اهـداف‌ تـان را یـاد داشت کنیـد

- ۰۹ سنبله ۱۳۹۸

مارک وب
برگردان: آذین صحابی

mandegar«تنها سه درصد از مردم اهدافی مشخص برای خود دارند و به عبارتی آن را در ذهنِ خود و روی کاغذ یادداشت کرده‌اند. ۷۵ درصد از مردم اصلاً‌ هدفی ندارند و بقیه نیز یا هدف ندارند یا اگر دارند، آن را ننوشته‌اند.» این یافته‌ها به این معناست که بسیاری از ما طوری زنده‌گی می‌کنیم که زنده‌گی و دیگران از ما می‌خواهند و واکنش‌های‌مان مطابق با نظر و دیدگاه‌هایِ اطرافیان است. این روش باعث می‌شود که رؤیاها فقط در حدِ یک خیال و تصویر ذهنی مبهم باقی بمانند و هرگز به واقعیت مبدل نگردند. اگر برای تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای نیل به آن‌ها وقت بگذاریم، بیشتر موفق شده، شادتر و خوشبخت‌تر خواهیم بود.
تا به حال از خود پرسیده‌اید که از زنده‌گی چه می‌خواهید؟‌ اصلاً‌ پاسخِ مشخصی برایش دارید؟ فکر کنید و برای این پرسشِ مهم پاسخی مشخص بیابید. سپس آن را روی کاغذ بنویسید. اگر بگویید: «می‌خواهم بیشتر پول در بیاورم.» پاسخ مبهم و گنگی است. در یک دورۀ زمانیِ مشخص، مقدار مشخصی درآمد را برای خودتان تدوین کنید و آن را بنویسید. پس از این‌که هدف را تعیین کردید، برای خودتان سقف زمانی مشخص کنید که قصد دارید در طی آن این هدف را محقق کنید. یک ماه؟ یک فصل؟ دقت کنید که این مقدار زمان باید منطقی مشخص شود. انتظار ۲۰۰ درصد از خودتان نداشته باشید. در این مرحله باید نقشۀ راه را بررسی کنید و موانع سرراه‌تان را پیدا کنید. آیا می‌توانید این موانع را از سرراه‌تان بردارید یا بازدارنده‌گیِ آن‌ها را به حداقل برسانید؟ توجه داشته باشید که هدف این نیست که قوای‌مان را بر این گره‌ها متمرکز کنیم، بلکه تمرکز نیروی ما در جهت حرکت به جلو است.
نکتۀ دیگر طرز تفکرِ ماست. باید یاد بگیریم که به این روند و نتایج حاصل در طی آن، با دیدی مثبت نگاه کنیم. موفقیت را در هر مرحله و قدم به قدم بسنجید و هدف‌های کوچکی که در هر مرحله به آن‌ها می‌رسید را یادداشت کنید. هرروز که می‌خواهید کارتان را شروع کنید، این پیروزی‌های کوچک را به یاد بیاورید و از این انرژی‌های مثبت بهره گیرید. این پیام‌ها به ذهن ما می‌آموزند که چطور برای نیل به اهداف از فرصت‌های مناسب استفاده کند. وقتی که نقشۀ ما کامل شد، باید به آن عمل کنیم و هرقدر زودتر این کار را شروع کنیم، بهتر است. اشتیاق مهارناپذیری برای دست‌یابی به هدف داشته باشید و دیگران را نیز در جریان نقشه‌تان بگذارید و از آن‌ها بخواهید که از شما حمایت کنند. ممکن است در ابتدا چندان از این کارتان استقبال نکنند، اما پس از چندی علاقه‌مند خواهند شد. آن‌ها حتا به شما کمک می‎‎کنند تا مسیر تعیین شده را راحت‌تر طی کنید. حتا اگر هم این افراد به ما بی‌توجهی کنند و این طرح و نقشه و علاقۀ ما را نادیده بگیرند، بازهم خوب است؛ چرا که می‌فهمیم راه درستی را انتخاب کرده‌ایم!
اهداف و آرزوهای ما از منابع گوناگونی به ما می‌رسند؛ خانواده، دوستان، زنده‌گی اجتماعی، زنده‌گی شخصی، محیط کار، اوضاع مالی و وضعیت روحی. تعداد این‌ها بی‌شمار است. فقط به خاطر داشته باشید که حتا اگر ذهن‌تان نتواند رویایی را در خود شکل دهد، شما می‌توانید آن را عیناً‌ مجسم کرده به اجرا درآورید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.