دور نهم گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان از سر گرفته شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۰۹ سنبله ۱۳۹۸

در حالی که دور نهم گفت‌و‌گوهای صلح امریکا و طالبان، پس از وقفۀ یک روزه دیروز شنبه در دوحه از سر گرفته شد، طالبان و امریکا از دست یافتن به توافق نهایی خبر می‌دهند.
گروه طالبان و همچنان نمایندۀ امریکا در امور صلح افغانستان که در دوحه سرگرم مذاکرات هستند، گفته‌اند که روی چهار موضوع به نتیجۀ نهایی نزدیک شده‌اند و قرار است متن توافق‌نامۀ نهایی تا چند روز دیگر آماده شود.
mandegarزلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، گفته است: پیشرفت‌های خوبی در رابطه به صلح به دست آمده است.
آقای خلیل‌زاد، در حساب توییترش نگاشته است در بحث روی چهار موضوع با طالبان به توافق نزدیک شده‌اند.
همچنان، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر گفته است که دور نهم گفت‌وگو‌ها میان امریکا و طالبان در قطر پس از وقفه یک روزه دیروز شنبه از سر گرفته شد و نماینده‌گان دو طرف روی چگونه‌گی توافق‌نامۀ بحث می‌کنند.
پیش از این نیز گفت‌وگوهای طالبان و امریکا به دلیل اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا که گفته است در پی‌ حضور دایمی در افغانستان، دچار تعلل شد.
دونالد ترامپ در گفت‌وگو با واشنگتن پست در ماه آگست گفت: ما با دولت افغانستان، طالبان و سایر طرف دیدار کردیم و تلاش‌های همه جانبه را برای پایان جنگ ۱۸ سالۀ افغانستان انجام می‌دهیم.
آقای ترامپ، گفت که ۱۳ هزار نظامی امریکایی و برخی از نیروهای ناتو در این کشور حضور دارند، ما نمی‌خواهیم، نقش پولیسی در افغانستان نداشته باشیم، اما آنجا (افغانستان) که یک کشور خطرناک است برخی نیروهای خود را حفظ می‌کنیم.
به گفتۀ او، ما راه‌حل‌های زیاد نظامی داریم، اما نمی‌خواهیم تعداد زیاد انسان‌ها کشته شوند، برنامۀ خود را آماده کردیم، اما ممکن است که مورد قبول آنان (طالبان) قرار نگیرد.

آمادۀ خروج نیستیم
در همین حال، دو مقام ارشد وزارت دفاع از خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
مسوولان ارشد، وزارت دفاع امریکا گفته اند که آماده خروج از افغانستان نیستند.
جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، گفته است که در حالی روند گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان جریان، اما احتمال خطر ملموس است.
او گفته است که من فکر به بیرون شدن از افغانستان را ندارم، اما باید روی آغاز گفت‌وگوهای «بین‌‎الافغانی» تمرکز شود.
آقای دانفورد گفت است: من از گرفتن واژۀ خروج خودداری می‌کنم، باید مطمین شویم که افغانستان در قرن کنونی قرار دارد و تلاش کنیم تا صلح و ثبات در این کشور تأمین گردد.
همچنان، مایک اسپیسر، وزیر دفاع امریکا، گفته است: امریکا تمام گزینه‌ها را برای تأمین صلح روی میز دارد.
امریکا و طالبان حدود ۱۰ ماه پیش گفت‌وگوها را در رابطه به تأمین صلح و پایان جنگ ۱۸ سالۀ امریکا در افغانستان در دوحه مرکز قطر آغاز کردند، در این گفت‌وگوها امریکا و طالبان روی چهار موضوع: «خروج نیروهای امریکایی افغانستان، قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» در ۹ دور مذاکرات بحث کردند».
از سویی هم، آگاهان امریکایی باور دارند که خروج امریکا زمینه برای تصرف نظامی طالبان فراهم می‌کند، میشل سامپل، استاد در دانشگاه «کوین» به شبکۀ ساینس‌ مانیتور گفته است که خروج نظامیان امریکا از افغانستان طالبان را جسور می‌سازد و ادعا شکست امریکا را می‌کنند.
این استاد دانشگاه انگلیسی، گفته است: خروج نیروهای امریکایی، فرصت اشغال نظامی را برای گروه طالبان فراهم می‌کند.

انشعاب
نگرانی‌ها از انشعاب طالبان در میدان سیاست و جنگی به وجود آمده است.
رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که در صورت رسیدن به توافق‌نامۀ احتمالی صلح با گروه طالبان، ممکن است این گروه به دو شاخۀ نظامی و سیاسی انشعاب کنند.
شبکۀ NBCبا نگران‌ها از انشعاب گروه طالبان گفته است که نماینده‌گان سیاسی طالبان که در مذاکرات نقش دارند به شریک شدن در قدرت و موافقت کرده‌اند و همچنان با آموزش زنان و همچنان کار کردن آنان در بیرون از خانه تعامل نشان داده‌اند. اما این رسانه از گروه نظامی طالبان که در میدان جنگ با نظامیان افغانستان قرار دارند ابراز نگرانی کرده و گفته که گروه جنگی طالبان در ساحات تحت قلمروشان به زنان این اجازه را نخواهند داد.
پس از این‌که نماینده‌گان سیاسی طالبان با امریکا در قطر به مذاکرات آغاز کردند، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رفتن گروه جنگی طالبان به صفوف داعش در میان مردم و تحلیل‌گران قوت گرفته است.
روسیه و برخی از قدرت‌های منطقه‌یی با نگرانی گفته‌اند که با نهایی شدن توافق‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا، جنگ افغانستان خاموش نخواهد شد. گفته می‌شود که بیشتر کسانی که اکنون در رکاب گروه طالبان در برابر نظامیان افغانستان می‌جنگند، در صورت توافق امریکا با طالبان، این افراد به دامن گروه داعش میروند و همچنان سنگرجنگ را داغ نگه‌ می‌دارند.
رونالد نیومن، سفیر پیشین امریکا در کابل از ۲۰۰۵ – ۲۰۰۷ گفته است که طالبان هنوز به گفت‌وگو با دولت افغانستان چراغ سبز نشان نداده اند. طالبان به خروج نظامیان امریکا تأکید دارند تا قدرت را به صورت مسلحانه – نظامی بیگرند.
او گفت که آماده شدن یک توافق‌نامه روی کاغذ به معنای بر قراری صلح نیست، این یک نظریه است می‌تواند به عنوان یک پروسیجر مطرح گردد.
در حالی که گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان جریان دارد، گروه طالبان شب شنبه با یک حملۀ تهاجمی حومه‌های شهر کندز در شمال کشور را در کنترول خود گرفتند.
همچنان در حملات مختلف این گروه به شهر کابل در ماه جولای، ۱۵۰۰ تن کشته زخمی به‌جا گذاشت که بیشترین‌شان افراد ملکی بود. مقامات امریکایی در کابل در واکنش به این موضوع گفته‌اند طالبان در گفتار و عمل خود صادق نیستند.
جان‌بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل، در واکنش به حملات طالبان بر محافل خصوصی و مراکز عامه، در حساب توییترش نگاشته است: طالبان از توافق صلح خبر می‌دهند، در عین حال بر مکان عامه و افراد ملکی حمله می‌کنند.
آقای بس گفته است که مردم افغانستان باید روی این موضوع تمرکز کنند و متوجۀ باشند که آنان از افغانستان چه می‌خواهند.
این در حالی است که امریکا و طالبان سرگرم دور نهم گفت‌وگوهای صلح میان هستند، طالبان ادعا می‌کنند که بخش مهم از گفت‌وگو خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، اما امریکایی گفته‌اند که روی خروج نظامی با طالبان بحث نمی‌کنند و خروج نظامیان با در نظرداشت، اوضاع صورت خواهد گرفت. در حال حاضر امریکا حدود ۱۳ هزار نظامی در افغانستان دارد، گفته می‌شود در صورت توافق ممکن این نیروهای به کمتر از ۹ هزار تن کاهش یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.