امسال هیچ کشت‌زار کوکنار در بدخشان تخریب نشد

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۸

mandegar

مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر بدخشان می‌گویند، به علت راه‌اندازی‌نشدن مبارزه علیه نابودی کشت‌زارهای کوکنار در این ولایت،

کشاورزان توانسته‌اند از زمین‌های زیر کشت این گیاه به راحتی حاصل برداری کنند.
آنان قطع پشتیبانی مالی نهادهای کمک‌کننده از روند مبارزه با کشت‌ کوکنار و ادغام وزارت مبارزه با مواد مخدر با وزارت داخله را از علت‌های اصلی راه‌اندازی‌نشدن مبارزه علیه کشت این گیاه می‌دانند.
محمدقاید افندی، رییس مبارزه با مواد مخدر بدخشان به خبرگزاری سلام‌وطندار می‌گوید، این اداره همه‌ساله با همکاری دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، نهادهای کمک‌کننده و پولیس مبارزه با مواد مخدر روند نابودی کشت‌زارهای کوکنار را عملی می‌کرد، اما امسال به علت قطع پشتیبانی مالی سازمان ملل متحد این روند متوقف شده است.
به گفتۀ رییس مبارزه با مواد مخدر بدخشان، کشاورزان این ولایت توانسته‌اند حاصلات کوکنار بیش از ۵۵۰۰ هکتار زمین را گردآوری کنند.
بحرالدین، یکی از کشاورزان بدخشان می‌گوید، تمام کشاورزانی که زمین‌های‌شان را کوکنار کشت کرده بودند به راحتی حاصلات آن را گردآوری کردند و این روند در شماری از ولسوالی‌های سردسیر این ولایت هنوز ادامه دارد.
شماری از فعالان مدنی بدخشان، ریاست مبارزه با مواد مخدر این ولایت را در زمینۀ مبارزه با کشت کوکنار ناکام می‌خوانند و می‌گویند که به همین علت کشت کوکنار در این ولایت در حال افزایش است.
اما ثناالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان افزایش ناامنی‌ها و درگیر بودن نیروهای امنیتی در جنگ با مخالفان مسلح دولت را از علت‌های راه‌اندازی‌نشدن مبارزه با کشت کوکنار در این ولایت عنوان می‌کند.
مسوولان ریاست مبارزه با مواد مخدر بدخشان می‌گویند، سال گذشته بر گسترۀ حدود ۶ هزار هکتار زمین در این ولایت کوکنار کشت شده بود که از این میان سه هزار هکتار آن نابود شد؛ اما امسال این اداره نتوانسته است از ۵۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت این گیاه حتی یک هکتار آن را هم نابود کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.