نماینده‌گان کندز به مسوولان: کنـدز را نجـات دهیـد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۹ سنبله ۱۳۹۸

نماینده‌گان مردم کندز در مجلس از تصرف شماری از شهرها در این ولایت به دست طالبان خبر داده و از ناتوانایی حکومت در حفظ این ولایت انتفاد کرده می‌گویند، طالبان موفق شده‌اند تا دروازه‌های مرکز شهر کندز برسند.
همزمان بااین، در پی ادامه جنگ در شهر کندز وزیران دفاع و داخله و فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع برای مدیریت جنگ به این شهر رسیده‌اند.
mandegarاسدالله خالد وزیر دفاع ملی، مسعود اندرابی وزیرداخله و سکات میلر فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع بعد از ظهر دیروز برای مدیریت جنگ وارد شهر کندز شده‌اند.
بر بنیاد معلومات ابتدایی از صبح دیروز تاهنوز در نتیجۀ درگیری در حومه‌های شهر کندز بیش از ۳۰ طالب مسلح تسلیم شده و ۳۶ طالب دیگر کشته شده‌اند.
مقام‌های امنیتی مدعی هستند که تهاجم طالبان از دروازه‌های شهر به عقب زده شده و اوضاع در کنترل نیروهای امنیتی در آمده است.
داکتر فاطمه عزیز نمایندۀ مردم کندز در مجلس در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که از ساعت یک جمعه شب، طالبان حملات‌شان را به مرکز شهر کندز آغار کرده و تاکنون درگیر میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان ادامه دارد.
او نزدیک شدن طالبان به دروازه‌های شهر کندز را بی‌کفایتی حکومت وحدت ملی عنوان کرده می‌گوید، حکومت ارادۀ برای دفاع از کندز را ندارد، زیرا اگر ارادۀ وجود می‌داشت، طالبان یک شبه تا دروازه‌های شهر نمی‌رسیدند.
به گفتۀ بانو عزیز، طالبان موفق شدند تا دروازه‌های مرکز شهر پیش‌روی کنند و جنگ سختی میان نیروهای امنیتی و طالبان جریان دارد.
بااین حال، مجتمع جامعه مدنی افغانستان با نشریه اعلامیه‌یی با انتقاد از حکومت تاکید کردند، درحالی ‌که نامزدان انتخابات با شعار دفاع از مردم مصروف مبارزات انتخاباتی اند، طالبان موفق شدند خود را تا دروازه‌های شهر کندز برسانند.
در این اعلامیه آمده‌است، طالبان در حالی به شهر کندز حمله کردند که گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و گروه طالبان به مرحلۀ جدی‌تری رسیده‌است. پس اکنون وقت آن رسیده تا مردم بدانند که این چگونه صلحی است.
در اعلامیۀ جامعه مدنی تأکید شده که مردم افغانستان طرفدار صلح اند، اما حق دارند از دولت که مسوولیت امنیت جان و مال مردم را دارند، بپرسند که چرا جلو کشتار مردم بی‌دفاع و بی‌گناه و چپاول دارایی عامه گرفته نمی‌شود.
اما وزارت امور داخله از تلفات سنگین جنگجویان گروه طالبان در حملات هوایی دراین ولایت خبر داده‌‌است.
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌ حکومت وحدت ملی دیروز شنبه در یک نشست خبری با اشاره به حملات بامداد دیروز طالبان بر شهر کندز گفت، حملات طالبان بیان‌گر این است که این گروه هنوز پای‌بند به صلح نیست و فرصت صلحی را که حکومت امریکا و افغانستان فراهم کرده، قبول ندارد.
آقای صدیقی گفت: «حملات طالبان بخشی از تلاش‌های این گروه است که در تضاد کامل با آنچه در دوحه صحبت می‌کند، باشد».
او افزود، حمله طالبان در حومه شهر کندز بر غیرنظامیان دشمنی واضح این گروه را با مردم افغانستان نشان می‌دهد.
سخنگوی ارگ تأکید کرد که این حمله بی‌پاسخ نمی‌ماند و اکنون نیز تلفات سنگینی به گروه طالبان وارد شده است.
این در حالی است که صبح دیروز روح‌الله احمدزی از اعزام نیروهای تازه نفس به شهر کندز خبرداد.
آقای احمدزی گفت که نیروهای کمکی تازه نفس شامل قطعاتی از نیروهای کوماندو، پولیس و امنیت به شهر کندز رسیده و عملیات تصفیوی به خوبی به پیش می‌رود.
دو شب پیش طالبان که از چندین ولایت برای حمله تهاجمی گسترده بالای شهر کندز تجمع کرده بودند از سه نقطه جنگ را بر شهر کندز آغاز کردند.
صبح دیروز طالبان کنترل شفاخانه کندز را نیز در دست گرفتند و سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت که آنان، به شکل بی‌شرمانه مریضان و افراد ملکی را به گروگان گرفته‌ و این مساله عملیات نیروهای امنیتی را با مشکل مواجه کرده‌اند.
او گفت که نیروهای امنیتی نمی‌خواهند به افراد ملکی تلفات برسد و به همین خاطر عملیات با دقت تمام به پیش برده می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع ملی افزود که هدف از این حمله تهاجمی طالبان این است که این گروه تلاش دارد تا تمرکز نیروهای امنیتی را از ولسوالی‌های وردوج، یمگان و بخش‌های دیگر بدخشان و سایر مناطق زیر عملیات، مختل سازند.
این در حالی است که پیش از این شهر کندز در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ دو بار پی‌هم به دست طالبان سقوط کرده است.
در دو مرحله سقوط کندز، جنایات و کشتار زیادی در این شهر به وقوع پیوست.
کندز از ولایت‌های مهم در شمال‌شرق کشور است که مرز مشترک با تاجیکستان دارد و گذرگاه مرزی شیرخان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی افغانستان در این ولایت واقع است. این ولایت در سال‌های اخیر گواه ناامنی‌های زیادی بوده است.
حملات تهاجمی طالبان بالای برخی از شهرها و ولسوالی‌ها در شرایطی شدت گرفته ‌است که دور نهم مذاکرات صلح نمایندگان گروه طالبان با امریکا در شهر دوحه قطر ادامه دارد. انتظار می‌رود که در این دور مذاکرات، توافق‌نامۀ صلح میان هر دو جانب نهایی و امضا شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.