی از دستگاه کناری که در احساس، پردازش، یادگیری و حافظه درگیر است) را تحریک کردند، رویدادی عجیب به وقوع پیوست. هر دو بیمار گفتند که احساس می‌کنند چیز بدی می‌خواهد اتفاق بیفتد، و هم‌زمان انگیزه پیدا کرده‌اند که با چیزی که قرار است رخ دهد (هر چه باشد) مقابله کنند.
در طول تحریک مغزی، یکی از بیماران گزارش کرد که «احساس می‌کند چیز بدی می‌خواهد رخ دهد»، اما این را هم گفت که «این احساس مرا قوی‌تر ساخته است.» بیمار دیگر گفته که «دارد به این فکر می‌کند که چگونه بر آن غلبه کند».
او این حالت را به وقتی که در حال راننده‌گی، یکی از تایرهای موتر می‌ترکد، تشبیه کرد؛ نصف راه را تا مقصد آمده‌اید و گزینۀ دیگری ندارید جز این‌که به راه‌تان به سمتِ جلو ادامه بدهید. او می‌گوید: «احساس شما مثل این است که… آیا می‌توانم این راه را تا آخر طی کنم؟»
او همچنین یک حس ضرورت و نیاز فوری را هم گزارش کرد: «این بیشتر یک چیز مثبت است، مثل … بیشتر گاز [=ریز] بده، گاز بده، باز هم گاز بده تا از این‌جا عبور کنی.»
در مقابل، وقتی پژوهش‌گران یک تحریکِ دروغین را اعمال کردند (عیناً با تکرار همان فرایند، فقط با این تفاوت که این بار هیچ جریانی اعمال نشد)، هیچ کدام از بیماران احساسِ خاصی را گزارش ندادند. تحریک دیگر نواحی مغز که فاصله‌یی کمتر از ۵ میلی‌متر با منطقۀ مورد نظر داشتند نیز احساسِ بد و یا استقامت را ایجاد نکرد.
این کشف شاید برای افراد مبتلا به وسواس معنای خاصی داشته باشد؛ با استناد به آن، می‌توان این اختلال را بیماری پشتکار بیش از حد نامید. گاهی اوقات برای درمان افراد مبتلا به وسواس خیلی شدید، جراحی کورتکس میانی مغز توصیه می‌شود، اما همۀ بیماران با این جراحی بهبود نمی‌یابند.
به گفتۀ داکتر پاتریشیا چرچلند، عصب‌شناس دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا، این تحقیق اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد تحریک سادۀ مغزی می‌تواند منجر به تغییرات پیچیده و عمیقی در سطح آگاهی شود.
این نتایج تا این جای کار، مدرکِ محکمی در مقابل ادعاهای مطرح‌شده توسط برخی عصب‌شناسان و فلاسفه است که می‌گویند هوشیاری تنها با سیگنال‌های الکتریکی در مغز ایجاد نمی‌شود.
اگر بتوانید با تحریک مغز، این اثرات پیچیده را به دست بیاورید و با قطع تحریک هم شاهد از بین رفتن این احساسات باشید؛ در آن صورت خیلی سخت است که بتوانید ادعا کنید که هوشیاری، یک عمل‌کرد مغزی نیست.

منبع: دبــدبه

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.