افزایش کارکردِ مغز به کمکِ غذا

گزارشگر:دكتر جوزف مركولا/ برگردان: ولد خاني - ۰۸ سنبله ۱۳۹۸

mandegarآیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که احساس کنید مغزتان کار نمی‌کند؟ یعنی مثل گذشته، سرعت انتقالِ مطالب را ندارید یا این‌که لغات معمولی از ذهن‌تان فرار می‌کنند؟… اگر پاسخ‌تان مثبت است، به کمکِ بعضی مواد غذایی می‌توانید عملکردِ مغزتان را افزایش دهید. اگر مایل هستید هوشِ خود را افزایش دهید، یک لحظه تأمل کنید و مطلب زیر را بخوانید. انتخاب این غذاها نه‌تنها شما را نزد دیگران باهوش جلوه می‌دهد، بلکه به شما یاری می‌رساند که توانایی تفکر و وضوح ذهنیِ خود را افزایش دهید.
۱٫ روغن ماهی
روغن ماهی یک مادۀ غذایی مناسب برای مغز است، زیرا چربی اُمگا-۳ موجود در ماهی، التهاب مغز را کاهش می‌دهد و از آن محافظت می‌کند. برای تهیۀ روغن ماهی یا روغن کبد ماهی، سعی کنید مارک‌های معتبرِ آن‌ها را خریداری کنید. در ضمن شکل مایع این دو ماده، بهتر از کپسول آن‌هاست. در تابستان و بهار که شدت و مدتِ تابش نور خورشید کافی است، بدن به مقدار لازم ویتامینD مورد نیاز خود را می‌سازد. همان‌طور که می‌دانید ویتامینD بر اثر تابش نور خورشید بر پوست بدن، ساخته می‌شود. ولی در زمستان و خزان که مدت و شدت تابش آفتاب کمتر است، نیاز به دریافت مکملِ ویتامینD داریم. روغن کبد ماهی یکی از مهم‌ترین و غنی‌ترین منابع ویتامینD است.

۲٫ سبزیجات تازه و خام
مواد غذایی کمی وجود دارد که از نظر ارزش تغذیه‌یی، با سبزیجات برابری کنند. کاهش سطح اسید فولیک در بدن با بروز بیماری آلزایمر (فراموشی دوران پیری) مرتبط است. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال (رنگ‌دانه‌های گیاهی) های موجود در سبزیجات، هوش شما را حفظ خواهند کرد. توصیه می کنم، روزانه به ازای هر ۲۵ کیلوگرام از وزن بدنِ خود ۵/۰ کیلوگرم سبزیجات مختلف مصرف کنید. اگر نوع متابولیسم بدن خود را بدانید، می‌توانید مقدار دریافت سبزی را تنظیم کنید. مثلاً اگر دریافت پروتیین شما بالاست، به مصرف سبزی زیادی نیاز ندارید؛ مثلاً به‌جای ۵/۰ کیلو، روزانه ۲۵۰ گرام سبزیجات به ازای هر ۲۵ کیلو از وزن بدن نیاز دارید. اگر پروتیین رژیم شما بالاست، بایستی سبزیجاتی را مصرف کنید که پتاسیم کمتری دارند مثل گُل کلم، لوبیای سبز، پالک، مارچوبه، قارچ و کرفس؛ زیرا مصرف سبزیجاتی که پتاسیم زیادی دارند مثل کاهو، کلم‌پیچ و سایر انواع کلم به همراه پروتیین زیاد، باعث عدم تعادل بیوکیمیایی بدن خواهند شد. ولی افرادی که دریافت کاربوهیدرات غذایی‌شان نسبت به پروتیین و چربی بیشتر است، می‌توانند سبزیجات فراوانی مصرف کنند، به خصوص انواعی را که پتاسیم بالایی دارند.

۳٫ تخممرغ
تخم‌مرغ منبع ارزان و مفیدی از مواد مغذیِ باارزش است. مصرف تخم‌مرغ علاوه بر حفظ سلامت بدن، برای هوش و عملکرد ذهنی مفید است. در این مورد تخم مرغِ خام فواید بیشتری نسبت به تخم‌مرغ پخته دارد.

۴٫ از مصرف شکر خودداری کنید
شکر به عنوان یک غذا محسوب نمی‌شود، اما بیشتر اوقات جزوِ آن دسته از مواد غذایی است که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد. اگر می‌خواهید میزان هوش خود را افزایش دهید و نمی‌توانید کاملاً از مصرفِ شکر پرهیز کنید، مصرف آن را کاهش دهید. مواد غذایی خیلی شیرین، تعادل هورمون انسولینِ بدن شما را به هم می‎ریزند که باعث ایجاد بیماری و گرفته‌گی ذهن شما می شوند. ساده‌ترین روش برای کاهش مصرف شکر، پرهیز از مصرف انواع نوشابه‌های صنعتی، آب‌نبات و شیرینی‌جات است. همچنین در مصرف آب‌میوه‌های صنعتی میانه‌روی کنید.

۵٫ توت زمینی
توت زمینی نه تنها خوش‌مزه است، بلکه یکی از مهم‌ترین منابع آنتی اکسیدانی قوی و فیتوکمیکال‌هاست که سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین دارای فواید بی‌شماری برای مغز است. مطالعات نشان داده که مصرف این میوه فرآیندها را در مغز کاهش می‌دهد. فقط زمانی که یک مرتبه مقدار زیادی از آن را مصرف می‌کنید، مراقب شکرِ موجود در آن باشید. سایر انواع توت نیز که رنگ تیره‌یی دارند، دارای چنین اثراتی هستند؛ مثل تمشک و شاه توت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.